اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران بر رفع مشکلات ارزی و صادراتی پیله‌وران و مرزنشینان تاکید کرد و گفت: هنوز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تعهدات ارزی پیله وران و مرزنشینان پرداخت نشده و باقیمانده است.

به نقل از ایرنا؛ حمید زادبوم روز جمعه در جلسه رفع موانع اشتغال و تجارت مرزی، صادرات و واردات شهرستان مرزی سردشت در آذربایجان غربی افزود: چند میلیون نفر در سراسر کشور از فعالیت‌های تجاری مرزنشینی و پیله‌وری امرار معاش می‌کنند و بر همین اساس ضروری است تا با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول از جمله بانک مرکزی، گمرک و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان های مرزی، ‌ضمن حل مشکلات مرتبط با این حوزه، از فرصت‌های تجاری پیش رو در مرزهای کشور استفاده بهینه کرد.

او با بیان اینکه برای حل مسائل و مشکلات این حوزه در ۲ سال اخیر تلاش های زیادی صورت گرفته است گفت: قبلا پیله وران می توانستند به هر میزانی در سال های گذشته صادرات انجام دهند اما اکنون این امر محدود شده است.

معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت اظهار داشت: این رویه به خاطر اینکه از سال ۹۷ برای صادرات، تعهد مرزی ایجاد شده پیله وران و مرزنشینان بایستی در یک سقف محدود صادرات انجام دهند زیرا اگر بیشتر از حد تعیین شده باشد بایستی کارت بازرگانی دریافت کنند.

او افزود: هم اکنون کشور در یک جنگ و دفاع تمام عیار اقتصادی قرار دارد از اینرو تمام تلاش ها برای رفع موانع و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و خنثی سازی دسیسه های شوم دشمنان و نیز کوتاه کردن دست آنان در این جنگ اقتصادی انجام می گیرد.

زادبوم با بیان اینکه برای پیشرفت و رفع موانع اقتصادی و تولیدات نیازمند راهبردی اساسی، برنامه ریزی دقیق و سیاست کلی و درازمدت هستیم گفت: فقط امر صادرات مهم نیست بلکه صادرات خوب، پول درآوردن و دریافت خوب از کشورهای خارجی مهم است.

او با اشاره به اینکه ایران در تولید محصولات کشاورزی حرف های زیادی برای گفتن دارد اظهار کرد: محصولات کشاورزی کشور بسیار با کیفیت و زیاد است و با زحمت فراوانی تولید می شود پس بایستی برای صادرات آن با برنامه و راهبردهای اساسی انجام بگیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پتانسیل های خوب شهرستان مرزی سردشت گفت: آینده شهرستان با توجه به موقعیت استراتژیکش از نظر کشاورزی، مرزی و گردشگری بسیار روشن است بنابراین تصمیمات و برنامه هایی که برای آینده آن طرح ریزی می شود باید تخصصی باشد.

جلسات رفع موانع بازارچه مرزی “کیله” سردشت یا نتیجه نداشته است

فرماندار سردشت نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در زمینه های مختلف گفت: در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۲۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط کرونایی ۸۲۷ میلیون دلار کالا از این شهرستان صادر شده است که افزایش ۱۵۶ درصدی نسبت به سال قبل از ان دارد.

اقصی نخشی پور، میزان صادرات کالا در سال گذشته را ۳۹۱ میلیون و ۳۹۱ هزار تن اعلام کرد و افزود: در پنج ماهه گذشته نیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کالا به صورت واردات انجام گرفته و چهار هزار و ۳۳۴ نفر از عایدات ۵۰ محموله وارداتی عمدتا شامل لاستیک ، کولرگازی، ظرفشویی، لباس شویی و چای ساز و قهوه ساز برخوردار شده اند.

وی بیان کرد: وضعیت و موقعیت خوب این شهرستان و تجار و پیله وران فعال با وجود ۱۹ هزار کارت مرزنشینی و می طلبد در این راستا مسوولان قدم های خوبی برای کاهش بیکاری بردارند.

او اظهار کرد: موانعی که بر سر تجارت و صادرات وجود دارد باعث کاهش سرمایه گذاری در شهرستان شده و مهاجرت فعالین اقتصادی و تجاری را در پی داشته که اکنون در شهرستان های جلفا و مریوان مشغول به فعالیت هستند.

نخشی پور بیان کرد: با وجود برگزاری جلسات متعدد و مکرر در این خصوص و بازدید های میدانی انجام گرفته برای حل موانع بازارچه مرزی “کیله” این شهرستان اما متاسفانه این جلسات و بازدیدها بازخورد یا نتیجه آنچنانی نداشته و پیله وران و مردم هرروز پیگیر موضوع هستند.

وی عنوان کرد: رویه کولبری نیز برای امر واردات از ابتدای سال تاکنون تعطیل شده است که انتظار است این امر از سر گرفته شود.

مشکلات و موانع تجارت مرزی باید مرتفع شود

نماینده مردم شهرستان های سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مشکلات و موانع تجارت مرزی باید مرتفع شود اظهار داشت: قطعی مکرر سامانه جامع تجارت جهت ثبت آماری کالا، عدم حق خروج کالاهای وارداتی در شهرستان، محدودیت بیش از ۳۰ کالای وارداتی از ۸۲۶ قلم کالای مجاز ، محدودیت کالای وارداتی سلامت و عدم ورود نمایندگی های لوازم خانگی و خدمات پس از فروش  با وجود مجوزها  این مشکلات را در این شهرستان مرزی دوچندان کرده است.

کمال حسین پور افزود: عدم هماهنگی های لازم دستگاه های اجرایی در سطح کشوری در امر مشکلات و رفع موانع تجارت مرزی، مبهم بودن مالیات برای کارت های کولبری ، تعریف کارت های کولبری برای شعاع ۲۰ کیلومتری از مرز ، کارگزاری های و تجمیع کالاهای وارداتی از دیگر مشکلات مرزی در این شهرستان است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

او با اشاره به تبدیل بازارچه مرزی کیله به پایانه افزود: بایستی دستگاه های ذیربط شهرستان بازارچه را به پایانه واگذار کنند و سند را به نام پایانه و اسم راهداری بزنند که در صورت انجام این کار ظرف کمتر از ۲ ماه زیرساخت های مربوط به پایانه ایجاد می شود.

حسین پور با بیان اینکه دفتر استانداری نیز در هفته آینده در مرز کیله سردشت مستقر خواهد شد بیان کرد: با وجود هزینه بالای ایکس تری اما قول مساعد برای دادن دو ایکس تری به شهرستان های پیرانشهر و سردشت داده شده است.

به گزارش کردپرس،  سردشت  ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق  و فاصله ۲۰ کیلومتری با شهر قلادزه این کشور دارد و دارای یک بازارچه مرزی است؛ بازارچه مرزی کیله سردشت در سال ۹۸ با تصویب هیئت وزیران رسمی شد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در قالب هیاتی به ریاست وزیر صنعت معدن و تجارت در سفری ۲ روزه به آذربایجان غربی سفر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست