اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با توجه به اینکه سفرهای نوروزی به اغلب نقاط کشور آزاد شد، پیش بینی می شد که در برخی محورهای پرتردد با ترافیک چشمگیری مواجه باشیم. افزایش سفرهای نوروزی به نسبت سال قبل موجب شد که آمار مصدومان ترافیکی در تعطیلات نوروز به بیش از ۳۳ هزار نفر برسد و آمار مراجعه به اورژانس هم نسبت به سال قبل، ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

بر اساس آماری که سازمان اورژانس کشور منتشر کرده است، شمار کل مصدومان حوادث ترافیکی در بازه زمانی ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۱ فروردین امسال، ۳۳ هزار و ۶۳۴ نفر است که از این تعداد ۲۳ هزار و ۲۰۶ نفر مرد و ۸۹۰۱ نفر زن بوده‌اند. همچنین از این تعداد، هفت هزار و ۱۷۳ نفر در محل درمان شده اند و  ۳۳ هزار و  ۶۳۴ نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شده اند. از میان این مصدومان هم ۲۶ هزار و  ۳۷۵ نفر به صورت زمینی و ۸۶ نفر به صورت هوایی اعزام شده‌اند.

بیشترین ماموریت با سه هزار و ۴۰۹ مورد مربوط به تهران و بیشترین مصدوم اعزامی مربوط به استان خراسان رضوی بوده است. در برخی استان‌ها مثل زنجان، سیستان و بلوچستان، و آذربایجان شرقی با افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصدی تصادفات جاده‌ای در نوروز امسال مواجه بودیم.

همچنین دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به اینکه امسال آمار مصدومان حوادث ترافیکی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، تاکید کرد: «امسال ماموریت های اورژانس برای حوادث ترافیکی بسیار زیاد شد. علاوه بر آن، مراجعه بیماران مبتلا به کرونا نیز در این ایام افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در این ایام هم آمار بیماران سرپایی و هم آمار بیماران بستری افزایش پیدا کرد.»

او یادآور شد: «در تعطیلات نوروزی، مراجعه به مراکز درمانی و اورژانس ها تقریبا ٨٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین تلفات جاده ای نیز افزایش زیادی داشته است. این یعنی دو تهدید همزمان وجود دارد. یکی از تهدید ها ویروس کرونا آن هم از نوع جهش یافته است. این نوع جهش یافته، سرعت انتقال بالایی دارد و در دو نوبت عوارض را بروز می دهد. یعنی عوارض را یکبار در هفته اول و بار دیگر در هفته دوم بروز می‌دهد. تهدید دیگر در تعطیلات نوروزی نیز تصادفات بود که تلفات بیشتری نسبت به سال قبل بر جای گذاشت.»

آسیب‌های چند جانبه افزایش آمار تصادفات رانندگی

بر اساس آمارهای رسمی، امسال شاهد افزایش چشمگیر تصادفات نوروزی و افزایش ۸۰ درصدی مراجعه به اورژانس ها بودیم.

دکتر سعید راستینه، متخصص اورژانس بیمارستانی نیز در گفتگو با الف به تبعات افزایش تصادفات رانندگی می پردازد و می گوید: «این روزها با توجه به افزایش شیوع کرونا، نیاز جدی به تخت های مراقبت ویژه داریم. با افزایش تصادفات رانندگی، بخشی از ظرفیت این تخت ها به درمان آسیب دیدگان حاد تصادفات جاده ای اختصاص می یابد. با توجه به کمبود تخت های مراقبت ویژه و هزینه بالای این تخت ها، باید در مسیری گام برداریم که بخشی از ظرفیت این تخت ها همواره خالی بماند، اما افزایش تصادفات رانندگی به همراه شیوع کرونا موجب می شود که تخت های فعلی در بخش مراقبت های ویژه نتواند پاسخگوی مراجعان باشد.»

او تاکید می کند: «راه اندازی تخت های مراقبت ویژه، بسیار هزینه بر است. افزایش تصادفات رانندگی و تشدید کرونا موجب می شود که هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل شود، در حالی که این هزینه ها می تواند صرف پیشگیری و بهبود زیرساخت های نظام سلامت شود.»

راستینه خاطرنشان می کند: «هزینه های افزایش تصادفات رانندگی صرفا به نظام سلامت تحمیل نمی شود. باید در نظر گرفت که چه وقتی فردی فوت می شود و چه وقتی فردی دچار صدمات جدی می شود، کشور ما بخشی از نیروهای کار فعال خود را از دست می دهد که به اقتصاد خانواده ها و جامعه آسیب می زند. در کشور ما یکی از عمده دلایل مرگ های زودرس، تصادفات رانندگی است، در حالی که می توان با پیشگیری، آموزش مردم و ارتقای سطح ایمنی، آمار این مرگ های زودرس را کاهش داد.»

راه‌های کارشناسی برای کاهش آمار تصادفات رانندگی

سازمان اورژانس کشور می گوید تصادفات رانندگی، سالانه حدود ۱۷ هزار نفر فوتی و حدود ۶۵۰ هزار نفر مصدوم برجای می گذارد.

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا هم با اشاره به راه های کاهش تصادفات رانندگی، یادآور می شود: «حدود ۶۰ درصد تصادفات رانندگی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است. بنابراین در این مکان ها احتیاط بیشتر هم ازجانب رانندگان و هم از جانب افراد محلی چه به صورت سواره و چه به صورت پیاده مورد تاکید پلیس راهنمایی و رانندگی است.»

او خاطرنشان می کند: «رانندگی با سرعت زیاد یکی از رایج ترین رفتارهای اشتباه رانندگان در سراسر جهان است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های بیمه در دنیا، علت ۴۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح خودرویی و عامل بروز ۶۰ درصد از مجروحیت، مصدومیت و معلولیت های ناشی از رانندگی، سرعت غیر مجاز است. همچنین علت یک سوم از تصادفات در سراسر جهان نیز عدم رعایت سرعت مطمئنه است.»

جهانی یادآور می شود: «سرعت غیر مجاز به عنوان یک عامل خطر جدی در آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب‌های ناشی از آن تاثیر می‌گذارد. با دو برابر شدن سرعت، مسافت توقف در جاد‌های خشک چهار برابر و در زمین‌های لغزنده و یخی تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش سرعت، زاویه دید به شدت کاهش می یابد و تمرکز راننده از جلو و اطراف به نقاط دور دست انتقال پیدا می کند. احتمال بروز تصادف در چنین شرایطی، افزایش پیدا می کند.»

همواره گفته می شود که انسان، جاده و خودرو، سه عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند. آموزش و فرهنگ سازی می تواند خطاهای انسانی را کاهش دهد و آمار تصادفات رانندگی را کمتر کند، اما ایمن سازی دو عامل جاده و خودرو، خارج از اختیار شهروندان است. برخی کارشناسان تاکید دارند که می توان بخشی از جریمه های نوروزی از رانندگان متخلف را صرف ایمنی جاده ها و خودروها کرد تا آمار تصادفات رانندگی نیز کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست