اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بومی گزینی دانشجو در استان های محروم و مرزی سیاست مطلوبی نیست و درصدد بازتعریف این طرح هستیم.

 مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با خبرنگاران در ارومیه با انتقاد از سیاست بومی گزینی دانشجو در استانهای مرزی افزود: متاسفانه برخی از دانشگاه های استان های مرزی با اجرای طرح بومی گزینی دچار مشکلات مختلفی شده و لازم است به زودی در این قانون بازنگری شود.

وی از نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی خبر داد و اظهارداشت: در سال آینده به صورت جدی بر عملکرد موسسات آموزش عالی به خصوص موسسات غیرانتفاعی نظارت می کنیم و با واحدهای متخلف و غیرهمسو با استانداردهای وزارت علوم نیز برخورد خواهیم کرد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه حذف تدریجی کنکور از امسال آغاز می شود عنوان کرد: جدا کردن فرایند پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی با کنکور از سال ۹۸ در دستور کار قرار می گیرد و در سال آینده تنها ۱۵ درصد جذب دانشجو برای رشته ها از طریق آزمون خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور علاوه بر ایجاد بار روانی منفی و تحمیل هزینه به خانواده ها، آزمونی مناسب برای استعداد یابی نیست طی آزمونی که متقاضیان در سال آتی در آن شرکت خواهند کرد، ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها بدون کنکور دانشجو جذب می کند و رقابت شامل رشته های پر متقاضی خواهد بود.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه یکی از گرفتاری این حوزه فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی است گفت: متاسفانه در حال حاضر در اکثر مقاطع تحصیلی چندین برابر دانشجو فارغ‌التحصیل وارد بازار می شوند که صاحب شغل نیستند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در مقطع دکتری بیشتر از ۴ برابر نیاز جامعه فارغ‌التحصیل می شوند خاطرنشان کرد: دانشگاه مسئول اشتغال نیست ولی مسئول توان ارتقا پذیری است و بر همین اساس توان اشتغال پذیری در خروجی ها افزایش می یابد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال ۱۳۸۳ تعداد دانشگاه های غیرانتفاعی کشور تنها به ۷۵ مرکز می رسید، بیان کرد: این رقم تا سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۵۰ مرکز رسید و علاوه بر آن نزدیک به ۴۰۰ موسسه علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی تاسیس شد تا روند راه اندازی بی رویه مراکز آموزشی تکمیل شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم مکلف است تا از صدور مجوز جدید برای مراکز آموزش عالی جلوگیری کند، اضافه کرد: این تصمیم نقش بسزایی در ساماندهی مراکز آموزشی داشته است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مدیریت منطقه ای مراکز آموزش عالی یکی از محورهای اساسی کیفی سازی است گفت: می توان با مدیریت منطقه ای مراکز آموزش عالی نیاز سنجی دقیقی نسبت به توسعه مناطق داشت.

شریعتی نیاسر با تاکید بر ساماندهی مراکز آموزش عالی عنوان کرد: ساماندهی رشته ها در برنامه توسعه ای درون سازمانی موسسه های آموزش عالی باید مد نظر قرار گیرد، کار تیمی و تقسیم کار در این راستا می تواند منجر به کیفی سازی و توسعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست