اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / طاهره زینالی :  چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای مرور دستاوردهای آن در حوزه‌‌های مختلف است چراکه میتوان با مقایسه این دستاوردها در ابعاد بین المللی، ملی، استانی و حتی در مقیاس شهری و بخشی به واقعیت‌های مهمی دست یافت و ضمن افتخار به آنها، کاستی ها را احصا کرد و با برنامه ریزی مناسب برای ساختن ایرانی آبادتر در چله های بعدی گام برداشت.

شهرستان ارومیه به عنوان قسمتی از پهنای گسترده ایران در ۴۰ سال عمر پربرکت انقلاب اسلامی بواسطه توسعه شاخص های مختلف، تغییر و تحولات عمده ای را به خود دیده است،

جمعیت این شهرستان بر اساس سرشماری سال ۹۵ به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافته است که بالای ۷۵۰ هزار نفر جمعیت شهری و ۲۸۹ هزار نفر جمعیت روستایی است.

خوشبختانه با وجود افزایش جمعیت و تقسیمات شهرستان به ۳ شهر، ۵ بخش و ۶۱۱روستا شاهد گسترش و توسعه امکانات و زیرساختهای زیستی در این شهرستان هستیم.

داده های آماری حاکی از آن است که ارومیه قبل از انقلاب در بسیاری از شاخص ها از جمله بهداشت، آموزش، سرانه درآمد و خدمات عمومی همچون برق، آب و فاضلاب، ناوگان حمل و نقل و راه و صنعت و کشاورزی در جایگاه حداقلی و زیر خطوط قابل قبول قرار داشت که در حال حاضر در بلوغ ۴۰ سالگی انقلاب، رشد روز افزون و شگرفی بوجود آمده است بطوریکه در حوزه خدمات زیربنایی چون برق شاخص بهره مندی مردم تقریبا به ۱۰۰ درصد رسیده است.

خوشبختانه همه شهرهای شهرستان ارومیه تحت پوشش تاسیسات آب شرب سالم قرار گرفته و حدود ۷۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

با وجود اینکه پوشش تاسیسات فاضلاب پیش از انقلاب در این شهرستان صفر بود، در حال حاضر شهر ارومیه مجهز به سیستم دفع بهداشتی فاضلاب است که حدود ۷۴ درصد جمعیت شهری شهرستان را شامل می شود.

با وجود تاسیس شرکت گاز از سال ۷۰، خوشبختانه امروز شاهد تامین بیش از ۷۰ درصد انرژی و گرمایش منازل و صنایع از گاز طبیعی هستیم که نشان دهنده توسعه خدمات و رفاه عمومی و توجه نظام به رفاه و راحتی ملت و استفاده از انرژی های پاک است.

در حوزه بهداشت و درمان اگر در سالهای قبل از انقلاب، مردم از نبود پزشکان متخصص و کمبود بیمارستان و خانه های بهداشت در مضیقه بوده و رنج می بردند و بیماری های مسری و مرگ مادران باردار و نوزادان ، میزان امید به زندگی را به کمترین وضع رسانیده بود اما امروز و در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی میتوانیم به خاطر تک رقمی شدن این شاخص ها بر خود ببالیم.

پیش از انقلاب مسیر دسترسی به روستاها فاقد آسفالت بود اما در حال حاضر و به برکت انقلاب اسلامی ۸۰ درصد راههای روستایی شهرستان آسفالته است.

وجود ۳۲  مرکز آموزش عالی و رشد نرخ باسوادی به ۸۵.۵ درصد که بالاتر از میانگین استانی است، نشاندهنده توجه دولتها به موضوع آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی است هرچند که در حد ایده آل قرار ندارد، اما آنچه هم اکنون در این حوزه به ان دست یافته ایم قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.

بهبود شاخص سرانه آموزشی و نیز پرورش نخبگان بیشمار علمی و فرهنگی از دامن بدنه آموزشی این شهر گویای تلاش علمی معلمان و برنامه ریزان و استعداد شگرف فرزندان این شهر است.

خوشبختانه شهرستان ارومیه به جهت فرهنگی و هنری نیز در چهل سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته است بطوریکه ارومیه بیشترین تعداد کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه، سینما، سالن تئاتر و رسانه های مکتوب و مجازی را در خوی جای داده است.

در حال حاضر از ۳۵ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۵ کانون و از ۹۸ کتابخانه استان ۲۴ باب کتابخانه در ارومیه قرار دارد.

خوشبختانه در چهلمین سالگرددپیروزی انقلاب اسلامی شاهد بهره برداری از راه آهن ارومیه و اتصال ارومیه به راهن آهن سراسری بودیم که مطمئنا در توسعه اقتصادی شهرستان نقش مهمی خواهدداشت.

تولید ۴۰ درصد سیب، ۶۲ درصد انگور و در کل ۴۲ درصد از تولیدات محصولات باغی، نگهداری ۱۲ درصد جمعیت دامی استان، وجود ۹۷ معدن فعال و ۲۲۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در این شهرستان از برکات انقلاب اسلامی است که در سایه امنیت و آسایش زمینه توسعه اقتصادی را در حوزه های کشاورزی، صنعت و معدن فراهم آورده است.

تکمیل رینگ کمربندی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد پارکها و فضای سبز، افزایش مدارس، دانشگاهها و بیمارستانها و بسیاری دیگر از خدمات عمومی را میتوان از دستاوردهای چهل ساله انقلاب در ارومیه برشمرد اما شهرستان ارومیه با وجود سبقه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و بویژه موقعیت خاص جغرافیایی، هنوز هم تشنه توسعه و اقدامات جهادی است.

اگر بخواهیم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با افتخار از دستاوردها بنویسیم باید از کارهایی که میتوانست انجام گیرد اما نشده هم بگوییم و  از مسئولان ارومیه ای توسعه یافته تر را مطالبه کنیم.

بهبود شاخص اعتماد عمومی، توجه به اشتغالزایی برای جوانان، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد تراموا، اتمام طرح میدان امام، اتمام تقاطع غیرهمسطح آذربایجان، احیا و حفاظت از آثارتاریخی، کاهش حاشیه نشینی و ایجاد مهاجرت معکوس، گسترش امکانات رفاهی و فرهنگی در مناطق کم برخوردار و ساماندهی مشاغل و دست فروشان و همچنین توسعه فضای سبز از مطالبات مردمی است که انجام آنها در جلب اعتماد و رضایتمندی عمومی اثرگذار خواهد بود و باید در سرلوحه کار دولتمردان قرار گیرد.

امید آن داریم در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و بر فراز قله چهل سالگی انقلاب، مسئولان با دغدغه توسعه یافتگی هرچه بیشتر شهرستان و گسترش رفاه عمومی، روزهای پرامید ونشاطی را برای مردم رقم زده و با جلب اعتمادعمومی، همواره پشتیبانی مردم را برای مراقبت از چله های دیگر انقلاب داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست