اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزارکندوی مدرن و بومی، امسال نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد.

رسول جلیلی اظهار داشت:  آذربایجان غربی به لحاظ داشتن شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

او با اشاره به آخرین آمارگیری انجام یافته استان آذربایجان‌غربی گفت: این استان با تولید ۲۷ درصد عسل کل کشور، چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است .

جلیلی اضافه کرد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن۱۷کیلو گرم واز کندوهای بومی ۵/۵ کیلوگرم می باشد و در مجموع در سطح استان تعداد یک میلیون و ۲۳۴ هزار کندوی مدرن و ۱۱۰ هزار کندوی بومی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۰ هزار کندو و تولید بیش از۱۰هزار تن عسل ، مقام اول استان را با تولید بیش از ۵۰ درصد عسل تولیدی به خود اختصاص داده است .

او بیان کرد: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند ۶۱۶۵ نفربوده و تعداد  ۵۲۵۰نفر به صورت فصلی در زنبورستانها مشغول به کار هستند.

جلیلی ادامه داد : بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان های آذربایجان غربی ۶ هزار و ۱۶۵نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و ۲۵۰ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می آورند.

او با اشاره به تولید سایر فرآورده های زنبورعسل براساس آمارگیری های انجام شده، گفت: مقدار۹۲کیلوگرم ژله رویال و دو هزار و ۲۱۲کیلوگرم گرده گل، ۷۰۴ هزار و ۴۲۵کیلو گرم بره موم و ۱۲ هزار و ۷۳۲کیلو گرم موم از زنبورستانهای استان تولید وبه بازار مصرف عرضه شده است که به نوبه خود یکی از راه های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده ودر اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

جلیلی با بیان اینکه آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد، ادامه داد: استان با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

او در پایان گفت:  از پتانسیل‌ها و توانمندی های این استان همچنین در بخش زنبورداری می توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست