آوای مرز / سرهنگ سعیدی رییس پلیس راه انتظامی استان آذربایجان غربی : درحین رانندگی در هوای بارانی مهمترین نکته، دید کامل راننده است ، بنابراین بایستی متناسب با سرعت بارش باران اقدام به روشن و تنظیم کردن برف پاککن های جلو و عقب کرد. همچنین لازمهی نبود بخار بر سطح داخلی شیشههای جلو و عقب خودرو نیز استفاده مداوم از سیتسم گرمایش شیشه یا همان گرمگن شیشه است.
سیستم تهویه هوا را در حالت سرد قرار دهید، به طوری که هوای خنک فقط از خروجیهای منتهی به شیشه جلو خارج شود. البته تا محو شدن بخار روی شیشه جلو اگر در حال رانندگی هستید و ضروری است، می توانید از پارچه یا حوله برای پاک کردن شیشه جلو استفاده کنید.
لازمه رانندگی در هوای بارانی بالا بردن تمرکز و دقت در رانندگی در مقایسه با روزهای دیگر است، چرا که لغزندگی جاده ممکن است تاثیر ترمز ها را بکاهد. پس مطلقا از تلفن همراه در حین رانندگی به ویژه در هوای بارانی استفاده نکرده و تمرکز خود را بر جاده معطوف کنید.
از دیگر عوامل مهم در ایجاد سوانح رانندگی در هوای بارانی بایستی به لاستیکهای نامناسب اشاره کرد. بنابراین در صورت کهنه بودن لاستیکها توصیه می شود از رانندگی در جادههای خیس و لغزنده خودداری کنید.
سرعت مجاز تعیین شده در جادهها مخصوص شرایط آب و هوایی مساعد است و پایین آوردن سرعت خودرو در جادههای بارانی برای تسلط بیشتر راننده بر خودرو، ضروری است. مسلما ترمزهای ABS ،تایرهای مخصوص جاده بارانی و سیستم کنترل کشش اتومبیل هیچکدام به اندازه کم کردن سرعت در جلوگیری از سوانح رانندگی در هوای بارانی مؤثر نیست.
در صورت مواجهه با پدیده آکواپلنینگ (aquaplaning) هیچ گونه واکنش خاصی نشان ندهید و تنها پای خود را از روی پدال گاز بردارید و فرمان خودرو را ثابت نگه دارید. این پدیده هنگامی رخ میدهد که آبِ بر جای مانده بر روی سطح جاده، جلوی تایر خودرو شما انباشته میشود، به گونهای که میتواند وزن خودرو شما را بر روی خودش تحمل کند و در نهایت منجر به منحرف کردن خودروی شما از مسیر اصلی خود شود.