اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری آذربایجان غربی از وقوع آتش سوزی در ۲۷۰ هکتار از مراتع و جنگل های استان طی سالجاری خبر داد.

هادی قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال به دلیل خشکسالی در استان وقوع حوادث آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان افزایش یافته است، اظهار کرد: میزان آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان امسال سه برابر رشد داشته است.

وی با بیان اینکه این میزان آتش سوزی در قالب ۲۵ فقره و ۳۱ پرونده رخ داده است، افزود: کاهش بارندگی‌ها دلیلی دیگر برافزایش آتش سوزی‌هاست چرا که به خاطر خشکسالی در مراتع احتمال آتش سوزی‌ها نیز رو به رشد گذاشته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: امسال در مراتع و جنگل‌های شهرستان‌های شوط، سلماس، سردشت، ارومیه، شاهین‌دژ و پیرانشهر آتش سوزی‌هایی رخ داده که با تلاش مسئولان استانی و یگان حفاظت این اداره کل و جوامع محلی خاموش شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از فعالیت ۱۵ تیم اطفای حریق در استان خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد ۷ تیم در سردشت، ۴ تیم در ارومیه، ۲ تیم در پیرانشهر و یک تیم در شاهین دژ به همراه یک تیم در شهرستان مهاباد فعال هستند.

قاسمی از اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیز تیم‌های حریق اطفا استان خبر داد و اضافه کرد: ۹۹ درصد آتش سوزی‌ها تحت تأثیر عوامل انسانی است و ۹۰ درصد آتش سوزی‌های سهوی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه آتش سوزی هر هکتار مرتع یا جنگل میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی وارد می‌کند اضافه کرد: تنها راه جلوگیری از بروز این خسارت، پیشگیری و روشن نکردن آتش به همراه افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در این زمینه است که تفاهم نامه‌ای برای آموزش روستاییان، دهیاران و بهره برداران استان با استانداری منعقد شده است.

قاسمی از شناسایی هشت منطقه مستعد آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع استان خبر داد و گفت: از این مناطق دو منطقه در شمال، دو منطقه در ارومیه و مابقی در شهرهای جنوبی استان شناسایی شده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در این مناطق اندیشیده شده است.

هر چند آذربایجان غربی با سهم ۰.۷ درصدی از جنگل‌های کشور سرانه کمتری در این حوزه را به خود اختصاص داده و از ۱۷ شهرستان استان تنها شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت دارای پوشش جنگلی است که در ابتدای ناحیه جنگلی زاگرس قرار دارند اما همه ساله خطر آتش سوزی موجب از بین رفتن پوشش جنگلی و مرتعی در این استان می‌شود.

عوامل انسانی، بی احتیاطی و بی توجهی مردم به مراتع و جنگل‌ها، افزایش دما، وزش بادهای گرم به همراه کمبود امکانات و نیروی انسانی از مهمترین عواملی است که همه ساله موجب بروز آتش سوزی در پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌های استان می‌شود.

از سه میلیون و ۷۴۱ هزار هکتار مساحت خشکی آذربایجان غربی دو میلیون و ۷۴۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است که دو میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار آن مراتع و ۱۰۱ هزار هکتار آن را عرصه‌های جنگلی دربرمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست