اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : همزمان با هفته دولت ۶۴ پروژه عمرانی ، اقتصادی و تولیدی با اشتغال زایی برای ۹۷۵ نفر در بخش کشاورزی آذربایجان غربی افتتاح می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در نشست خبری مدیران و معاونین حوزه جهاد کشاورزی در محل سالن اجتماعات خانه مطبوعات آذربایجان غربی اظهار کرد: همزمان با گرامیداشت هفته دولت، ۶۴ پروژه عمرانی اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر ۱,۹۳۵ میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: تعداد ۵ پروژه از مجموع ۶۴ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات گیاهی با اعتبار بالغ بر ۷۳ میلیارد ریال، با تعداد ۳۴ اشتغال پایدار، ۳۲ تثبیت اشتغال و بهره مندی ۳۸ خانوار آماده بهره برداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد ۶ پروژه از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات دامی با اعتباری بالغ بر ۹۷۹ میلیارد ریال، با تعداد ۷۲ اشتغال پایدار و ۳۸ خانوار بهره بردار آماده افتتاح شده است.

کرامتی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آب و خاک و نقش آن در مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی، تصریح کرد: تعداد ۳۷ پروژه از مجموع ۶۴ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در بخش مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی با اعتبار بالغ بر ۳۴۹ میلیارد ریال، با تعداد ۵۵۶ اشتغال پایدار، ۹۰۹ مورد تثبیت اشتغال و ۱۰۹۱ خانوار بهره بردار نیز در این ایام به دست مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح می‌شود.

وی تاکید کرد: این طرح‌ها شامل ۱۶ طرح انواع سیستم‌های نوین آبیاری با ظرفیت ۸۶۵ هکتار، ۴ طرح انتقال آب با لوله به طول ۶۲۲۴ متر، سه طرح احداث، مرمت و بازسازی استخر ذخیره آب با ظرفیت هزار مترمکعب، ۷ رشته مرمت و لایروبی و بازسازی قنات، ۷ طرح احداث و پوشش بتنی و سنگی کانال به طول ۲۷۵۹ متر در سطح استان است.

کرامتی گفت: تعداد یازده پروژه نیز با اعتبار بالغ بر ۳۶۲ میلیارد ریال، با تعداد ۲۸۱ اشتغال پایدار، ۲۳۸ تثبیت اشتغال و بهره مندی ۱۳۹۲ خانوار نیز در بخش منابع طبیعی و امور آبخیز داری در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: این طرح‌ها شامل عملیات آبخیزداری با ظرفیت ۱۷۰۵۴ مترمکعب در شهرستان‌های پلدشت، سردشت، چالدران، ارومیه، مهاباد، شاهین دژ، پیرانشهر، چالدران، مهاباد، اشنویه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: این طرح‌ها نیز شامل ۹۱ واحد تولید انواع کود آلی، دو واحد بسته بندی حبوبات و غلات، یک واحد بسته بندی تخم مرغ و تخم بلدرچین، یک واحد فرآوری میوه و سبزیجات در شهرستان‌های مهاباد، تکاب و ارومیه است.

او اظهار کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال گذشته ۶میلیون و ۸۰۰هزار تن با ارزش ۳۳هزار میلیارد تومان بود.

کرامتی خاطر نشان کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور سالانه ۸.۶ درصد است که این رقم در استان ۱۷.۸ درصد است و از جهت رتبه بندی تمام حوزه های کشاورزی ، آذربایجان غربی رتبه پنجم تولیدات کشاورزی را در کشور دارد.

وی با تاکید به اینکه برای عدم تکرار مشکلات بخش سیب استان از سال گذشته مذاکراتی در جهت شناسایی بازار های هدف جدید و تهاتر سیب با میوه های گرمسیری پاکستانی انجام شده است، اظهار کرد: پاکستان خواهان تهاتر ۱۰هزار تن سیب استان با میوه های گرمسیری خود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در سال گذشته ۱۸۰هزار تن سیب در سردخانه های استان مانده بود اما امسال با بازاریابی های جدید تا زمستان هیچ سیبی در سردخانه های استان نخواهند ماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: ۳۴شرکت تعاونی روستایی و ۸۲واحد خصوصی خرید سیب به صورت مجاز در استان مسئول خرید سیب هستند.

تولید بیش از ۳میلیون اصله نهال در استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: بیش از ۳میلیون اصله نهال در استان تولید شده است.

موسوی افزود: امسال بالغ بر ۳میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در نهالستان های استان تولید و برای افزایش سرانه  سبز استان توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در آذربایجان غربی بیش از هزار گونه گیاهی می روید.

موسوی با اشاره به مساحت ۴میلیون و ۳۶۶هزار هکتاری استان خاطر نشان کرد: استان دارای ۴حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ارس، زاب و سفید رود است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی با تاکید به اینکه یکی از اهداف سازمان توسعه و ایجاد سرانه سبز استان است، اظهار کرد: در سال جاری در یکی از نهالستان های استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید شد.

موسوی یادآور شد: در سال گذشته ۷۰۰هزار اصله نهال در استان خریداری شد اما امسال با رشد بیش از دو برابری به میزان دو میلیون اصله نهال خریداری شده که با کاشت این نهال ها سرانه سبز استان تغییر اساسی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۰هزار هکتار از منابع ملی در دفاتر اسناد رسمی به بهره برداران واگذار شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان افزود: برای کنترل سیلاب ها ۱۱پروژه آبخیزداری با اعتبار ۴۰میلیارد تومان در هفته دولت سال جاری افتتاح شد.

وی در خصوص حفاظت از اراضی ملی نیز افزود: در سال گذشته ۲۳۶۷ فقره ارجاع به مراجع قضایی صورت گرفت و ۳۳۶۴هکتار از اراضی ملی که در دست اشغال و تصرف شده بود به بیت المال برگردانده شد.

راه اندازی بزرگترین زنجیره سیب درختی کشور در استان

مدیر صندوق حمایت از توسعه کشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: اولین و بزرگترین زنجیره سیب درختی کشور در استان راه اندازی شده است.

جعفر زاده افزود: اولین و بزرگترین زنجیره سیب درختی کشور در استان راه اندازی شده تا از امسال در حوزه خرید و صادرات سیب فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۰ اتحادیه و تشکل فراگیر از خدمات صندوق کشاورزی در استان بهره مند هستند، تصریح کرد: بیش از ۱۷۰هزار بهره بردار کشاورزی در استان از خدمات صندوق بهره مند هستند.

جعفر زاده اظهار کرد: در سال گذشته ۲هزار و ۶۰۰میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه در گردش صندق در قالب تسهیلات به بهره برداران پرداخت شده است.

مدیر صندوق حمایت از توسعه کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در قالب تسهیلات بلند مدت برای ۱۸۳ طرح کشاورزی آذربایجان غربی ۹۸میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی یاد آور شد: در سال جاری ۱۰هزار و ۶۰۰تن فرآورده دامی مستقیما توسط صندوق از قزاقستان وارد استان شد و در اختیار سهامداران قرار گرفت.

جعفرزاده ادامه داد: ۵۵۷راس دام سیمین تال به منظور اصلاح نژاد دام  استان از اتریش وارد استان شد و در حال حاضر نسل پنجم آنها در واحد های دامداری مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی افزود: از ۱۶۵ صندوق توسعه بخش کشاورزی کشور آذربایجان غربی در سال ۹۹رتبه ۱۶ کشوری داشت که با جذب سرمایه و ارتقا رتبه در حال حاضر رتبه ۸ کشور را داریم.

توزیع ۱۶۵هزار تن آرد در بین نانوایان استان 

سرپرست اداره غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی نیز گفت: ۱۶۵هزار تن آرد در بین نانوایان استان توزیع شده است.

زینالی افزود: در سطح استان ۴۷۰۰واحد نانوایی وجود دارد که در سال جاری حدود ۲۶۵هزار تن آرد به این واحد ها تحویل داده شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۳مرکزخرید گندم در استان فعالیت دارند،تصریح کرد:  خرید گندم در استان از ۲۹خرداد شروع شده و ادامه دارد  و تاکنون ۴۰۰هزار تن گندم توسط مراکز خریداری شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۴هزار میلیارد ریال یعنی ۵۴ درصد مطالبات گندم کاران استان پرداخت شده است.

زینالی خاطر نشان کرد: در سال جاری ۱۲۴هزار تن گندم کیفی وارد استان شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵۷۰تن کلزا در استان خریداری شده است، یادآور شد: ۸۲۵میلیارد ریال از مطالبات کلزا کاران استان نیز پرداخت شده است.

سرپرست اداره کل غله آذربایجان غربی اظهار کرد: سال گذشته ۲۰۵هزار تن گندم خریداری شد که امسال تاکنون با خرید ۴۰۰هزار تن گندم، رشد ۹۳درصدی را در استان شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در سال جاری و برای تنظیم بازار استان ۳۹۵۳تن برنج و ۸۶۳۷تن شکر جخت توزیع در بازار تحویل مباشرین در سطح استان شده است.

افزایش میزان توزیع نهاده دامی در بین مرغداران و دامداران 

مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار تن نهاده های دامی در بین تولید کنندگان توزیع شد.

قربان نژاد افزود: در سال گذشته ۲۵هزار تن نهاده های دامی در بین مرغداران و دامداران استان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان توزیع نهاده دامی در بین مرغداران و دامداران افزایش یافته است، تصریح کرد: از آغاز سال جاری تاکنون ۷۵هزار تن نهاده های دامی در استان توزیع شده  و با توجه به حذف ارز ترجیحی بیشتر مرغداران تمایل دارند از بخش خصوصی خریداری کنند.

قربان نژاد با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ضر ر و زیان مرغداران اقدام به خرید مازاد تولید، تولید کنندگان کردیم، اظهار کرد: در سال گذشته کل خرید مازاد تولید مرغداران استان ۹۰۰تن بود که امسال به دلیل کاهش تقاضا برای مصرف این میزان به ۱۶۰۰ تن رسیده است.

مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: ذخایر شرکت پشتیبانی استان در وضعیت مطلوبی و مناسبی قرار دارد و می توانیم در مواقع ضروری بازار را کنترل و جلوی افزایش غیر منطقی قیمت محصولات را بگیریم.

وی ادامه داد: در بحث تنظیم بازار جوجه یک روزه نیز در سال گذشته ۶میلیون و ۹۰۰عدد تخم مرغ نطفه دار خریداری و  وارد استان شد.

قربان نژاد افزود: امسال ۵میلیون و ۵۰۰هزار قطعه جوجه بین مرغداران استان توزیع شده است.

میزان خرید تضمینی گندم ۳برابر شده است

مدیر تعاون روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: میزان خرید تضمینی گندم ۳برابر شده است.

میر جمال ساداتی افزود: خرید تضمینی گندم به صورت مباشری با اداره غله نسبت به سال گذشته ۳برابر شده است، سال گذشته میزان خرید گندم ۲۵هزار تن بود امسال و از زمان آغاز خرید تضمینی گندم به ۸۳هزار تن رسیده است.

ساداتی با توجه به ادامه خرید تضمینی گندم  در استان و افزایش میزان خرید ، اظهار کرد: ۳۲مرکز خرید مسئولیت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان دارند.

مدیرتعاون روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد: در سال جاری و درقالب توزیع اقلام به هئیت های مذهبی و مساجد استان تاکنون ۷۵۰تن اقلام ازجمله برنج و گوشت مرغ و قرمز توزیع شده است.

ساداتی با اشاره به اینکه ۲۴۶تشکل روستایی در استان وجود دارد، اظهار کرد: در سال جاری میزان توزیع نهاده های دامی ۳۰۰برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: تاکنون میران ۳۵۶۰تن کلزا بصورت تضمینی در استان خریداری شده است.

واکسینه شدن ۱۳ میلیون رأس دام در سال جاری 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی هم گفت : ۱۳ میلیون رأس دام در سال جاری واکسینه شده است.

خلیل زاده افزود: در سال جاری بر روی ۱۳میلیون رأس دام در سطح استان واکسیناسیون انجام شده است.

وی تصریح کرد: با انجام به موقع واکسیناسیون کاهش چشمگیری در شیوع بیماری های دامی و مشترک بین انسان و حیوان در استان را شاهد بودیم.

جلیل زاده اظهار کرد: در بحث بیماری آبله در استان کاهش ۲۲درصد و بیماری  طاعون نشخوار کنندگان کاهش ۸۸درصدی و بیماری آبله کاهش ۲۲درصدی شیوع بیماری را شاهد بودیم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: در بحث بیماری طیور و آبزیان امسال نمونه‌ای از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشد.

وی خاطر نشان کرد: در استان ۵کشتارگاه سنتی و ۱۱کشتارگاه صنعتی داریم که برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک تمام کشتارگاه ها مجهز به تجهیزات پیش سرد هستند.

رتبه اول عشایر استان در تولید شیر 

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی نیز گفت: عشایر استان رتبه اول تولید شیر در کشور را دارند.

ناجی افزود: عشایر استان ظرفیت تولید بیش از ۵۰هزار تن شیر را دارد که رتبه اول کشور دراین حوزه به استان تعلق یافته است.

وی با اشاره به پتانسیل های عشایر استان وجایگاه خاص آنها در کشور تصریح کرد: آذربایجان غربی  دارای دومیلیون عرصه مراتع و منابع است که از این میزان بیش از یک میلیون و ۶۷۰هزار هکتار آن قلمروی زیستی را شامل می شود.

ناجی خاطر نشان کرد: عشایر استان دارای ۲ میلیون واحد دامی ، ۲۰هزار و ۴۴۳ خانوار رسمی مورد تایید ، ۱۰۰هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۲۱طایفه در ۳۳۴کانون صد درصدی عشایر استان پراکنده شده اند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی اظهار کرد: عشایر آذربایجان غربی سالانه ۲۵هزارتن گوشت قرمز و ۲۵درصد مواد پروتئین تولیدی عشایر کشور را تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت های عشایر استان در بخش صنایع دستی است، یاد آور شد: عشایر استان با تولید سالانه بیش از ۳هزار تن صنایع دستی رتبه سوم کشوری را در این بخش دارد.

ناجی ادامه داد: در یکسال گذشته ۱۵۰کیلومتر از ایل راه عشایری مرمت و بازسازی شده و ۱۶ کیلومتر آب رسانی آب شرب انجام شده و ۶۴دستگاه تانکر آبرسان سیار برای آبرسانی عشایر مستقر شده اند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی اظهار کرد: در سال جاری ۴۰۰ واحد آبشخور دامی برای آبرسانی به دام های عشایری تامین شده است‌.

وی افزود: تاکنون ۴۹۰هزار و ۵۰۰تن نهاده دامی عشایری به صورت یارانه ای تامین و در اختیار عشایر قرار گرفته است.

استان قطب صادرات سیست آرتمیای کشور می شود

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز گفت: استان قطب صادرات سیست آرتمیای کشور می شود.

قریشی افزود: با افتتاح مجموعه ۲هزار هکتاری تولید سیست آرتمیا بزودی استان قطب صادرات آرتمیای کشور می شود.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی رتبه اول تولید آرتمیا را دارد و با افتتاح کل مجموعه فسندوز توانایی تامین کل ۳۰تن نیاز سیست آرتمیا کشور را داریم.

مدیر شیلات و آبزیان استان با اشاره به اینکه بجز میگوی آب شیرین، تمامی گونه های ماهی که درکشور پروش می یابند در استان قابلیت پرورش دارند، تصریح کرد: ۴۳۰مرکز و مزرعه پرورش آبزیان در استان فعالیت دارند.

قریشی خاطر نشان کرد: سالانه ۱۶هزار و ۱۰۰تن انواع آبزیان در استان تولید می شود که رتبه دوم کشور را در بین استان های غیر ساحلی داریم.

مدیر شیلات و آبزیان استان اظهار کرد: سالیانه ۸ میلیون قطعه بچه ماهی در استان تولید می شود که رتبه چهار کشور را داریم.

وی یادآور شد: آذربایجان غربی از لحاظ تولید و تکثیر ماهیان سرد آبی و گرم آبی رتبه پنجم کشور را دارد.

قریشی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی چند سالی بود مرکز تولید ماهیان گرم آبی غیر فعال بود، افزود: در حال حاضر ۲مزرعه به مساحت ۴۵هکتار در استان در این حوزه فعالیت دارند.

افتتاح ۶۴ پروژه

رییس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز  با تشریح افتتاح طرح های هفته دولت گفت: همزمان با گرامیداشت هفته دولت، ۶۴ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با یک هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال هزینه صرف شده، به بهره‌برداری می‌رسد.

 محمد دیبایی افزود: با اجرای این طرح‌ها برای ۹۷۵ نفر به صورت مستقیم در بخش کشاورزی اشتغالزایی می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد پنج پروژه از مجموع ۶۴ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات گیاهی است.

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد : غبارروبی مزار شهدا، حضور رییس و مدیران سازمان در برنامه‌های رادیویی و برنامه تلویزیونی و گفت وگوی ویژه خبری به منظور تببین دستاوردهای بخش کشاورزی، فضاسازی و تبلیغات محیطی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی از اهم برنامه‌های اجرایی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی است که به منظور بزرگداشت هفته دولت تدوین و برنامه ریزی شده و اجرایی خواهد شد.

از ۲ تا هشت شهریور ماه به نام هفته دولت در کشور نامگذاری شده و شعار هفته دولت امسال با عنوان کشاورزی دانش بنیان تولید ملی، امنیت غذایی انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست