اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: محصولات کم آببر با راندمان بالا جایگزین‌محصولات پر آببر شود.

پیمان ارامون در جلسه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی مدیریت مصارف آب حوضه آبریز را از برنامه های مهم طرح ملّی نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد و بابیان اینکه حفاظت ازمنابع آبی و کنترل برداشت ها و کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی از مهمترین بخش های این برنامه است افزود : بخش عمده ای از منابع آب استان دربخش کشاورزی مصرف می شود که باید ضمن جلوگیری از توسعه سطح کشت نسبت به جایگزینی ارقام با نیاز آبی بالا با محصولات کم آببر و پربازده اقدام کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری برجلوگیری ازتخریب اراضی ملّی و کشت باغات درمراتع و دشت ها تاکید کرد و گفت: اجرای طرح کاداستر در حوضه آبریز دریاچه با هدف شناسایی سطح زیرکشت باغات و اراضی کشاورزی در حال اجرا است و سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان با نظارت دقیق از تبدیل اراضی دیم به آبی و کشت باغات و ارقام پرآببر جلوگیری کنند.

آرامون درادامه سخنان خود شناسایی و تعیین مساحت باغات ومزارع کشاورزی کشت شده دراراضی منابع طبیعی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را خواستار شد و جلوگیری از تخریب محیط زیست و مصرف زیاد آب را از اهداف این طرح اعلام کرد.

وی همچنین بر لزوم بررسی کیفیت آب ورودی به دریاچه ارومیه تاکید کرد.

علی اصغرزاده مدیر آب و خاک و امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه بااشاره به اینکه ۶۲ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است ادامه داد: همچنین ۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات مرزی به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند و روند تکمیل آنها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تجهیز ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز طی امسال صورت می‌گیرد اظهار کرد: با اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی در هر هکتار ۵ هزار مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

اصغر زاده تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید با تنظیم قوانین بازدارنده مناسب و با رفع سوء مدیریت ها در این بخش به ارتقا و مدیریت سطح کیفی و کمی منابع آبی اقدام شود.

وی بابیان اینکه تامین آب پایدار از جمله مهمترین مشکلات حال حاضر آذربایجان غربی است گفت: در این استان علاوه بر مشکل دریاچه ارومیه، مشکل کم آبی دشت های مختلف نیز وجود دارد که از جمله مهمترین آنها دشت های خوی، کهریز و سلماس است.

عبدلی مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این جلسه در گزارشی از وضعیت بارندگی های استان درسال آبی امسال گفت: در سال آبی جاری بیش از ۴۷۹ میلیمتر بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ثبت شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز ۴۷ درصد افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست