اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : در کنار همه مشکلات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی که در کشور حاکم است سخنرانی امشب رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل سخنرانی رئیس جمهور آمریکا ، مردی که بقول دکتر روحانی و همه کارشناسان و صاحب نظران بر هیچ معاهده و اصولی پایبند نیست ؛ بار دیگر نشان داد که ایران دنبال تقویت حس آرامش و صلح در جهان است و در همه این سال ها این ایران بوده که قربانی تروریسم و فشار غرب به سردمداری آمریکا بوده است.

رئیس جمهور امشب در مجمع عمومی سازمان ملل بسیار ماهرانه و کارشناسانه هم از اقتدار و عزت ایران گفت و هم از شرایط بد جهانی و هم از تنهایی و مظلومیت ایران در برابر تروریسم و هم از نیاز اساسی امروز جهان برای ایجاد صلح و جلوگیری از هر گونه جنگ و تحریم و نه تهدید نه زورگویی ؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون گفت .

دکتر روحانی در جمع روسای جمهور و نمایندگان کشورهای مختلف جهان گفت : جمهوری اسلامی ایران همان دولتی است که در خط مقدم مبارزه با طالبان بود و در نبرد با تروریسم طالبان، شهید داد. ما با القاعده و طالبان می‌جنگیدیم قبل از آنکه به نیویورک حمله شود.وی ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران همان دولتی است که با داعش جنگید و آن را تصویری مجعول از اسلام‌گرایی نشان داد. ما با داعش می‌جنگیدیم قبل از آن که در پاریس و لندن و بروکسل، عملیات کنند.روحانی تاکید کرد : واقعیات تاریخی درباره ایران را بپذیرید. از تحریم دست بردارید و به تکفیر پایان دهید. جهان، دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت، اگر صلح، آرمان شماست.

سخنان رئیس جمهور در حالی بیان شد که رئیس جمهور آمریکا قبل از آن مثل همیشه هم ایران را متهم کرد و هم دوباره تهدید و از فشار و زور گفت و در این طرف روحانی ایران را همراه جامعه جهانی نشان داد و آمریکا را منزوی اعلام کرد.

ترامپ یکجانبه از برجام خارج شد ؛ در حالی که در این مدت قریب به اتفاق کشورهای عضو برجام و سایر کشورهای اروپای با ایران ماندند و امروز هم در نشست ۴+۱ تلویحا از برجام حمایت کردند و از همراهی با ایران گفتند و قرار شد راهکار جدیدی برای حل مشکلات پیش رو بیندیشند.

همه این مسائل و فشارهای ترامپ ، بدعهدی های اروپا و تحریم ها در یک طرف سکه ، ولی روی دیگر سکه حل مشکلات پیش رو در داخل نهفته است. در این شرایط بحرانی و بعد از سخنان امشب رئیس جمهور و تنها ماندن ترامپ در جامعه جهانی همه جریان های سیاسی و گروهها باید برای حل مشکلات پیش رو در دست هم تلاش کنند و فارغ از همه اختلاف سلایق ، تنش ها  و موارد حاشیه ای در راستای حل مشکلات مردمی همت کرده و گام بردارند.

مردم این روزها بشدت نیازمند همراهی بیشتر مسئولان و صاحب منصبان هستند ، مردم نمی خواهند چندصدایی در بین مسئولان و کارگزاران باشد.مردم وحدت و همدلی می خواهند. مردم پیشرفت می خواهند. مردم توسعه می خواهند.مردم شغل می خواهند. مردم به صنعت و تولید نیاز دارند ، مردم به نشاط نیازمند هستند. مردم می خواهند تبعیض ها ، رانت ها ، فسادها ، اختلاس ها جمع بشود و بشدت با آنها برخورد گردد . مردم از مسئولان انتظار دارند با محتکرین و گرانفروشان و فرصت طلبان هم در این شرایط برخورد جدی تری انجام گیرد . مردم از مسئولان و مجریان و قانونگذاران رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض ها را می خواهند.

مردمی که از فرهنگ‌ها و قوم‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی متفاوتی هم دارند اما در بزنگاه‌ها اختلافات را کنار نهاده و یکصدا از تمامیت ارضی ایران و نظام خود دفاع کرده‌اند. اگر نبود این روشن بینی و آگاهی ملی در جامعه ایران چه بسا امروز نهضت مبتنی بر مردمسالاری دینی هم به جمع ناکامی‌های تاریخی ایران پیوسته بود. این البته به معنای نادیده گرفتن برخی مشکلات بخصوص در حوزه اقتصادی نیست اما همان آگاهی ملی، مردم را به این رهنمون کرده که در برابر تجاوز و اعمال فشارهای خارجی که کلیت ایران را نیز هدف قرار داده، باید در کنار یکدیگر بوده و مقاومت و ایستادگی خود را به رخ بدخواهان ایران اسلامی بکشانند.

همه صاحب نظران و کارشناس معتقدند ؛ تجربه تاریخی ما در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حکایت از آن دارد که به واسطه همین همبستگی از بحران‌های سخت و از جمله جنگ تحمیلی ۸ ساله با سربلندی عبور کردیم. در این میان البته بر احزاب و گروه‌های سیاسی هم واجب است که در کنار مردم این همبستگی ملی را پاس بدارند و در جهت تقویت آن تلاش کنند.

دکتر پزشکیان نائب رئیس خانه ملت در یادداشتی که امروز در روزنامه ایران منتشر شده بود ، نوشته است ؛ به این معنا که اولاً اختلاف دیدگاه‌ها و نظرها باعث از بین رفتن روحیه احترام متقابل و ایجاد رویه نفی دیگری در افراد نشود و ثانیاً به رسمیت شناختن آن، عنصر سازنده جامعه و ملت یعنی اتحاد و وحدت را خدشه‌دار نکند. از این منظر حادثه اهواز نشان داد که جامعه ما با وجود تفاوت‌های عمیقی که از نظرگاه‌های مختلف در آن وجود دارد، تا چه اندازه بر سر مسائل اساسی چون تمامیت ارضی، امنیت عمومی، مقابله با دشمن بیگانه و گروه‌های وابسته و حفظ آرامش دارای وحدت نظر است. رویه نامطلوب باب شده در ایران آن است که متأسفانه دعواهای سیاسی در مقاطع زیادی به ناحق مجوز ایراد هر نوع تهمت و انگی به طرف مقابل می‌شوند.

شرایط جامعه بعد از اتفاقاتی چون حادثه تروریستی اخیر باید نمادها و تصاویری باشند که گروه‌های مختلف سیاسی همیشه پیش چشم خود نگه دارند تا در زمان رقابت، حد تاختن به طرف مقابل و نقد او را رعایت کنند و به یاد داشته باشند که باوجود تفاوت نظرها، در موقعیت‌های حساس چه وجوه مشترک عمیق، پررنگ و مهمی با طرف مقابل دارند.

ایرانیان پس از این اتفاق بدون آن که بگویند چه گرایش سیاسی دارند و بی آن که از کسی بپرسند به کدام جناح علاقه‌مند هستند، یکصدا یک موضوع و یک دغدغه را بیان می‌کردند و از یک چیز که همان حفاظت از ایران و اتحاد در مقابل دشمن خارجی است سخن ‌گفتند. بر همین اساس باید خصوصاً نخبگان سیاسی جامعه مسیری را بروند که میراث حوادثی چون حادثه اهواز برای کشور ما علاوه بر چند شهید تازه، موضوعاتی چون تحکیم وحدت و اتحاد داخلی و استمرار آن در تمام برهه‌ها و رقابت‌های سیاسی باشد.

دولت به عنوان مجری برنامه های مصوب باید همت بیشتری برای حل مشکلات مردم در حوزه معیشت و اقتصاد بکار گیرد و همراهی سایر قوا هم در این شرایط بسیار مهم و حائز اهمیت است ؛ حال با این تفاسیر و تعابیر فوق و با توجه به مشکلات و فشارها و بحران های خارجی و داخلی ؛ بدون شک برای طی کردن این مسیر سخت و پر از سنگلاخ کشور بیشتر از همیشه به وحدت و همدلی همه جریان ها نیاز دارد و در این اثنا اساتید ، معلمان و صاحبان فکر و ایده ، نخبگان ، ائمه جمعه و جماعت و رسانه ها در این وحدت و همگرایی همگام با مسئولان نقش اساسی دارند که باید در دستور کار قرار دهند و همه جامعه ایران برای گذر از این بحران کمک کنند که می تواند به یک فرصت تبدیل شده و در این ۴۰ سال بارها اینگونه تهدیدها را تجربه کردیم که به فرصت تبدیل شده است. بدون شک در این شرایط بحرانی می توان با یک اجماع عمومی و مدیریت هوشمند و عالمانه دیگر و عبور از این گذار ، کشور را به سوی پیشرفت ، آبادانی و نشاط و همگرایی بیشتر که همانا آرزوی قلبی همه ایرانیان وطن پرست ، واقعی و انقلابی است هدایت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست