اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حجم گوجه فرنگی خریداری شده در قالب خرید حمایتی و توافقی با توجه به میزان تولید این محصول کافی نیست و ۹۰ درصد از گوجه فرنگی تولید شده روی دست کشاورزان مانده است.

به گزارش کردپرس، سودای سود بیشتر و عدم مدیریت جهاد کشاورزی باعث شد امسال گوجه فرنگی در آذربایجان غربی بیشتر از حد معمول سال گذسشته کاشت شود و در پی اشباع بازار از این محصول، بازاری برای فروش آن وجود نداشته باشد.

تا اینکه تعاونی روستایی استان وارد کار شد و خرید حمایتی را آغاز کرد، اما کشاورزان از صف های طویل کامیون های حامل بار گوجه فرنگی می گویند که جلوی درب کارخانه های صنایع تبدیلی منتظرند تا محصول خود به فروش برسانند اما روند خرید کند است و گوجه فرنگی های زیادی در این میان گندیدند و به مرحله فروش نرسیدند.

شنیده ها حاکی از آن است که گاها ماشین های حامل گوجه فرنگی از خارج استان نیز لابه لای گوجه کاران آذربایجان غربی به صف شده اند تا محصول خود را بفروشند. وضعیت نا به سامانی که امسال کشاورزان زیادی را متضرر کرد و با وجود برنامه ریزی نا مناسب، خرید حمایتی هم آنچنان که باید کفاف وضع موجود را نداد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص خرید توافقی و حمایتی ۲۴۰ هزار تن گوجه فرنگی به قیمت ۹۵۰ تومان به خانه ملت، می گوید: قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوجه فرنگی حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان است، کشاورزان عمدتا به صورت خانوادگی بر روی مزرعه کار می‌کنند در صورت محاسبه قیمت نیروی کار کشت گوجه فرنگی صرفه اقتصادی ندارد.

محمودزاده ادامه می دهد: این محصول باید با قیمت حدودا یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری شود ولی حجم گوجه فرنگی خریداری شده در قالب خرید حمایتی و توافقی با توجه به میزان تولید این محصول کافی نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امکان خرید محصولات کشاورزی بیشتری با توجه به امکانات سازمان تعاونی روستایی وجود دارد، عنوان می کند: تناژ گوجه فرنگی خریداری شده به صورت حمایتی و توافقی ۱۰درصد از محصول تولید شده است و باقی مانده بر روی دست کشاورزان است.

او با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان غرب کشور به دلیل پایین بودن قیمت گوجه فرنگی و عدم صرفه اقتصادی محصول خود را برداشت نکرده‌اند، می گوید: پایین بودن قیمت باعث می‌شود کشاورزان سال آینده کمتر به سمت کشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی بروند این موضوع باعث کمبود در بازار می‌شود. بنابراین دولت باید با پرداخت یارانه و بسته‌های حمایتی از زیان کشاورزان و توقف تولید محصولات کشاورزی جلوگیری کند

نرخ جدید خرید تضمینی گندم همانند سال گذشته پایین است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین نرخ جدید خرید تضمینی گندم را پایین می داند و اضافه می کند: نرخ جدید اعلام شده برای سال زراعی جاری ۲۲ هزار ریال است که این میزان از قیمت تمام شده این محصول کمتر است و به کارشناسی نیاز دارد.

نماینده مهاباد می‌گوید: پایین بودن این نرخ در سال زراعی گذشته موجب شد تا بیش از پنج میلیون تن گندم توسط کشاورزان انبار شده و به مراکز خرید گندم تحویل داده نشود.

گفتنی است؛ سال گذشته خرید گندم از سوی سیلوهای دولتی کاهش یافته بود و پای بازار دلال و واسطه گران به بازار گندم باز شد. مسئله عدم تعیین قیمت مناسب محصولات کشاورزی سبب هدر رفت انرژی، سرمایه و نیروی انسانی کشور شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست