اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / تانیا شعفی : وزارت جهادکشاورزی علیرغم اذعان به دیر شدن بازگشایی راه صادراتی سیب‌های مانده در انبارها، در نامه ایی به گمرکات، اجازه صادرات سیب در ازای واردات موز را داده است. حالا که بخشی از سیب ها گندیدند و بخشی دیگر هم به سیب زیر درختی تبدیل شدند، صادرات سیب چه توفیری دارد! اصلا مگر سیب درجه یک و دو پیدا می شود؟!

به گزارش خبرنگار کردپرس، ماه ها پس از تلمبار شدن هزاران تن سیب در قطب سیب ایران اکنون وزارت جهاد کشاورزی، اجازه صادرات سیب در ازای واردات موز را داده است! در حالیکه بسیار دیر است… .

 ۱۵ روز قبل رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تلمبار شدن ۵٠ هزار تن سیب در سردخانه‌های قطب تولید سیب ایران خبر داده و گفته بود:«این میزان کمتر از ۵ درصد سیب تولیدی استان است و هم اکنون روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ تن سیب از استان صادر می‌شود».

تا پایان اردیبهشت ماه، که آخرین مهلت نگهداری سیب ها در سردخانه های استان بود، با احتساب صادرات روزانه هزار و ٢٠٠ تن سیب از کل ۵٠ هزار تن محصول باقی مانده، باید ١٠ هزار و ٨٠٠ تن سیب صادر و حدود ٣٩ هزار تن نیز باقی مانده باشد.

ماندگاری سیب آذربایجان غربی در سردخانه ها تنها ۵ ماه است اما بیش از ٩ ماه است سیب ها در سردخانه ها استان تلمبار شده اند. اکنون که دیگر بازاری برای فروش این محصول در قطب تولیدش وجود ندارد، باغداران سیب ها را از سردخانه ها بیرون کشیده و کف جاده ها تلمبار کرده اند تا حداقل به عنوان سیب زیر درختی به فروش برسانند.

سیب درجه یک صادراتی پس از افت کیفیت در سردخانه ها راهی جاده ها می شود تا شاید زیر آفتاب اینبار به بهایی بسیار کمتر از قیمت واقعی اش، راهی کارخانه های کنسانتره شود.

یکی از باغداران در این باره می گوید: «از بعد از عید سیب ها دیگر بازار فروش نداشته اند اما مسئولان همچنان به صادرات اصرار ورزیدند. در نهایت هم باغداران مقصر شناخته شدند و گفته می شود ما به خاطر طمع بیشتر از فروش سیب خودداری کردیم.. این درست نیست. سیب اصلا بازاری نداشته است که ما بخواهیم به طمع سود بیشتر آن ها را در انبار نگه داریم. با این که مجبوریم هزینه سردخانه را هم پرداخت کنیم».

او ادامه می دهد: «هزینه های نگهداری در سردخانه ها با هزینه های فروش همخوانی ندارد و بهتر است آن ها را راهی کارخانه ها کنیم».

ابتدای اردیبهشت بود که اتحادیه سراسری باغبانی کشور نسبت به خطر فساد حجم زیادی از سیب و پرتقال مانده در انبارها هشدار داد و نایب رییس کمسیون کشاورزی مجلس هم آخرین زمان برای صادرات سیب ها را پایان اردیبهشت عنوان کرد.

با وجود حجم عظیم سیب های تلمبار شده، کمسیون کشاورزی مجلس اواخر سال گذشته توانست وزارت صمت را وادار به رفع ممنوعیت صادرات کند تا حداقل اجازه صادرات سیب در قبال واردات موز صادر شود، در غیر این صورت اکنون حجم بسیار بیشتری در سردخانه ها تلمبار می شد.

اما این امر هم چندان کارا نبود، چرا که در ۲۵ اسفند مجددا وزارت صمت از ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال خبر داد. نتیجه، تلمبار شدن محصولات تولیدی زیادی در سال جدید بود، که در حال حاضر به دلیل نبود بازار دچار فساد شده اند و برخی از باغداران هم ترجیح داده محصولات را از سردخانه ها بیرون بکشند تا قبل از افت کامل کیفیت آن را به عنوان سیب زیر درختی به فروش برسانند.

سیبی که قیمت آن ٨ تا ١٠ هزار تومان بود الان کیلویی هزار تومان و حتی کمتر از آن به فروش می رسد. اینها همه سیب های درجه یک صادراتی بودند که به دلیل بی تدبیری وزارت صمت بختی برای صادر شدن پیدا نکردند.

موانع صادراتی برای محصولات کشاورزی از سال گذشته تا کنون بارها عرق سردی بر تن باغداران نشانده است، در حالیکه تولید سیب در آذربایجان‌غربی مازاد بر مصرف داخلی بوده و تنها راه نجات این محصول صادرات منطقی و توجه به صنایع تبدیلی به روز است.

حالا وزارت جهادکشاورزی در نامه به گمرکات اجازه صادرت سیب در ازای واردات موز را داده است. حالا که بخشی از سیب ها گندیدند و بخشی دیگر هم به سیب زیر درختی تبدیل شدند!

 در نامه وزارت جهادکشاورزی آمده است: «عطف به نامه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی مطابق بند الف ضوابط فنی صادرات سیب، به استحضار می‌رساند واردات موز در ازای صادرت سیب موضوع بند ۵ یادداشت فصل هشتم کتاب مقررات صادرات و واردات از تاریخ نامه مذکور شامل سیب درجه ۱ و ۲ می شود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب در گمرک اجرایی مورد اهتمام لازم قرار گیرد. هر چند ابلاغ این نامه به گمرکات برای بازگشایی راه صادراتی سیب‌های مانده در انبارها اندکی دیر است، اما می‌تواند نجات بخش، بخشی از محصولات باشد و تا حدودی از زیان بیشتر تولیدکننده و تجار جلوگیری کند».

در پاسخ به این نامه باید گفت؛ اولا دیگر چیزی از سیب های درجه و یک و دو بعد از ۹ ماه تلمبار شدن در سردخانه ها باقی نمانده است، دوما خوب است که وزارت جهادکشاورزی به این نکته هم اعتراف می کند که ابلاغ این نامه به گمرکات برای بازگشایی راه صادراتی سیب‌های مانده در انبارها اندکی دیر شده است! پس دیگر آزاد شدن صادرات سیب در ازای موزی که اکنون در داخل قیمتش سر به فلک گذاشته است، نمی تواند دردی از باغداران سیب دوا کند.

دیگر برای نجات سیب های تولیدی خیلی دیر است، اکنون تنها مسئولان می توانند برای انتشار اخبار میزان تلف شدن سیب ها در سردخانه ها خود را آماده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست