اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از ایرادات نظام مالی کشور بانک محور بودن است که این مشکل در استان نیز مشهود است. متکی بودن تولید به سیستم بانکی نتوانسته نتایج مطلوبی متناسب با هزینه و زمان دربر داشته باشد.

 نادر صادقی در یک گفت و گوی خبری بیان کرد: از موانع توسعه می توان به بروکراسی اداری، پاسخگویی طولانی به استعلامات و سرمایه گذاری ها و نیز اشکالات سیستم بانکی اشاره کرد. از عمده موانع دیگر توسعه که مختص استان نیست و شامل همه کشور می شود این است که عوامل دخیل در فرایند اقتصادی اعم از تولید،فروش، توزیع و خرید کمترین ارتباطی با هم ندارند.

او نبود سیستم های مدیریت زنجیره تامین را مشکلی بر سر راه توسعه اقتصادی دانست و گفت: اگر این مسئله برطرف شود، بخش عمده از مشکلات کنونی اقتصادی از جمله کشت محصول و فروش آن نیز برطرف می شود.

معاون اقتصادی استاندار تاکید کرد: اقتصادی پویا است که سرمایه گذاری در آن نقش اصلی را داشته باشد. در استان برای تحقق این امر علاوه بر اینکه فضای کسب و کار به نحو مطلوبی برقرار شده، تلاش برای رفع فرآیندهای زائد نیز کماکان ادامه دارد. اهلیت سنجی سرمایه گذار را به عنوان یک فاکتور مهم برای جلوگیری از هدررفت منابع و تحویل منابع ملی به سرمایه گذاران واقعی اجرا می سازیم.

او با بیان اینکه آذربایجان غربی در حال حاضر رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار کشور را داراست، اظهار داشت: بررسی این عامل مهم اقتصادی توسط اتاق بازرگانی ایران انجام می گیرد. استان سال ۹۶ رتبه ۲۰ بهبود محیط کسب و کار بود که در دو سال اخیر با ارتقای ۱۹ پله ای و حفظ آن جهش قابل ملاحظه ای در این رابطه داشته است.

صادقی یکی از ایرادات نظام مالی کشور را بانک محور بودن معرفی کرد و افزود: این مشکل در استان نیز مشهود است. متکی بودن تولید به سیستم بانکی نتوانسته نتایج مطلوبی متناسب با هزینه و زمان دربر داشته باشد. تولیدکنندگان باید به بازار سرمایه نگاه جدی داشته باشند. یکی از اهرم های مطمئن تامین منابع مالی بازار سرمایه است.

او ادامه داد: برای رونق تولید یکی از سیاست های جدی دولت برگزاری کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید است. در ۵ سال اخیر ۳۵۵ جلسه اصلی و ۵۰۰ جلسه کارشناسی در این خصوص برگزار شده که ۳ هزار مصوبه داشته است. از قبل این جلسات ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان برای تسهیل در تولید پرداخت شده است. این رقم علاوه بر ۲۵ هزار میلیارد ریالی است که خود سیستم بانکی برای رونق تولید پرداخت کرده است.

معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: سر منشا تحولات اقتصادی صادرات است.در ۷ سال گذشته ۱۰ میلیون تن به ارزش ۶ میلیارد دلار صادرات از استان انجام گرفته است. در دو سال اخیر این روند بسیار برجسته بوده است.

او اضافه کرد: در خصوص جذب سرمایه گذاری نیز در ۷ سال گذشته ۱۳۵۵ پروانه بهره برداری صادر شده است که منجر به ۳۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و ایجاد ۱۴ هزار شغل شده است. در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز ۳۴ فقره مجوز با بیش از یک میلیار دلار سرمایه گذاری صادر شده است.

صادقی در پایان با اشاره به اینکه یکی از اولویت های اساسی استان در سال جاری حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها است، گفت: در این راستا صندوق سرمایه گذاری پژوهش و فناوری با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست