اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ پایگاه خبری در کشور فعال است و سهم آذربایجان غربی ۷۲ پایگاه خبری است، تصریح کرد: بررسی اکوسیستم رسانه‌ای استان نشان می‌دهد، کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق، نخجوان و آذربایجان بر رسانه‌های ما تاثیرگذار هستند که این مهم با رسانه‌های قدرتمند قابل حل است.

حجت الاسلام ناصر خدایاری در نشست هم‌اندیشی با مدیران پایگاه‌های خبری-تحلیلی استان اظهار داشت: ٢٠۶ رسانه در استان آذربایجان‌غربی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند که از این تعداد ۷۲ رسانه به عنوان پایگاه خبری الکترونیک – برخط فعالیت می کنند.

وی افزود: همچنین ۱۳۶ رسانه شامل روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه و فصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شوند.

او ادامه داد: این آمار فارغ از نمایندگی ۳۰ روزنامه سراسری و نمایندگی ۱۲ خبرگزاری در این استان است؛ خبرگزاری هایی از جمله ایرنا، فارس، کار ایران (ایلنا)، دانشجویان ایران (ایسنا)، تسنیم و مهر که بار تولید محتوا در عرصه اطلاع رسانی استان را به دوش می کشند.

خدایاری گفت: همچنین تعدادی از فعالان شبکه های اجتماعی در فضای مجازی آذربایجان‌غربی نیز مانند اکثر مناطق کشور با راه اندازی کانال یا گروه مخاطبان زیادی جذب کرده اند، افرادی که برخی آنان فعالان شاغل در رسانه های رسمی و برخی ناشناخته هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر کمی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، افزود: رسانه‌های برخط از این لحاظ رسالت و مسوولیت اجتماعی سنگینی بر عهده دارند و می‌توانند در تحولات جامعه منشا اثر باشند.

خدایاری تصریح کرد: پایگاه‌های خبری برای اثرگذاری باید هسته مرکزی داشته باشند تا ساماندهی شوند و انسجام، هماهنگی و هارمونی لازم را ایجاد کنند.

او سپس با اشاره به رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری تاکید کرد: اهتمام وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی وزارت و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبتنی بر کیفی‌سازی رسانه‌ها و رتبه‌بندی این مجموعه است و در این راستا باید شاخص‌های بهترین پایگاه‌های خبری را احصا کنیم و برای ارتقاء کیفی رسانه‌ها، توسعه امکانات زیرساختی و برگزاری دوره‌های آموزشی ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین از فعالان خبری در پیام‌رسان‌ها و سایت‌های خبری بدون مجوز خواست تا پایان بهمن‌ماه نسبت به ثبت درخواست اخذ مجوز فعالیت خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

خدایاری با بیان اینکه در حال حاضر شرایط فراهم است و هیچ مانعی وجود ندارد، گفت: این تصمیم صرفا در راستای صیانت از حقوق، بسط و توسعه فعالیت رسانه‌های خبری با شناسنامه و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از نام رسانه‌های دارای مجوز اتخاذ شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه کار رسانه‌ها واقعه‌نگاری و نه انگاره‌نگاری است، تصریح کرد: خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای این استان ضمن رعایت اخلاق باید در فضای سالم رقابت سالم داشته باشند.

خدایاری صداقت را وظیفه رسانه‌ها دانست و ادامه داد: لازمه صداقت این است که انصاف و معیارهای اخلاقی در خبر و گزارش‌های رسانه‌ای رعایت شود به ویژه در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی، کارهای صورت گرفته به درستی منتشر شود در غیراینصورت به حاکمیت نه به دولت ضربه می‌زنیم.

او با اشاره به اینکه ما بیش از پیش باید به رسانه در عصر جدید توجه کنیم و سواد رسانه‌ای یکی از ملزومات این توجه است، تصریح کرد: برای تکامل عملکرد سیستم، ارزیابی و نقد درست و منصفانه ضروری است اما با یکجانبه‌گری و دیدن فقط نقاط ضعف نمی‌توان واقعیت‌ها را بازتاب دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: بررسی اکوسیستم رسانه‌ای استان نشان می‌دهد، کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق، نخجوان و آذربایجان بر رسانه‌های ما تاثیرگذار هستند که این مهم با رسانه‌های قدرتمند قابل حل است.

خدایاری در آستانه دهه فجر، گفت: رسانه‌ها باید خالصانه و بدون اغماض کارهای صورت گرفته را که قابل توجه است، منتشر کنند. همچنین رشد و شکوفایی با امیدواری ایجاد می‌شود و بی‌شک با پراکندن بذر یأس، ناامیدی و سیاه‌نمایی حرکتی ایجاد نمی‌شود.

لزوم فعال و به روز بودن رسانه‌های برخط

رییس گروه امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در نشست هم‌اندیشی با مدیران پایگاه‌های خبری و تحلیلی استان گفت: تقویت و حمایت از رسانه‌های برخط یکی از مهم‌ترین وظایف سازمانی ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

امید سیاح افزود: تلاش بر این است که شرایط مناسبی برای رسانه‌ها فراهم آید و از ظرفیت رسانه‌ها استفاده شود که برای رسیدن به این هدف انتظار می‌رود همکاری مبنای کار باشد.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری بر اساس ضوابط و شاخص‌های تعیین شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی با هدف ارزیابی کیفی و کمی عملکرد پایگاه‌های خبری در کشور انجام می‌شود.

رییس گروه امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین بر لزوم فعال و به روز بودن آنها تاکید کرد.

سیاح گفت: در حمایت از رسانه‌های استان در سال‌های اخیر بیش از ۲ میلیارد تومان در قالب یارانه پرداخت شده است.

به گزارش روابط عمومی  ارشاد ؛ در ادامه نشست مدیران مسوول پایگاه‌های خبری-تحلیلی استان آذربایجان پیشنهادات و نظرات خود را بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست