اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از راه اندازی ۳۵ دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در استان خبر داد.

علی اکبر گروسی ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه آذربایجان غربی با داشتن ۲۷ دفتر خدمات الکترونیکی قضائی با ارائه ۲۶۸ خدمت قضائی در رتبه دوم کشور به لحاظ مکانیزه کردن امور قرار دارد افزود: طی هفته‌های آتی ۳۵ دفتر دیگر در مناطق مختلف استان افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره تغییر از روش‌های سنتی به روش مکانیزه مهمترین اتفاق قوه قضائیه به تغییر روش‌های سنتی به روش مکانیزه در قوه قضائیه در چند سال اخیر بوده است گفت: افزایش کارآمدی، افزایش کیفیت، رضایتمندی بیشتر مردم و تسریع در پیگیری پرونده‌ها شده است.

گروسی ادامه دد: تنها یک درصد پرونده‌های موجود استان از پرونده‌های معوقه سال‌های ۹۶ و ۹۷ است وزمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ سی و چهار روز کاهش پیدا کرده است که کمتر از میانگین کشوری است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف استان با مختومه کردن نزدیک به ۵۰ درصد پرونده‌ها در سال ۹۷ رکوردی در سطح کشور به نام خود ثبت کرد

وی در خصوص سازش زوجین در سطح استان توسط شوراهای حل اختلاف استان عنوان کرد: فرستادن یک هزار و ۳۶۹ زوج خواستار طلاق به سر زندگی مشترک نقطه عطف این فعالیت‌ها بوده است.

گروسی افزود: کاهش ورودی پرونده مهمترین برنامه امسال قوه قضائیه در استان است که با اجرای برنامه‌های ویژه ای همچون فعال کردن مراجع غیر دادگستری همچون کمیسون های شهرداری و ثبت اسناد، بالا بردن اطلاعات حقوقی مردم، جلوگیری از طرح شکایت بی دلیل و قابل سازش با ارتباط مناسب با کانون وکلا، استفاده از قضات با تجربه برای آموزش قضات جوان‌تر صورت گرفته است.

او در خصوص برنامه های دادگستری استان در راستای کاهش پرونده های ورودی محاکم قضائی استان نیز گفت: آسیب شناسی موارد حقوقی، تاکید بر اجرای قوانین پیشگیرانه، استفاده از ظرفیت صلح و سازش نیروی انتظامی، نظارت مستمر بر روند امور در دادگستریها از مهم ترین اقدامات انجام گرفته در جهت کاهش پرونده های ورودی به دادگستری ها است.

وی با بیان اینکه در انتصاب قضات سختگیری‌های زیادی انجام می‌شود ادامه داد: پرونده‌های زیادی در قوه قضائیه در حوزه‌های مختلف وجود دارد، خبرهای ناگوار منتشر شده توسط افراد در فضای مجاری امنیت سرمایه گذاری را در منطقه مختل می‌سازد.

گروسی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ بیش از ۱۶۸ هزار خدمت قضائی توسط قوه قضائیه در استان انجام شده است گفت: میزان ۱۷۹۲ پرونده مربوط به قبل از سال ۹۶ است که ۶۷ درصد آن تعیین تکلیف شده اند.

وی یادآور شد: در آذربایجان غربی ۴۹. ۴ درصد پرونده‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع یافته و بیش از ۱۰ هزار پرونده اختلافات خانوادگی و ۱۳۶۹ پرونده طلاق در شورای حل اختلاف ختم به خیر شده است.

علی اکبر گروسی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست های ریاست جدید قوه قضائیه حمایت از دولت در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید ملی را در اولویت کارهای خود قرار داده ایم خاطرنشان کرد: حمایت از اشتغال و تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی جزو برنامه های دستگاه قضا در استان می باشد،  بطوری که در بسیاری از موارد جلوی مزایده ها و مصادره اموال مدیران واحدهای تولیدی را گرفته ایم.
وی با اشاره به نقش غیرقابل انکار رسانه ها در توسعه استان اظهار کرد: رسانه ها باید با دوری از سیاه نمایی و ارائه اخبار یأس آور در ایجاد نشاط در جامعه اهتمام ویژه ای داشته باشند چرا که ارائه چهره نامناسب از استان توسط رسانه ها موجب فرار سرمایه گذاران از استان و تضعیف فضای سرمایه گذاری در آن می شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی برخورد با بدحجابی را یک دغدغه جدی برای همه نهادهای قضائی و انتظامی برشمرد و تصریح کرد: در برخورد با پدیده بدحجابی و سایر آسیب های اجتماعی باید فرهنگ سازی و آسیب شناسی فرهنگی بر برخورد قضائی اولویت داشته باشد.
وی از کاهش متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگستری آذربایجان غربی خبر داد و تصریح کرد: این رقم در سال گذشته و در مقایسه با سال ۹۶، ۳۴ روز کاهش یافته که پایین‌تر از متوسط کشوری است.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غریی با اشاره به محدود بودن فضای زندان مرکزی ارومیه به نسبت جمعیت کیفری آن اضافه کرد: فضای زندان ارومیه متناسب با نیازهای دهه های گذشته ایجاد شده و در حال حاضر نیازمند توسعه فضای زندان ارومیه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست