اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به بارش سنگین برف و افت دما پیش بینی می شود ۹۰ درصد از باغات استان دچار سرمازدگی شوند.

رسول جلیلی با بیان اینکه بارش سنگین برف روز دوشنبه شاهد افت شدید دما طی پریشب و دیروز در استان بودیم ، افزود: بارش برف شدید که از روز دوشنبه ، استان را فرا گرفت، موجب حیرت و غافلگیری کشاورزان و خسارات بالا در این بخش شده است.

وی با بیان اینکه هنوز میزان دقیق خسارات بخش کشاورزی در استان برآورد نشده است گفت: با توجه به این بارندگی‌ها و افت دما پیش بینی می‌شود میوه‌های هسته دار ۹۰ درصد و میوه‌های دانه دار ۶۰ درصد خسارت ببینند.

جلیلی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی هواشناسی استان در خصوص کاهش ۵ درجه‌ای دمای هوای استان تا آخر هفته تاکید کرد : کشاورزان دقت کنند که اوج کاهش دما در اراضی از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۴ بامداد است و در این ساعت اقدام به روش کردن آتش کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد : روشن کردن آتش در کنار زمین زراعی و پوشاندن شکوفه‌های درختان با نایلون و عواملی از این قبیل می‌تواند سرمازدگی را کنترل کند.

جلیلی عنوان کرد : نصب و استفاده از سامانه‌های هوشمند مبارزه با سرمازدگی نقش مهمی در کاهش خسارات احتمالی داشته و از طراحی ساخت و نصب این تجهیزات بومی تولید شده در استان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تمامی بخش‌های مختلف سازمانی بصورت آماده باش کامل در مواجهه با بحران سرمازدگی و سایر مخاطرات بوده و ارائه تمهیدات پیشگیرانه به روش‌های فعال و غیر فعال در دستور کار قرار دارد.

وی کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌های گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، تعبیه وسیله گرمایشی، سوزاندن کاه و کلش، استفاده از ماشین مولد مه و سامانه هوشمند سرمازدگی، ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان، درختان آسیب پذیر و نشاهای سبزیجات و صیفی جات، خودداری از هرس درختان مو، آبیاری و غرقابی کردن به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط، را از دیگر توصیه‌های ضروری به کشاورزان عنوان کرد.

بارش سنگین برف از روز گذشته آذربایجان غربی را فرا گرفته و هم اکنون شاهد افت شدید هشت درجه‌ای دمای هوا در استان هستیم براساس اعلام هواشناسی افت دما تا اواخر هفته تداوم دارد.

خسارت بالای برف و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان موجب نگرانی شدید کشاورزان در استان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست