اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز  /تانیا شعفی : شهرستان ماکو دهه ها است که فاقد تصفیه خانه فاضلاب شهری است و در نبود این سامانه حیاتی، فاضلاب شهری به رودخانه «زنگمار» می ریزد. رودخانه ایی که در عین حال منبع آب اراضی کشاورزی و دامداری هم هست و اکنون حیات و بهداشت مردم را فاجعه ایی بزرگ تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، رودخانه زنگمار با سرچشمه گرفتن از ارتفاعات ماکو و چالدران و پس از عبور از وسط شهر ماکو و طی مسیر ۱۷۰ کیلومتری بعد از تامین آب کشاورزی ۴۰ روستا به رود مرزی ارس می ریزد . اما در سایه نامدیریتی ها اکنون زنگمار به گودالی از فاضلاب تبدیل شده است.

بعد از سال ها هنوز هم هدایت فاضلاب های شهری و زباله ها در شهرستان ماکو کانالیزه نشده و در این سال ها و در نبود تصفیه خانه فاضلاب، تمام فاضلاب شهر ماکو در قالب بیش از ۲۰ مجرا، روانه رودخانه زنگمار این شهر می شود تا این آب در مسیر خود زمین های کشاورزی روستاهای پایین دست را سیراب کند و بازار هم این محصولات کشاورزی را به فروش برساند.

۲۲ سال است که فاضلاب ماکو به زنگمار می ریزد و نای این رودخانه را گرفته است. ادامه این روند علاوه بر سایر خطرات بهداشتی که منجر به آلودگی شدید رودخانه زنگمار هم شده، مشکلات عدیده ای در محیط زیست و حوزه بهداشت و درمان به وجود آورده است.

این درحالی است که رودخانه زنگمار یکی از منابع مهم آبی  استان و شهرستان ماکو و در سالهای قبل یکی از زیستگاههای مهم پرندگان و ماهیان بومی منطقه بوده است .

اما متاسفانه درحال حاضر ورود ۲۴ کانال فاضلاب شهری و افزون بر ۱۰۰۰ فاضلاب و توالت خانگی به رودخانه زنگمار ماکو این رودخانه را به کانال بزرگ فاضلاب تبدیل کرده و آنرا به شدت آلوده ساخته است .

معلق ماندن تکمیل تصفیه خانه فاضلاب ماکو از دو دهه پیش تاکنون!

طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو در ۲ مدول از ۱۳۷۶ آغاز شده ولی در این مدت به علت اختصاص نیافتن اعتبار مناسب ناتمام مانده است.

آبان ماه همان  گذشته فرماندار ماکو با انتقاد از کافی نبودن اعتبار تخصیص داده شده برای فاضلاب شهری تاکید کرد: «در صورت عدم رسیدگی، فاضلاب شهری ماکو به یک فاجعه بزرگ برای مردم منطقه تبدیل خواهد شد».

پاییز سال گذشته عباسی، فرماندار ماکو اعلام کرد: «وضعیت فاضلاب شهری ماکو و بازرگان بحرانی است و برای احداث شبکه فاضلاب شهری ماکو ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است».

اما علیرغم گذشت دو دهه؛ هنوز اعتبار تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری ماکو تخصیص نیافته است. هر چند طرح تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو با قرارداد ۱۷۰ میلیارد ریالی اجرایی شده اما در حال حاضر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، نیاز به افزایش اعتبار دارد.

«زنگمار» باج نبود اعتبار را می دهد

سال ها است رودخانه زیبای زنگمار، باج ندانم کاری ها و نبود اعتبار کافی برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری ماکو را می دهد. شهری که با وجود فعالیت سازمان منطقه آزاد و سایر ظرفیت های گردشگری ٢٢ سال است در چم و خم یک تصفیه خانه مانده است.

اخیرا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در نامه ای به مدیران عامل بانک های ملی و صادرات خواستار تخصیص تسهیلات ۱۳۰ میلیارد تومانی برای اتمام سامانه فاضلاب شهر ماکو شده است.

محمدرضا عبدالرحیمی اعلام کرده است: شهرستان ماکو با جمعیت قریب یکصد هزار نفری واقع در مرکزیت این منطقه آزاد ماکو، بعد از دهه ها فاقد تصفیه خانه فاضلاب شهری بوده با اطاله فراوان در تکمیل پروژه مربوط، همه روزه شهروندان و محیط زیست در معرض آلودگی و بیماری های گوناگون قرار دارند.

آلودگی های زیست محیطی و تهدید سلامت و بهداشت مردم ماکو

او با اشاره به اینکه به دلیل بستر سنگی شهر امکان احداث چاه جذبی برای فاضلاب اماکن مسکونی و … بسیار سخت و غیرممکن است، آورده است: این شرایط سبب هدایت بخشی از فاضلاب ساختمانها به رودخانه تاریخی عبوری از داخل شهر- رودخانه زنگمار- که در نوع خود از جاذبه های بی نظیر طبیعی گردشگری منطقه به شمار می آید، شده و از این طریق منجر به آلودگی های زیست محیطی مخرب و مخاطرات سلامت و بهداشت شهروندان شده است.

عبدالرحیمی در این نامه افزوده است: ضمن آنکه در ادامه مسیر رودخانه به دلیل استفاده مجموعه کشاورزان شهرستان های شوط و پلدشت از آب رودخانه مذکور به عنوان آب کشاورزی و دام، این بخش ها نیز در معرض آسیب جدی قرار دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: متاسفانه پروژه بسیارحیاتی سامانه فاضلاب شهر ماکو شامل ۱۱۰ کیلومتر شبکه فرعی و اصلی و ۵/۸ کیلومتر خط انتقال و یک باب تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۶۸۸۵ مترمکعب در شبانه روز، علیرغم شروع احداث پس از ۹ سال و تحویل زمین موردنیاز توسط سازمان منطقه آزاد ماکو به شرکت آب و فاضلاب، با پیشرفت ۳۰ درصدی به صورت تقریبا نیمه تعطیل درآمده است.

او ادامه داد: مطابق با آخرین گزارش شرکت آب و فاضلاب تاکنون ۱۶۶ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۳۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا، تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ندارد!

عبدالرحیمی با تاکید بر اینکه طرح مذکور در پیوست شماره یک قانون بودجه به شماره ۱۵۰۳۰۰۲۰۱۵ دارای ردیف اعتباری است، در نامه به مدیران عامل بانک های ملی و صادرات بیان کرد: براین اساس با عنایت به اهمیت و ضرورت تکمیل و بهره برداری از طرح مذکور و جلوگیری از در معرض خطر قرارگرفتن بیشتر سلامت مردم منطقه، خواهشمند است دستور فرمائید در خصوص تامین تسهیلات مورد نیاز به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان در قالب “ماده ۵۶ قانون اصلاح قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت” اقدام لازم معمول گردد.

به گزارش کردپرس، سال گذشته نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه حفاظت، حراست و صیانت از محیط زیست از اثرات مهم راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب است، خواستار افزایش اعتبار احداث تصفیه‌خانه این شهر به ۴۰۰ میلیارد ریال شده بود .همچنین برای احداث خط انتقال پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال و برای تکمیل شبکه فاضلاب شهری نیز  ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز پیش بینی کرده بود.

اما این اعتبار با وجود تهدید جدی محیط زیستی و بهداشت انسان و محیط، تخصیص پیدا نکرد و امسال نیز مجددا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درخواست تامین تسهیلات مورد نیاز به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان در قالب “ماده ۵۶ قانون اصلاح قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت” را خواستار شده است.

عدم راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو که یکی از مهمترین اولویت های این منطقه به شمار می رود با وجود فعالیت سازمان منطقه آزاد ماکو و اهمیت تجاری و بین المللی این شهرستان به عنوان دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا، در تمامی این سال ها جای سوال است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست