اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به آمار تکان دهنده مصرف مواد مخدر و کتمان این آمار در کشور گفت: متاسفانه خرید مواد مخدر کمتر از شش دقیقه زمان می‌برد و این نشانه عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر است.به گزارش کردپرس ؛ معتادان ۲ درصد جمعیت آذربایجان غربی را تشکیل می دهند و سال گذشته، ۳۳ معتاد براثر سو مصرف مواد مخدر در این استان جان خود را از دست ‌دادند که از این تعداد ۳۲ نفر مرد و ۱ نفر زن بود. هر چند این آمار به نسبت سال ۹۶ کاهش یافته است، اما آمار کشفیات مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان مواد در آذربایجان غربی رو به افزایش است.

در سال ۹۷ مقدار ۷ هزار  و ۷۴۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و در این رابطه ۴ هزار و ۴۰۷ نفر دستگیر و ۱۱۰ باند نیز در استان متلاشی شده است. همچنین در سال گذشته مقدار ۱۱ تن و ۸۲۴ کیلوگرم پیش ساز مواد مخدر صنعتی کشف و ضبط شد که در این رابطه ۱۴۵ نفر دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شدند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی در سه ماهه نخست امسال نیز ۶۹۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و یک هزار و ۱۴  نفر قاچاقچی و توزیع‌کننده دستگیر شده است که از این آمار تنها در ایام تعطیلات نوروزی سال جاری، ۹۲۶ نفر معتاد متجاهر دستگیر و  تحویل مرکز ماده ۱۶ شد.

این آمار نشان می دهد که در یک سال گذشته ۴ هزار نفر و تنها در سه ماه امسال یک هزار نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده اند. اما اغلب این آمارها مربوط به کشف مواد و دستگیری قاچاقچیان است و کمتر به آمار تعداد مصرف کنندگان اشاره می کند.

آذربایجان غربی سالانه شاهد کشف و ضبط مقادیر زیادی مواد مخدر است زیرا این استان در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و نقطه اتصال، نقاط مرزی به شهرستان های عمقی کشور است، از این رو آمار روزانه کشفیات مواد مخدر بالا است.

خرید مواد مخدر در کمتر از ۶ دقیقه!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به آمار تکان دهنده مصرف مواد مخدر می گوید؛ متاسفانه خرید مواد مخدر کمتر از شش دقیقه زمان می‌برد و این نشانه عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر است. خرید مواد مخدر در کمتر از ۶ دقیقه! عضو کمیسیون اجتماعی مجلس آمار مصرف مواد مخدر را تکان دهنده دانست و گفت: متاسفانه خرید مواد مخدر کمتر از شش دقیقه زمان می‌برد و این نشانه عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

رسول خضری با انتقاد از کتمان آمار مصرف مواد مخدر در کشور در گفت وگو با خانه ملت  ادامه می دهد: یکی از کشورهایی هستیم که بالاترین آمار اعتیاد را داریم. دسترسی راحت به مواد مخدر نشانه عملکرد ضعیف این ستاد است زیرا توجهی به امر پیشگیری ندارد و به هیچ وجه عملکرد آن قابل توجیه نیست.

او اضافه می کند: متاسفانه دسترسی به مواد مخدر به گونه ای است که اگر بخواهیم یک قرص استامینوفن بخریم ۱۵ دقیقه طول می‌کشد اما خرید مواد مخدر کمتر از شش دقیقه زمان می‌برد و این نشانه کاهش دسترسی به مواد مخدر است.

این نماینده مجلس معتقد است؛ آمار مصرف اعتیاد نسبت به ۱۰ سال گذشته روند بسیار صعودی داشته و  نشانه این است که ستاد کارایی لازم را نداشته است. البته تلاش هایی انجام گرفته ولی چارچوب آن درست نیست. به گونه ای که اجازه می‌دهیم فرد معتاد شود سپس به فکر پیشگیری هستیم می طلبد پلیس پیشگیری نیروی انتظامی قوی‌تر باشد البته آموزش‌ها باید از مهدکودک‌ها و مدارس شروع شود و مبارزه با مواد مخدر باید به  صورت ریشه‌ای باشد.

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر به دلیل مشغله کاری وقت رسیدگی به ستاد را ندارد

خضری مهمترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی و اعتیاد را آموزش، فرهنگ‌سازی و توجه به سیاست‌های تشویقی می داند و می گوید: متاسفانه به جای  پرداختن به علت‌ها و ریشه‌ها دنبال موارد ظاهری هستیم به طور قطع علت‌شناسی، ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی می‌تواند به ما در جهت مبارزه با مواد مخدر کمک زیادی کند و در این رابطه نیازمند برنامه ریزی درست، مدون، دقیق و علمی هستیم که متاسفانه تاکنون نداشتیم.

او با بیان اینکه طرح جمع آوری معتادان تاکنون کارایی لازم را نداشته است، بیان می کند: اغلب ۲۵ کشوری که درگیر مواد مخدر هستند وزارت مبارزه با مواد مخدر دارند اما متاسفانه ما ستاد مبارزه با مواد مخدر را داریم که رئیس آن رئیس جمهور و دبیرش وزیر کشور است که به دلیل مشغله کاری وقت پرداختن به این مهم را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست