اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس اداره محیط زیست شهرستان مهاباد از تصویب مطالعات گردشگری تالاب بین المللی “کانی برازان” این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای این طرح تحول بزرگی در ایجاد زیرساخت های گردشگری تالاب خواهد داشت.

فاروق سخنور در گفتگو با خبرنگار کردپرس بیان کرد: در حال حاضر مطالعات گردشگری تالاب کانی برازان مهاباد به اتمام رسیده است و استعلام چندین اداره در سطح شهرستان جهت ارسال به دفتر حفاظت تالاب ها باقی مانده است.

 او اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح تقویت زیرساخت های گردشگری تالاب و ایجاد درآمد زایی برای جوامع محلی در حوزه تالاب است تا این جوامع ضمن کسب درآمد زایی نسبت به حفاظت تالاب و پاسداری از آن نیز اقدام کنند.

سخنور ادامه داد: هدف مشارکت بیشتر جوامع محلی در حفاظت از تالاب بین المللی کانی برازان و حذف مشاغل مخرب محیط زیست تالاب است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: با اجرای این طرح در نهایت مشاغلی سازگار با محیط زیست و با تقویت زیرساخت های گردشگری شکل می گیرد تا معیشتی پایدار برای جوامع محلی حوزه تالاب هم ایجاد شود.

او بیان کرد:  پس از اخذ استعلام‌ها طرح به دفتر حفاظت از تالابهای کشور ارسال می‌شود تا تصمیم نهایی در خصوص چگونه اجرای آن اتخاذ شود، پیش بینی می شود که برنامه ها و طرح هایی که پر هزینه باشند با حفظ اصول محیط زیستی به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش کردپرس، تالاب بین‌المللی “کانی‌برازان” مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی “کانی‌برازان” و “قوپی‌باباعلی”، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی “گروس”، “داشخانه” و “قره‌قشلاق” نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست