اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نشست تعامل ادیان، اقوام، مذاهب و فرهنگ ها  در دومین روز هفته سلامت سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جمعی از علما و بزرگان ادیان آسمانی استان آذربایجان غربی در سالن EDC  دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار گردید.

آذربایجان غربی  رنگین کمان ادیان، مذاهب و اقوام است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی  استانداری آذربایجان غربی روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، در دومین روز هفته سلامت سال ۱۴۰۱ در  مراسم تعامل ادیان، اقوام، مذاهب و فرهنگ ها در عرصه سلامت گفت: در هفته سلامت یاد و خاطره شهدای سلامت کرونا بایستی پر رنگتر شود زیرا این شهدا در زمانی که بعلت ترس از بیماری نزدیکترین اعضای خانواده از بیمار کرونایی گریزان بودند با ایثار جان خود، سلامتی را برای مردم استان به ارمغان آوردند و جا دارد که در هر مراسم از این بزرگواران تجلیل و قدردانی بعمل آید.

 

 رضا ابراهیمی افزود: مراسم تعامل با ادیان، اقوام، مذاهب و فرهنگها فرصتی برای تشکر از روحانیون شیعه، سنی ، مسیحی و سایر مذاهب می باشد که در همه صحنه ها همراه مردم بوده و ایفای نقش می کنند.

 سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی  استانداری  در ادامه اضافه نمود : این استان رنگین کمان ادیان، مذاهب و اقوام است و این تنوع به عنوان یکی از ظرفیت ها و مزیت های استان قلمداد می شود.

این مقام مسئول استانی یادآور شد: در طول ۴۳ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد علیرغم اینکه دشمنان سعی در ایجاد تفرقه دارند، ادیان و اقوام در کنار هم برای پیشرفت و اهداف انقلاب دوشادوش هم فعالیت کرده اند  و در کنار هم برای حفظ نظام تلاش می کند و در راه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از این انقلاب شهدای بسیاری تقدیم کردند و از این به بعد نیز در کنار هم برای آبادانی این مرز و بوم تلاش خواهند کرد.

 نقش ادیان الهی در تحقق بهداشت روانی در جامعه حائز اهمیت است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  نیز در این مراسم  ابراز امیدواری نمود با تلاش و تعامل دستگاه‌های مختلف اجرایی شاهد توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی در استان باشیم.

محمدامین ولی زاد ادامه داد: سلامت یک مقوله چند بعدی است و صرفا وزارت بهداشت در آن سهیم نیست و تعامل دستگاه های مختلف اجرایی باعث گسترش سلامت در جامعه می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در ادامه گفت: تمامی ادیان الهی در مورد بهداشت و سلامت دستورالعمل مشترکی دارند زیرا همه آن ها از یک کانون الهام گرفته و آن هم عبودیت خداوند است.

وی با بیان اینکه هفته سلامت از سال ۸۲ در تقویم کشور گنجانده شده و هر ساله شاهد برگزاری مراسم ویژه این هفته درکشور هستیم گفت: کره زمین تنها سیاره قابل سکونت در جهان هستی است و متاسفانه ما انسان ها سلامت کره زمین را به خطر می اندازیم و با استفاده از روش‌های مختلف باعث تغییر در آب وهوا و مشکلات بهداشتی در کره زمین شده ایم.

رئیس دانشگاه بیان کرد: امروزه چالش اصلی ما درحوزه بهداشت علاوه بر انواع بیماری ها شرایط آب وهوایی و اقلیمی است که متاسفانه منبع و منشا مشکلات و بیماری های مختلف است.

وی در ادامه افزود: آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی تاکنون باعث مرگ نزدیک به ۲۰میلیون نفر در کل دنیا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه بهداشت تنها مربوط به مساله جسمانی نبوده و بهداشت روحی و روانی را هم شامل می‌شود گفت:  نقش ادیان الهی در تحقق بهداشت روانی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و تاکنون نقش مهمی در آسایش روحی افراد داشته اند.

وی بیان کرد: اندیشمندان همواره بر این باور بودند که سلامت روح بسیار مهم بوده و امروزه بسیاری از مشکلات جسمی ناشی از بیماری روحی افراد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: آذربایجان غربی با داشتن جمعیتی حدود ۳٫۵میلیون نفری دارای ادیان و مذاهب مختلفی است که به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می کنند.

 دکتر ولی زاد همچنین از افتتاح پروژه‌های متعدد بهداشتی درمانی ویژه هفته سلامت در استان خبر داد و گفت: امروز سه خانه بهداشت در استان افتتاح شد و افتتاح پایگاه اورژانس تازه شهر  و خانه بهداشت برگشاد سلماس و همنچنین مرکز آنژیوگرافی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه  ازجمله سایر پروژه‌های افتتاحی در این هفته است.

وی همچنین از افتتاح بیمارستان ۸۵ تختخوابی پیرانشهر همزمان با سفر رئیس جمهور به استان خبر داد.

تنوع ادیان و اقوام نشان دهنده سلامت اجتماعی در جامعه

 رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در این نشست با اشاره به حدیث “ لاعَیشَ أهَنأُ مِنَ العافِیَهِ برای انسان، زندگی گواراتر از عافیت و سلامتی نیست” گفت: این حدیث از امام علی(ع) نشان می دهد که عافیت دامنه وسیعی دارد و از سلامت نیز فراتر است.

حجت الاسلام دکتر اسم حسینی افزود: عافیت جایی است که آشفتگی، درگیری روحی و روانی نباشد و پرداختن به مقوله سلامت اختصاص به دانشگاه علوم پزشکی نداشته و فعالیت های فرابخشی را می طلبد.

وی همچنین تنوع ادیان،اقوام، مذاهب و فرهنگها را در استان آذربایجان غربی  نشان دهنده سلامت اجتماعی در جامعه عنوان کرد و گفت: این ادیان و فرهنگها باعث همیاری و همکاری در جامعه شده و باید تلاش کرد تا این سلامت اجتماعی استمرار یابد.

اهمیت سلامت جامعه بشری

امام جمعه اهل سنت ارومیه در این نشست گفت: یکی از مهمترین واساسی ترین مسائلی که ادیان الهی به آن پرداخته است موضوع سلامت جامعه بشری است.

 ماموستا  مامد کلشی نژاد در ادامه بر نقش دین و همچنین تاثیر ذکر و یاد خداوند در سلامت روان پرداخت و احکام ادیان الهی بالاخص دین اسلام را ضامن بقا و سلامت جامعه بشری دانست و بر نقش غیر قابل انکار ادیان و احکام الهی بر سلامت روح و روان انسان تاکید کرد.

تلاش تمام ادیان برای آماده سازی یک جامعه سالم و آرام 

در ادامه جلسه، داریاووش عزیزیان کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه با تبریک هفته  سلامت به جانفشانی تلاشگران عرصه سلامت در ایام کرونا  اشاره کرد و گفت : سعی تمامی ادیان برای آماده سازی یک جامعه سالم و آرام می باشد.

 وی افزود: بیاناتی که از طرف انبیا الهی صادر شده در قالب بیانات اخلاقی و دستورات اخلاقی، همه بر مبنای یک انسان سازی بسیار بزرگی است که امروز ما نیازمند آن هستیم و جایگاه آن ها را در جامعه و در روانشناسی جامعه کاملا احساس می کنیم.

کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه در ادامه اضافه کرد: ادیان در واقع روح انسان  را پاک می کنند و زمانی که روح انسان پاک شد، طبعا جسم انسان هم پاک خواهد شد. هدف تمام ادیان ایجاد یک روح و جامعه سالم است و این جامعه از انسان های سالم تشکیل می گردد، لذا ادیان الهی با انسان سازی به تشکیل جامعه سالم کمک می کنند.

امضای پیام مشترک ادیان، اقوام، مذاهب و فرهنگها پایان بخش این برنامه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست