اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، فرصت سوزی صنایع تبدیلی در قطب تولید محصولات کشاورزی استان را تایید کرد و گفت: «صنایع تبدیلی و کارخانه ها با یکدیگر در زمینه عدم خرید سیب متحد شده اند و برای پایین نگهداشتن قیمت، ترجیح می دهند سیب صنعتی و غیر بهداشتی را از دلالان خرید کنند تا متنفع شوند و این به ضرر کشاورزان است».

به گزارش خبرنگار کردپرس، خبرگزاری کردپرس تا کنون بارها به موضوع عدم همکاری صنایع تبدیلی آذربایجان غربی با کشاورزان پرداخته و در گزارشی با نام (فرصت سوزی صنایع تبدیلی در قطب تولید محصولات کشاورزی) نوشته است؛ «روند صنایع تبدیلی در استان آذربایجان غربی که اقتصادش بر پایه کشاورزی استوار است، بیشتر شبیه فرصت سوزی است تا تولید. چرا که هر سال بخشی از محصولات استان راهی کارخانه های کنسانتره استان های دیگر می شود و به صورت محصولات فرآوری شده، با قیمتی گزاف تر دوباره به استان آذربایجان غربی برمی گردند!».

کردپرس همچنین از عدم همکاری کارخانجات صنایع تبدیلی در زمینه خرید سیب صنعتی و انگور سیاه سردشت نوشته است. کارخانه دارانی که سهمشان را به شیوه هایی غیر مستقیم و از طریق بازاریابی دلالان دریافت می کنند ولی حاضر به پرداخت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی استان نیستند!

اکنون رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی موارد عنوان شده در کردپرس، را تایید کرده و گفته است: «صنایع تبدیلی و کارخانه ها با یکدیگر در زمینه عدم خرید سیب متحد شده اند و برای پایین نگهداشتن قیمت، ترجیح می دهند سیب صنعتی و غیر بهداشتی را از دلالان خرید کنند تا متنفع شوند و این به ضرر کشاورزان است».

اکبر کرامتی ادامه می دهد: «البته با رایزنی های انجام شده، چهار شرکت برون استانی نسبت به این کار اقدام کرده اند و هم اکنون سیب صنعتی استان توسط استانهای یزد، خراسان و ۲ شرکت ملی خریداری می شود. برای خرید بیش از ۵۰ تن با استان یزد قرار داد بسته شده و برای حل موضوع مدعی العموم وارد عمل شده است».

علاوه بر سیب که کارخانه داران صنایع تبدیلی استان آذربایجان غربی در خرید آن اهمال کردند، اکنون به بهانه مسدود شدن صادرات و نیز افزایش محصول سیب زیر درختی، حاضر به خرید انگور سیاه سردشت هم نیستند و اینار خطر در کمین انگورداران سردشتی است.

این در حالی است که آذربایجان غربی دارای ١۴ واحد صنایع تبدیلی فعال است، اما این واحدها امسال برای خرید سیب صنعتی و انگور سیاه اشتیاق چندانی نداشتند و مدیران آنها دلیل عدم همکاری خود، در خرید محصولات باغداران را شوکه شدن از افزایش تولید اعلام کردند!

هر چند برای رفع مشکل کشاورزان استان در فروش سیب صنعتی دولت در ابتدای مهرماه وارد خرید تضمینی محصول شده است اما نگرانی ها در خصوص انگور سیاه سردشت و عدم تعیین نرخ واقعی خرید از سوی دولت همچنان ادامه دارد.

گزارش/ تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست