اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان‌غربی او با بیان اینکه ۳۸ درصد تولید شمش طلای کشور مربوط به آذربایجان غربی است، تاکید کرد: اراده جدی داریم که معادن دیگر را در استان فعال کرده و ضمن توجه به موضوع کشف، در حوزه فرآوری محصولات معدنی نیز برنامه ریزی ویژه‌ای داریم.

محمدصادق معتمدیان در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: معدن از بخش‌های مغفول در استان بود که در اولین گام برای رفع این مشکل، سرمایه گذاری نهادهای حاکمیتی و دولتی برای اکتشاف معادن در دستور کار قرار گرفته است.

او اضافه کرد: در دولت سیزدهم، توجه ویژه ای به بخش معدن در آذربایجان غربی صورت گرفته و همین پیش بینی ۹ درصد ارزش افزوده این بخش در سال جاری، موتور محرکه‌ای برای توسعه این بخش به شمار می‌رود که البته برای تحقق آن، باید همه بخش های مربوطه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معتمدیان با اشاره به اینکه حوزه معدن در آذربایجان غربی سال ها با موانع مختلفی در حوزه ارائه مجوز روبرو بوده، ادامه داد: این گره را باز کردیم و پس از آن، با امضای تفاهم نامه‌ای، زمینه حضور ایمیدرو در استان فراهم شد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده گشایش خوبی در حوزه سرمایه گذاری بخش معدن در استان صورت گرفته که امیدواریم ثمرات آن، روز به روز بیشتر شود.

او با بیان  اینکه ۳۸ درصد تولید شمش طلای کشور مربوط به آذربایجان غربی است، تاکید کرد: اراده جدی داریم که معادن دیگر را در استان فعال کرده و ضمن توجه به موضوع کشف، در حوزه فرآوری محصولات معدنی نیز برنامه ریزی ویژه‌ای داریم.

معتمدیان سهم معادن در اشتغال و ارزش افزوده آذربایجان غربی را به ترتیب کمتر از یک درصد و پنج صدم درصد اعلام کرد و افزود: ما استان ثروتمندی به ویژه در بخش معدن هستیم ولی از این ثروت استفاده نشده است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد حوزه معدنی استان در شمال و جنوب بویژه در مناطق به اصطلاح کمتربرخوردار استان گفت: با تفاهم که با رییس سازمان زمین شناسی داشتیم، طی روزهای آینده ۱۵ هزار کیلومتر مربع در جنوب استان اسکن هوایی می‌شود.

او با اشاره به اینکه بدنبال فرآوری محصولات معدنی در آذربایجان غربی برای ارزش افزوده و اشتغال بیشتر در این بخش هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر میزان اشتغال بخش معدن در استان کمتر از یک درصد و میزان ارزش افزوده آن، کمتر از پنج صدم درصد است که با توجه به این بخش مهم می‌توانیم زمینه ارتقای این شاخص ها را فراهم کنیم.

گفتنی است؛ در حال حاضر در نبود صنایع پایین دستی طلا در منطقه طلای خام به صورت شمش از استان آذربایجان غربی خارج می شود.

سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: برندسازی طلای استحصال شده از معدن طلای زرشوران تکاب در جنوب آذربایجان غربی باید در اولویت برنامه های توسعه ای این واحد بزرگ صنعتی و معدنی قرار گیرد. نه اینکه طلا در تکاب تولید و در سایر شهرها از جمله قم و تهران اقدامات برندسازی و صنایع جانبی آن صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست