اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : ایجاد امکانات رفاهی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها است، با این‌حال وجود فاصله بسیار بین متولیان اداره شهر و مردم سبب شده تا گاه نیازهای ساده و کوچک دیده نشود و مواردی که برای دیدنشان کافی است مسئولان گاه از خودروی اداری پیاده شده و در خیابان‌ها قدم بزنند.

ناحیه اسلام‌آباد با بیش از ۳۵  هزار نفر جمعیت یک متر فضای سبز ندارد و متأسفانه به علت عدم بی‌توجهی مسئولان، مجموعه‌ای از همه معضلات، آسیب‌های شهری، اجتماعی و زیست‌محیطی است.

از خانه‌های روییده، ساخت‌ و ساز بدون مجوز گرفته تا برخی کوچه‌های خاکی شیار شیار که رنگ یک غلتک ساده را هم به خود ندیده در این ناحیه منفصل شهری مشاهده می‌شود و با وجود بازدیدهای نمایشی و وعده‌های پوچ نمایندگان مجلس  و مسئولان  شهری برای ساماندهی مشکلات این منطقه، مردم همچنان از امکانات محروم و با مشکل مواجه‌اند.

کودکان و نوجوانان محله همگی خواستار احداث یک فضای سبز  در منطقه هستند، خبرنگار تسنیم  با  اهالی این محل همراه شده  تا نظرات آنان را به‌ عنوان کسانی که سال‌ها است در این شهر زندگی می‌کنند به گوش مسئولان برساند!

بچه های اسلام آباد خواستار احداث فضای سبز هستند

محدثه ترخینه یکی از نوجوانان  این محله می‌گوید: در این محله زمین‌بازی مناسب وجود ندارد و کودکان به خاطر شرایط نامساعد زمین‌ها هنگام بازی  آسیب می‌بینند، هزاران بار مشاهده‌شده که کودکان و نوجوانان در زمین‌های اسلام‌آباد یا در خیابان‌های پرتردد این محله در حال بازی هستند و هر لحظه خطر تصادف با اتومبیل‌های عبوری آنها را تهدید می‌کند.

فاطمه ایوبی یکی از مادران ساکن این محله می گوید: ما مجبور هستیم کودکان خود را برای بازی به پارک محله الواج ببریم که فاصله زیادی با ما دارد ، در خیابان‌های اطراف زمین‌های بی‌استفاده وجود دارد و از شهرداری می‌خواهیم برای ما زمین بازی فراهم کند.

یکی از پدران با اشاره به پرجمعیت بودن این منطقه بیان می کند: برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست که کودکان خود را در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنند و اوقات فراغت کودکان زیادی در این منطقه به‌هدر می‌رود .

«زمین‌های قولنامه‌ای» مانع ایجاد فضای سبز اسلام آباد

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر ارومیه در این باره به خبرنگار تسنیم می گوید: در منطقه اسلام‌آباد بسیاری از مردم زمین‌های قولنامه‌ای دارند و با اتکا به این قولنامه‌ها اقدام به ساخت‌ و ساز می‌کنند به همین خاطر تا زمانی که مشکل مالکیت این زمین‌ها حل نشود نمی‌توان ساختار و شکل طرح تفصیلی را عوض کرد.

عبدالرحمن نقشین می افزاید:برای جلوگیری از افزایش ساخت‌وسازهای غیر مجاز در محلات حاشیه نشین  پیشنهاد می‌شود برای زمین‌های قولنامه‌ای پروانه ساختمانی به نام متقاضی صادر شود چراکه  این محلات هنوز سندی به صورت قانونی ندارند.

وی بیان می کند: مناطق اسلام‌آباد، کشتارگاه و بادکی در بافت روستایی بوده بنابراین از پیش زمینی برای فضای سبز وسالن ورزشی و فرهنگسرای این مناطق در نظر گرفته نشده است.

عضو شورای شهر ارومیه می‌گوید: تا آنجایی که با ما در میان می‌گذارند زمین‌های متعددی برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته شده اما متأسفانه تاکنون به توافق شهرداری و صاحب زمین منجر نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: باغ خشکیده و بدون محصولی که کانون و محل تجمع معتادین و متکدیان شده و جز این کارایی ندارد از نظر اهالی مناسب‌ترین زمین برای ایجاد فضای سبز در  این محله است البته به‌شرطی که مسئولان ذی‌ربط و صاحب این باغ باهم به توافق برسند.

صدها کودک و نوجوان این منطقه حاشیه نشین  بدون یک وجب زمین بازی مناسب و ایمن چشم انتظار توجه مسئولان و نهادهای مرتبط با پرکردن اوقات فراغت هستند تا دوران کودکی‌شان خالی از خاطره دویدن ها و بازی‌های کودکانه نباشد.

در حالیکه  با اندکی ذوق و سلیقه می‌توان نیازهای ضروری و آرزوهای کوچک شهروندان را برطرف کرد به‌شرط آنکه متولیان کار، شهر را با چشمان مردم ببینند و برای لمس نیازها و مشکلاتش، گاه‌گاهی از خودروهای اداری یا شخصی پیاده شده و در خیابان‌ها قدم بزنند.

گزارش از راضیه محمودپور / تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست