اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در طول هشت ماه گذشته یک میلیون و ۱۸۱ هزار تن کالا از استان به خارج از کشور صادر شده است.

جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه این میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته ۷۹ درصد رشد دارد افزود: ارزش ریالی کالاهای صادراتی ۶۴۵ میلیون دلار است که به لحاظ ارزش ریالی نیز ۱۰۵ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال رشد نشان می دهد.

وی ارزش هر تن کالای صادراتی از استان را ۵۴۶ دلار عنوان کرد و اظهارداشت: عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، روسیه مهمترین مقصد کالاهای صادارتی استان در این مدت زمان بودند که عراق با سهم ۷۴ درصدی بیشترین مقصد کالاهای صادارتی به شمار می رود.

اسکندری با بیان اینکه این میزان کالاهای صادراتی از ۱۴ گمرک و پایانه مرزی استان صادر شده است گفت: گمرک ارومیه با ۱۶۱ هزار تن کالا، بازارچه مرزی پیرانشهر با ۲۸۶ هزار تن و گمرک پیرانشهر با ۳۹۶ هزار تن بیشترین صادرات را در این مدت داشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: کف پوش، مصنوعات پلاستیکی، خرمای تازه و خشک، هندوانه، سیب و سیمان، آبمیوه و قیر، نفت از مهمترین کالاهای صادراتی از استان بود.

وی از واردات ۲۴۷ هزار تن کالا به ارزش ریالی بیش از ۳۱۲ میلیون دلار طی هشت ماهه امسال از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان خبر داد و افزود: این میزان واردات به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و به لحاظ ارزش ریالی نیز ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه کالاهای وارداتی از کشورهای ایتالیا، چین، کروه، گرجستان، آلمان، انگلستان، ترکیه، آذربایجان و اکوادور صورت می پذیرد افزود:عمده کالاهای وارداتی موز، ام دی اف، کاغذ و مقوا، قطعات یدکی، یراق آلات است.

اسکندری خاطرنشان کرد: سهم ارزشی صادرات گمرکات استان به ارزش ۳۶۱ میلیون دلار با ۵۶ درصد و بازارچه های استان با ارزش ۲۸۴ میلیون دلار ۴۴ درصد افزایش بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل گمرکات ۴۲ درصد و بازارچه ها با ۳۷۷ درصد افزایش صادرات داشته اند.

وی یاد آور شد: بیشترین واردات استان از لحاظ ارزش دلاری مربوط به موز است که با اختصاص ۲۹ درصد از کل سهم ارزش دلاری واردات استان جزو اولین و عمده ترین محصول وارداتی استان بود.

آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست