اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس جمهور به منظور بازگشایی کامل مرز بازرگان،‌ دستور فوری برای اقدام مشترک و جدی وزارتخانه های امورخارجه، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی را به معاون اول خود صادر کرد.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد طی نامه ای به رئیس جمهور ضمن تشریح وضعیت دوماهه مرز بازرگان، خواستار اقدام جدی در خصوص بازگشایی کامل این پایانه مرزی شد.

حجت الاسلام حسن روحانی نیز طی یک دستور فوری با موضوع درخواست اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از حذف ایران در نقطه صفر مرزی بازرگان را صادر کرد.

محمدرضا عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص گفت: پس از این دستور ریاست جمهوری و با پیگیری های وزارت اقتصاد و امور دارایی و گمرک در نهایت مرز بازرگان بصورت محدود بازگشایی شد و تلاش برای بازگشایی کامل و رفع محدودیت ها ادامه دارد.

او با اشاره به موارد مطرح شده در نامه به رییس جمهور افزود: اشاره به احتمال طراحی و هدایت قدرت های فرامنطقه ای در راستای اهداف شوم منزوی ساختن کشور در تجارت بین المللی و حذف از مسیر ترانزیت و تبادلات منطقه ای و بین المللی و در درخواست از ریاست جمهور یبرای بررسی موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است.

عبدالرحیمی ادامه داد: همچنین اهتمام ویژه به برقراری اتصال شبکه ریلی ایران و ترکیه با احداث راه آهن تبریز – کارس که پیشتر در کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکیه مورد توافق قرار گرفته و با برقراری مسیر یکپارچه ریلی از چین به خاورمیانه و جنوب مرکز اروپا می تواند اثر جدی در ارتقاء جایگاه کشور در ترانزیت کالا بین شرق و غرب و استفاده موثر از مزیت های تولیدی کشور جهت ایفای نقش جدی در زنجیره تامین کالای جهانی داشته باشند، نیز در نامه به رییس جمهور آمده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: زیر ساخت حمل و نقل جاده ای حد فاصل تبریز تا مرز بازرگان در شأن مهمترین مسیر ترانزیت جادهای کشور نیست، از این رو ارتقاء این محور نیز درخواست شده است.

به گزارش کردپرس، با شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر شرایط اجتماعی و اقتصادی جهان، کشور ترکیه مرزهای خود را در چهارم اسفند سال گذشته بر روی کشور ایران بست و این موضوع مشکلات فراوانی را برای تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه ایی که محموله های صادراتی یا وارداتی در مرز داشتند، ایجاد نمود.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، پیگیری‌های زیادی در راستای بازگشایی مرزها انجام داد تا بتواند مشکلات تجار و فعالان اقتصاد را مرتفع سازد، اما تلاش ها ناکام بود و در این مدت محموله های بهداشتی و تجهیزات پزشکی وارده به ایران به دلیل بسته شدن مرز بازرگان از سوی ترکیه مجبور شدند از طریق بازارچه مرزی ساری سو وارد کشور شوند.

تا اینکه ۱۶ اردیبهشت ماه مدیرکل گمرک بازرگان اعلام کرد؛ پیرو مذاکره رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با رئیس کل گمرک ترکیه و ملاقات‌های مرزی با مدیرکل گمرک «گوربلاغ» این کشور، پذیرش کامیون‌های متوقف شده کشور ترکیه آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست