اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی گفت: رایزنی ها با اقلیم کردستان عراق و اقدامات تامینی چون استقرار نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی در سطح استان جهت تردد زائران از مرز تمرچین، نشان داد که امنیت پایدار در آذربایجان غربی برقرار است.

محمدصادق معتمدیان گفت و گوی ویژه خبری آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت های مرزی استان جهت تردد زائران اربعین حسینی، افزود: پیرو دستیابی به اجماع داخلی جهت بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائران عتبات عالیات، همزمان رایزنی ها با حکومت عراق و اقلیم کردستان عراق نیز نتیجه داده و امسال شاهد میزبانی از زائران اربعین در استان هستیم.

او در ادامه، دیپلماسی منطقه ای در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و فعال کردن مرزها را از رویکردهای دولت سیزدهم معرفی کرده و یادآور شد: علیرغم محدودیت زمانی، اقدامات ارزشمند و گسترده عمرانی در بخش آماده سازی زیرساخت های استان با همکاری نهادها و دستگاههای مختلف و بخصوص مردم عزیز استان جهت بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین انجام شد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاههای مختلف و خدمات رسان ملی و استانی برای آماده سازی مرز تمرچین جهت تردد زائران اربعین، اضافه کرد: اقداماتی چون چهارخطه کردن و ایمن سازی محورهای منتهی به مرز تمرچین، استقرار ایستگاههای برق، مخابرات، بهداشت و درمان، افزایش گیت های بازرسی به ۳۸ گیت و … از جمله خدمات ساختاری بود که برای رفاه حال زائران و کاهش زمان رسیدن به عتبات عالیات در این مدت انجام شده است.

معتمدیان به ارائه خدمات در قالب مواکب توسط مردم استان اعم از شیعه، اهل سنت و اقلیتهای دینی در مسیر تردد زائران نیز اشاره کرده و ادامه داد: تردد زائران اربعین از مرز تمرچین، یک زمینه فرهنگی بزرگ برای تعمیق وحدت اقوام و مذاهب مختلف در آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق بود و نشان داد که امام حسین (ع) متعلق به همه ادیان و مذاهب است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت تامین امنیت زائران در مسیر تردد، اضافه کرد: رایزنی ها با اقلیم کردستان عراق و اقدامات تامینی چون استقرار نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی در سطح استان جهت تردد زائران از مرز تمرچین، نشان داد که امنیت پایدار در آذربایجان غربی برقرار است.

استاندار آذربایجان غربی به بهره مندی از ظرفیت های اقلیم کردستان عراق جهت تردد زائران نیز اشاره کرده و افزود: مقامات اقلیم کردستان عراق اقدامات ماندگاری چون اختصاص بیش از دو هزار دستگاه انواع وسیله حمل و نقل مسافر از مرز تمرچین تا بغداد، تدارک امکانات تغذیه ای و بهداشتی، استقرار ایستگاه و مواکب پذیرایی و … را جهت میزبانی از زائران عتبات عالیات انجام دادند.

معتمدیان همچنین از ابراز خرسندی وزیر کشور از روند خدمات رسانی و تردد زائران در مرز تمرچین خبر داده و گفت: ساماندهی انتقال زائران در بازه زمانی محدود و نصف شدن مسیر تردد به عتبات عالیات، در کاهش ازدحام زائران اربعین در مرزهای دیگر کشور تاثیرگذار بود.

او در ادامه با اشاره به خروج بیش از ۴۵ هزار زائر اربعین از مرز تمرچین تا به امروز، تصریح کرد: برای پذیرش زائران خروجی و ورودی آمادگی کامل داریم و با توجه به احتمال افزایش آمار زائران بازگشتی، مرز تمرچین به صورت شبانه روزی آماده استقبال بیش از ۱۰۰ هزار زائر خواهد بود که به کشورمان برمی گردند.

استاندار آذربایجان غربی بر تداوم تکمیل زیرساختها پس از اربعین نیز تاکید کرده و افزود: برای استفاده از ظرفیتهای ملی و استانی جهت رونق مرز تمرچین، برنامه ریزی بلندمدت شده تا در کنار تردد زائران به عراق و سوریه، این مرز به عنوان یک مسیر تجاری برای کشور شناخته شود.

مرز تمرچین برای بازگشت دوباره زائران آمادگی کامل دارد

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: مرز تمرچین برای بازگشت دوباره زائران آمادگی کامل دارد.

 رضا ابراهیمی اظهار کرد: این مرز برای بازگشت دوباره زائران آمادگی کامل دارد و تمامی دستگاه‌ها متولی هر چه در توان داشتند برای خدمات رسانی به زائران کوتاهی نکردند.

وی با بیان اینکه با بیان اینکهبیش از یک هزار و ۸۰۰ دستگاه ون و مینی بوس در آنسوی مرز در حال آماده خدمت رسانی به زوار هستند. ادامه داد: خدمات حمل و نقل و دسترسی زائران به وسایل نقلیه در مرز تمرچین پیرانشهر در مقایسه با سایر مرزهای کشور بی‌نظیر است.

ابراهیمی اضافه کرد: از داخل شهر پیرانشهر چندین دستگاه خودرو مستقر شده و زائران پس از پارک خودروها در پارکینگ‌ها به صورت رایگان با این خودروها به مرز منتقل می‌شوند.

وی افزود: زائران پس از بازگشت و حضور در پایانه تمرچین، دوباره با استفاده از مینی بوس و تاکس ون مستقر شده به داخل شهر باز می‌گردند و در طول مسیر و در داخل شهر هم چندین موکب برای استقبال از زائران دایر شده است.

از زمان بازگشایی مرز تمرچین تاکنون بیش از ۵۰ هزار زائر از این مرز راهی کربلای معلی شدند

 فرماندار پیرانشهر هم در گفتگوی گفت: از زمان بازگشایی مرز تمرچین تاکنون بیش از ۵۰ هزار زائر از این مرز راهی کربلای معلی شدند.

خضر کاک درویشی اظهار کرد: گذرگاه تمرچین از روز دوشنبه، ۱۴ شهریور ماه جاری میزبان زوار اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است و تاکنون بیش از ۵۰ هزار زائر از این مرز تردد کردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تردد زوار حسینی در این مرز تداوم دارد و کلیه زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی برای زائران فراهم است، افزود: هم اکنون خروج زوار از این مرز کاهش پیدا کرده و ما منتظر بازگشت زائرانی هستیم که از مرز تمرچین خارج شده‌اند البته احتمال دارد تعدادی از زائران استان‌های شمال غربی کشور که از سایر مرزها هم خارج شدند، برای بازگشت از تمرچین استفاده کنند.

کاک درویشی با بیان اینکه تعداد گیت‌های ورودی گذرنامه در مرز تمرچین از هشت گیت به ۳۸ گیت افزایش یافته لذا تردد زائران از این مرز بدون توقف و کمترین مشکلی در جریان است، اضافه کرد: تمامی امکانات مورد نیاز برای تردد آسان زائران اربعین جسینی از جمله مخابرات، آب، پذیرایی و اسکان در تمرچین مهیا شده و روز ۱۵ شهریور رکورد خروج ۱۵ هزار زائر در این مرز ثبت شد.

فرماندار پیرانشهر ادامه داد: هم اکنون ظرفیت پارکینگ ویژه زائران به ۳۰ هزار دستگاه خودرو رسیده و چندین موکب در محوطه پایانه و طول مسیر کارخانه قند تا مرز برای خدمات رسانی به زوار دایر شده است.

کاک درویشی گفت: بازاریان این شهر به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی موکب کردند و تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال توسط اهالی این شهر برای پذیرایی از زائران کمک شده است.

وی تاکید کرد: موکب‌های اهل سنت این شهرستان در مجموع ظرفیت اسکان ۲ هزار نفر را دارد و در سایر موکب‌های دایر شده در این شهرستان نیز بیش از چهار هزار نفر اسکان داده می‌شود و غذا برای زائران نیز در هر نوبت تهیه و توزیع شده است.

فرماندار پیرانشهر افزود: عبور زائران از پیرانشهر برای مردم این شهر مایه خیر و برکت شده و اهالی این منطقه استقبال بسیار خوب و به یادماندنی از زوار امام حسین (ع) انجام دادند.

امسال برای نخستین بار است که مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر در ایام اربعین حسینی پذیرای تردد زائران ایرانی به عتبات عالیات در عراق است و از این طریق شماره زیادی از زوار به جهت شرکت در آئین پیاده‌روی اربعین عازم سرزمین عشق شدند.

تمرچین حدود ۱۵۰ کیلومتر با ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی و ۶۵۰ کیلومتر نیز با کربلای معلی فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست