اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : حدود ۹۰ روزی است که کرونا ویروس مهمان ناخوانده منازل و خانه های مردم در سراسر دنیاست و تا حدود زیادی اجتماع و اقتصاد و به تبع آن حتی سیاست جهانی را فلج کرده و جان هزاران نفر را گرفته و مشکلات بیماری ، روانی و ناهنجاری های زیادی را برای میلیون ها نفر ایجاد کرده که کشور ما و استان آذربایجان غربی هم از این جنگ ناخواسته با یک دشمن نامرئی در امان نمانده و چالش ها و درگیری های مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی هم ایجاد کرده است.
سیاست و دستورات اعمال شده در کشور بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان با سیاست آرامش و تعامل پیش رفت و ستادی با عنوان ستاد مبارزه با کرونا در کل کشور زیرنظر شخص رئیس جمهور و به تبع آن در استان ها به ریاست استانداران شکل گرفت ، هر چند ستادهای استانی بیشتر مجری مصوبات و دستورات کشوری بودند ؛ با این حال  به شرایط جغرافیایی ، اقتصادی و معیشتی باعث ایجاد مشکلاتی در برخی از استان گردید که آذربایجان غربی از آن جمله می باشد.
به رغم همه هشدارها و اطلاع رسانی ها ؛  با نگاهی گذرا به معابر و اماکن عمومی ، بازار ، پارک ها و غیره انگار نه انگار کرونای هست وکرونا با مردم شوخی دارد! ستاد ملی مبارزه با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصادی و برخی از چالش های مدیریتی داریم در چند طرح جداگانه آخر سر به اجرای فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند رسید و خواستار اجرای این طرح ها توسط مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی گردید که در برخی از موارد در حال رعایت می باشد ولی قریب به اتفاق فضای که در جامعه می بینیم نشانگر عدم رعایت این طرح هاست ! هر چند برخی ایرادات اجرای اصولی این طرح توسط مردم به نحوه اتخاذ تصمیات و عملیاتی کردن آن به خود ستاد و دولت بر میگردد ولی با این حال چالش عدم رعایت توسط خود مردم است و برخی از مردم خیلی راحت با کرونا برخورد می کنند!
مع الوصف گمان می‌کنیم ؛ در امر اطلاع‌رسانی مدیریت کرونا و اجرای فاصله گذاری اجتماعی دچار اشتباهات محاسباتی شده‌ایم. نباید به مردم اطمینان خاطر داده شود، کرونا تمام شده. مردمی که تنها از نظر اپیدمیولوژیک تنها کمتر از یک درصد مبتلا به این ویروس شده‌اند و ایجاد یک خوشه بیماری در یک محل و افزایش ارتباطات به دلیل غفلت از فاصله گذاری اجتماعی باعث انتقال ویروس در بین جامعه خواهد شد.
باید با توجه به تغییرات خطرناک رفتاری که در جامعه مشاهده می کنیم بدون شک خود مردم باید چشمانی باز و علمی به اپیدمی کرونا نگاه کنند. کرونا تمام نشده است. اپیدمی در جریان است و تنها ما به یک مدیریت نسبی آن هم براساس آمار رسمی دست پیدا کرده ایم. ویژگی اپیدمیولوژیک کرونا شرایط متفاوتی از یک پیک تنها دارد و جامعه اپیدمیولوژی کشور سخت نگران پیک های بعدی هستند.
به نظر می رسد اگر خود مردم رعایت نکنند باید مردم خودشان سخت به رفتارهای بهداشتی ، فاصله‌گذاری اجتماعی و مدیریت بیماری در ساختار خانوادگی خود تن بدهند. کرونا را تمام شده ندانند و خود را برای احتمال بازگشت موج های ابتلا و خدای ناکرده مرگ و میر ناشی از کرونا آماده کنند و رسالت رسانه ها و ستاد در این حوزه بسیار مهم و حیاتی می باشد.
کرونا تبدیل به یک بحران جهانی شده و قطعا رسانه های در این شرایط خیلی خاص می توانند نقش آفرینی کنند و در این وضعیت دو نقش واضح خبری و آگاهی بخشی و فرهنگ سازی ست که بطور حتم نقش دوم حساس تر و مهم تر از نقش اول است زیرا در نقش اول فقط خبر و آمار شرایط موجود را می دهیم و در نقش دوم راهبردها استراتژی ها نکات و موارد لازم جهت درک بهتر شرایط را بیان می کنیم و به مخاطب شناخت از شرایط می دهیم.
بطور مثال همین فاصله گذاری اجتماعی که سیاست ستاد در این شرایط است که خبر آن را در یک بسته خبری می شنویم اما در کنار آن رسانه ها در جایگاه نقش دوم خود ضمن تشریح و بررسی آن از ضوایای مختلف به بیان نقد و بررسی و اثرگذاری و راه های محقق شدن آن می پردازند که این نقش بسیار مهم است. زیرا همواره در شرایط مختلف واکاوی موضوع اهمیت خیلی بیشتری دارد.
به ‌نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به شرایط پیش رو ؛ مهمترین وظیفه رسانه پرداختن به تحلیل راه کارهای موجود برای مقابله با وضعیت فعلی است ، ایمنی جمعی ، اتخاذ سیاست تهاجمی در شرایط فعلی و … که رسانه می تواند به عنوان بازوی کمکی برای عبور از این بحران نقش آفرینی موثری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست