اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : وزیر جهاد کشاورزی دستور داد، سیب درجه یک صادراتی موجود در سردخانه های آذربایجان غربی خریداری و برای حمل آن به صورت حمل و نقل هوایی (کارگو) برنامه ریزی شود

محمدصادق معتمدیان در دیدار با سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان غربی در تولید محصولات مختلف کشاورزی در کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از محصولات تولید آذربایجان غربی قابلیت صادرات دارند، ضروری است وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات ویژه ای را برای ایجاد و توسعه واحدهای سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی استان اختصاص دهد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با تاکید بر ظرفیت های بالقوه استان برای توسعه واحدهای گلخانه ای، ادامه داد: برنامه ریزی برای توسعه واحدهای گلخانه ای در آذربایجان غربی با هدف تولید محصولات صادراتی و ایجاد فرصت های جدید اشتغال در استان صورت گرفته و امیدواریم با حمایت وزارت جهاد کشاورزی روند اجرای این طرح ها در منطقه شتاب گیرد.

او همچنین با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل یخچال دار در استان برای صادرات مطلوب محصولات کشاورزی و جلوگیری از فساد پذیری این محصولات در زمان صادرات و استقبال صادر کنندگان برای خرید این نوع تریلر و کامیون، خواستار اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان در این زمینه شد.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی نیز با قدردانی از پیگیری ها استاندار آذربایجان غربی در زمینه خرید و صادرات سیب استان، به معاون وزیر و رئیس سازمان تعاون روستایی دستور داد سیب درجه یک صادراتی موجود در سردخانه های آذربایجان غربی را خریداری و برای حمل آن به صورت حمل و نقل هوایی (کارگو) برنامه ریزی شود.

سیدجواد ساداتی نژاد، همچنین برای تامین منابع مالی جهت اتمام پروژه های آب و خاک در آذربایجان غربی و توسعه سیستم های آبیاری نوین در این استان قول مساعد داد.

او در ادامه با درخواست و پیشنهاد استاندار آذربایجان غربی مبنی بر برگزاری جلسه مشترک با مجمع نمایندگان استان، معاونین وزیر و مدیران استان در حوزه وزارت جهاد کشاورزی، موافقت و دستور برنامه ریزی برای برگزاری این جلسه را صادر کرد.

ناگفته نماند چندی پیشمعاون وزیر جهاد کشاورزی در ارومیه گفته بود : از ۴۵۰ هزار تن سیب باقی مانده در سردخانه های آذربایجان غربی ۲۰۰ هزار تن سیب ممتاز بوده و قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را داراست .

اسماعیل قادری فر افزود: تمام بهای سیب صنعتی خریداری شده از باغداران آذربایجان غربی در مدت زمان کمتر از سه ماه از آغاز خرید تضمینی پرداخت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: تعاون روستایی امسال بیش از  ۴۲ هزار تن سیب درجه ۳ یا همان سیب صنعتی باغدارن استان را خریداری کرده و ۴۹۰ میلیارد ریال از بهای آن پرداخت شده بود و مابقی نیز به مبلغ  ۹۹ میلیارد ریال به حساب آنان واریز شد.

او با اشاره به حمایت جدی دولت از کشاورزان و حذف واسطه ها از بازار سیب صنعتی بیان کرد: تا قبل از ورود دولت به خرید تضمینی قیمت سیب در بازار سه هزار ریال بود که در شورای قیمت گذاری به بیش از ۱۴ هزار ریال در راستای حمایت از کشاورزان افزایش یافت.

با این اوصاف روند صادرات سیب در قطب تولیدش در ایران، آنقدر ناکام مانده که هر ساله سعی می شود این محصول با هزاران ترفند به صورت خام صادر شود و هر بار نگرانی ها از فاسد شدن محصول تا خالی شدن کامل سردخانه ها، نشان می دهد که مسئولان هیچ برنامه ای برای صادرات سیب ندارند و اکنون قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش مالی محصول سیب آذربایجان غربی، در حال هدر رفتن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست