اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: برای ۱۶۰ هزار هکتار اراضی حاشیه دریاچه ارومیه سند تک برگی اخذ شده است.

میر صمد سید موسوی امروز ۱۴ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، افزود: کل اراضی خشک استان بیش از ۳میلیون و ۸۰۰هزار هکتار است که تاکنون برای ۲میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار آن اسناد تک برگی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شده که از این اراضی میزان ۱۶۰ هزار هکتار مربوط به حاشیه دریاچه ارومیه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه در ارومیه برای۴۰هزار هکتار از اراضی خشک هنوز سند تک برگی اخذ نشده است، اظهار کرد: امسال ۳۵۴۹ هکتار از اراضی تحت تصرف اشخاص از طریق مراجع مربوطه خلع ید شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار در گرو حفظ منابع طبیعی است، تصریح کرد: هرکجا طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شده از بروز بحران های محیط زیستی جلوگیری شده است.

موسوی با تاکید به اجرای پویش سراسری ” بذر کاری و نهال ” به مدت ۵سال با شعار ایران سرسبز و ایران قوی خاطر نشان کرد: این طرح از ۱۵ اسفند در استان همزمان با سراسر کشوربا هدف تبدیل و ترویج معارف منابع طبیعی در بین مردم، ایجاد ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و آشنایی عموم مردم با اهداف سازمان اجرا  می شود.

موسوی با اشاره به اجرای طرح تثبیت گرد و خاک در حاشیه دریاچه ارومیه و در شهرهای ارومیه، سلماس، میاندوآب یاد آور شد: در مدت اجرای این طرح ۲۰۶۷هکتار نهال کاری و بوته کاری ، احداث ۱۶۳ کیلومتر بادشکن غیر زنده، ۲۶۰۰هکتار بذر کاری و ۲۴۹هزار هکتار نیز سیستم چرای طبیعی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی ۲۷حوزه آبخیز داری و ۴محدوده آبریز اصلی دارد، تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۵۲هزار هکتار طرح مطالعاتی آبخیز داری انجام که عملیات اجرایی از این تعداد طرح مطالعاتی در ۵۳۴هزار هکتار انجام و ۲۹۹هزار هکتار در دست اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: در طول سال جاری  در ۳۱هزار و ۸۶۴هکتار عملیات مکانیکی و ۱۲۵۰هکتار نیز عملیات بیولوژیکی با اعتبار ۱۰۰میلیارد در سطح استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی می گوید:هفته درختکاری با هدف تبدیل و ترویج معارف منابع طبیعی در بین مردم، ایجاد ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و آشنایی عموم مردم با اهداف و برنامه‌های سازمان اجرا می‌شود

به گفته او ،در این هفته مراسم درختکاری نمادین در برخی از مناطق، برگزاری مانور یگان حفاظت، مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه، دیدار با خانواده شهدا و … از جمله برنامه‌های شاخص است.

سیدموسوی تاکید کرد : توسعه پایدار در گرو حفظ منابع طبیعی می‌باشد و هر کجا طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شده جلوی بحران‌های محیط زیست و خسارات گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از وضعیت منابع طبیعی موجود استان از تلاش مجموعه برای کاهش مشکلات پیش رو خبر داد.

وقوع ۵۰ مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع آذربایجان غربی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز گفت: در سال جاری ۵۰ مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان رخ داده است.

سرهنگ میر معصوم روضه ای افزود: در طول سال جاری ۵۰ مورد آتش سوزی در مراتع، جنگل های استان رخ داده که بیشترین آتش سوزی مربوط به جنگل های سردشت، پیرانشهر و ارومیه بوده است.

روضه ای با تاکید به اینکه حفاظت از عرصه های ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در سال جاری اقلام و تجهیزات اطفای حریق خوبی در اختیار مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی قرار گرفته اما با این وجود نیازمند تخصیص اعتبار در جهت افزایش و به روز رسانی تجهیزات و افزایش نیرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۵ اکیپ گشت در ارومیه فعال هستند، اظهار کرد: در تمامی شهرستان ها اکیپ های گشت فعال هستند تا از حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان یاد آور شد: دلیل عمده آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های خشکسالی ، تغییرات اقلیمی و چرای بی رویه دام ها و عدم آگاهی مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست