اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد ؛ متاسفانه از اول اسفند تا صبح امروز ۵۰۱۱ نفر در کشور به دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شده و ۵۲۵ نفر از این مسمومین که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، جان خود را از دست داده اند و هم اکنون ۲۲۹ نفر از این مسمومیت در بخش های عادی و ۴۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه ICU بستری هستند اما سه هزار و ۴۵۱ نفر ترخیص شده اند و از جمع ۵۰۱۱ نفر تعداد ۹۵ نفر از مسمومین، نابینا و کم بینا شده و ۴۰۵ نفر نیز نیازمند خدمات دیالیز شده اند.

خبری  دلخراش و ناراحت کننده که خیلی راحت بر خروجی رسانه ها قرار گرفت ؛ در حالی شیوع ویروس کرونا در کشور از ۲ ماه سپری شده و در این مدت ۵۸۰۰ نفر در سراسر کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند اما بر اثر باورهای غلط رایج مبنی بر درمان این بیماری با مصرف الکل ، تاکنون ۵۲۵ نفر یعنی حدود ۱۰ درصد از مرگ و فوتی های کرونایی در مناطق مختلف بر اثر مصرف الکل صنعتی به دام مرگ کشیده شده اند ، بدون آنکه حاشیه و یا دغدغه ای در این خصوص دیده شود ، آماری که بسیار نگران کننده و جای تامل و تاسف است!

نتیجه مصرف مشروبات الکلی تقلبی کوری، نارسایی کلیوی و مرگ است. شیوع ویروس کرونا باعث افزایش ترس و تشویش ذهنی شده و همین تشویش و نگرانی زمینه سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب و سودجو را فراهم کرده است. در زمانی که مردم برای نجات از نگرانی و سردرگمی به گروه‌ها و کانال‌های مجازی اقبال بیشتری دارند، افراد فرصت طلب برای رسیدن به سود مادی، آسیب‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کنند که تبعات آن گاه حتی از بیماری کرونا نیز بدتر است. این افراد شیاد و فرصت‌طلب با اضافه کردن مواد سفید‌کننده مثل وایتکس به الکل متیلیک که منشأ صنعتی و سمی دارد، آن را به ماده‌ای بیرنگ تبدیل می‌کنند و به جای اتانول به فروش می‌رسانند و نتیجه خوردن این ماده سمی باعث کوری، نارسایی کلیوی و در نهایت مرگ خواهد شد.

در هر صورت متاسفانه آنچه نباید می شد، شد و ترس از مبتلا نشدن به کرونا، برخی را به دام مرگ با مصرف الکل صنعتی انداخت و البته تعجب برانگیزتر آنکه با وجود تاکیدات بسیار مسوولان و متخصصان در استفاده نکردن الکل به صورت خوراکی، اما باز هم در روزهای گذشته شاهد افزایش مسمومیت ها و در نهایت فوت عده ای  در سطح کشور بوده ایم.

کارشناسان امر معتقدند ؛ مصرف الکل برای درمان ویروس کرونا با وجود هشدارهای پزشکی مبنی بر عدم تاثیر گذاری مصرف الکل برای درمان ، از سوی افرادی صورت می گیرد که قدرت ریسک پذیری بیشتری دارند و این افراد به دلیل قدرت ریسک بالایی که در خودشان دارند، باورهای غلط و حتی خوددرمانی را بیش از توصیه های پزشکی می پذیرند و دست به این اقدامات می زنند، بدون این که به عوارض ناشی از آن توجه زیادی داشته باشند.

جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که حاضر به خوردن این داروی مرگ شده اند نوجوان و جوان بوده اند، افرادی که می توانستند با اندکی جستجو و کنکاش به راحتی از صحت و سقم شایعات مبنی بر موثر بودن الکل در پیشگیری با بیماری کرونا اطلاع پیدا کنند.

حال به رغم همه هشدارها و تذکرات تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر در کشور بر اثر سهل انگاری و ترس از کرونا در دام و تله الکل افتاده و باعث مرگ خود شده اند ، در حالی همه دغدغه مردم و متولیان امر عدم ابتلا به ویروس کروناست اما برخی ها خیلی راحت و مثل آب خوردن از الکل صنعتی برای جلوگیری از ابتلاشدن باعث از بین رفتن جان خود و دیگران می شوند ، هر چند برخی فرصت طلبان و سودجویان هم دنبال منفعت مادی خود بوده و با جان مردم بازی می کنند.

پس لاجرم ضروری است نهادهای فرهنگی ، پلیس و متولیان امر با کمک رسانه ها و فعالین شبکه های اجتماعی بیش از پیش برای جلوگیری از مصرف الکل صنعتی در جامعه، آموزش و بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به زیان بار و خطرآفرین بودن آن اقدام نمایند و ضروری به نظر می رسد اقدامات جدی در این حوزه صورت گیرد تا مردم از عواقب و پیامدهای مصرف و زیان های جسمانی ، روحی و عواقبی که از قبل مصرف الکل صنعتی بر آنها وارد می شود، آگاه گردند ، تا خدای ناکرده تلفات یک ندانم کاری و بی توجهی بیشتر از این دامان جامعه و سیستم درمان و مدیریت کشور را نگیرد که این ایام در این شرایط بد اقتصادی و اجتماعی اصلا حال و روز خوشی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست