اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آذربایجان غربی : شتاب سریع کرونا در آذربایجان غربی طی یک ماه، این استان را به نزدیک شدن به زون قرمز این بیماری تهدید می کند.

نهم بهمن ماه سال گذشته بود که مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از عدم ابتلا به این بیماری در استان گزارش داد اما یک ماه بعد و دقیقا در هشتم اسفند ماه اولین مبتلای کرونا در آذربایجان غربی اطلاع رسانی شد.

زنی ۵۵ ساله که از سفر زیارتی از شهر قم، مرکز شیوع کرونا در ایران به ارومیه بازگشته بود و اولین کرونا مثبت آذربایجان غربی شناخته شد.

پس از آن آمار مبتلایان به صورت جسته گریخته در سایر شهرهای استان گزارش می شد و بیشترین فراوانی را در آن زمان نیز ارومیه، بوکان و خوی داشتند.

یک هفته بعد از مشاهده اولین بیمار کرونا مثبت، تعداد مبتلایان به این بیماری ویروسی در آذربایجان غربی تنها در عرض ۷ روز به ۳۰ نفر رسید. شدت ابتلا به حدی بود که طی یک شبانه روز نمونه آزمایش ۱۸ نفر در آذربایجان‌غربی مثبت اعلام شد و اولین فوتی هم در ۱۵ اسفند ماه رقم خورد.

هفته دوم شیوع کرونا در اذربایجان غربی علیرغم خوش بینی های مسئولین به کاهش آمار شیوع مبتلایان، با رشد سریعی همراه بود و نتیجه آزمایش ۱۴۴ نفر از افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در آذربایجان غربی مثبت اعلام شد و در اثر ابتلا به کرونا ۵ تن دیگر جان باختند.

افزایش صد نفری تعداد مبتلایان در ۷ روز و جان باختن چهار نفر دیگر سبب شد هشدارها و توصیه ها در خصوص این بیماری بالا بگیرد.

هفته سوم و با نزدیک شدن به پایان سال تعداد مبتلایان اما سه برابر شد و به رقم ۳۵۳ نفر رسید و آمار فوتی های کرونا نیز ۲۱ نفر شد.

آمار بسیار هشدار دهنده بود و رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: در حال حاضر بیمارستان طالقانی ارومیه به تعداد بسیار زیادی خدمت‌رسانی می‌کند و بیماران بسیار زیادی را نیز پذیرش می‌کند و ادامه این روند مشکل‌آفرین است.

اکنون در آستانه هفته چهارم شیوع کرونا در آذربایجان غربی، نمودار مبتلایان همچنان صعودی است و به رقم  ۵۰۰ نفر در آذربایجان غربی رسیده که این آمار استان را به زون قرمز وارد می کند.

در عرض چهار هفته مبتلایان کرونا در آذربایجان غربی به ۵۰۰ نفر و ۴۰ فوتی رسیدند. در این استان سه شهرستان ارومیه، بوکان و خوی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم مبتلایان بوده اند و همچنان در این جایگاه ثابت اند.

بوکان به عنوان دومین شهر آلوده به کرونا در آذربایجان غربی نگرانی ها را افزایش داده و رییس دانشگاه علوم پزشکی هم در این خصوص هشدار داد که تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان به نسبت جمعیت آن بسیار نگران کننده است.

همجواری بوکان با سقز در استان کردستان که یکی از آلوده ترین مراکز در استان کردستان است بر افزایش تعداد مبتلایان کرونا در بوکان تا این لحظه بی اثر نبوده است و گفته می شود  ۸ نفر از فوتی های کرونا در آذربایجان غربی از شهرستان بوکان هستند.

در عرض این یک ماهه اخیر که از شیوع کرونا در آذربایجان غربی می گذرد، ۴۰ تن جان باخته اند و البته ۲۵۱ نفر نیز بهبود یافته اند.

با وجود این آمار رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تاکید می کند: افزایش مبتلایان به کرونا در استان نشان می دهد که باید یکسری محدودیت های ویژه در استان اعمال شود.

جواد آقازاده با اشاره به تلاش کادر درمان در جهت مداوای بیماران مبتلا، اضافه می کند: ورود به زون قرمز امکانات و تخت های بیمارستانی را نیز تحت‌الشعاع قرار می دهد.

تا کنون چندین بیمارستان صحرایی در شهرستان های مختلف استان ساخته شده است که متاسفانه در صورتی که آمار مبتلایان همچنان بالا باشد اینبار باید بیماران در بیمارستان های صحرایی بستری شوند که این مورد می تواند فشار مضاعفی به کادر درمانی وارد کند.

در حال حاضر تنها راهکار در خانه ماندن است. امن ترین مکانی که برای پیشگیری از کرونا توصیه شده است تا با این کار به سلامت خود و جامعه در مقابل بیماری واگیر دار کرونا و هم به کادر درمانی استان کمک کنیم.

گزارش/ تانیا شعفی – کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست