اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه گفت: آقایان کلانتری و تجریشی، مسئولان ستاد احیا به خاطر اجرای طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند.به گزارش خبرنگار کردپرس، بنا بر اعلام شرکت آب منطقه ایی آذربایجان غربی، هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه با ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته نصف شده است.

تراز دریاچه ارومیه نیز به هزار و ۲۷۱ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار بیش از ۶۳ سانتی متر کمتر از تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. همچنین وسعت دریاچه ارومیه به هزار و ۷۷۷ کیلومتر مربع کاهش یافته و این در حالی است سال گذشته همین موقع این وسعت بالای سه هزار ۴۷۰ متر مربع ثبت شده بود.

امسال، خشکسالی، کاهش ذخایر آب سدها و ذخایر برفی، سبب شد رهاسازی آب سدها تنها با هدف تامین آب شرب و کشاورزی باشد و دیگر حق آبه ایی به دریاچه ارومیه نرسد. این مورد سبب کاهش چشمگیر حجم و وسعت دریاچه ارومیه شد و این ادعا را که دریاچه تنها با نزولات جوی و آب های رهاسازی شده، جانی گرفته است، تقویت کرد.

بر اساس اعلام رسمی؛ تا کنون ١۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، اما هر روز حجم و وسعت دریاچه ارومیه بیشتر آب می رود و مشخص نیست این پول ها کجا صرف شده که اکنون جشن احیای نگین فیروزه ایی شمال غرب کشور به خاطره پیوسته است؟!

در همین راستا، نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه خواستار محاکمه آقایان کلانتری و تجریشی، مسئولان ستاد احیا به خاطر اجرای طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه شد.

سازمان بازرسی به روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه ورود کند

مهدی عیسی زاده، با درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به مهر گفت: در طول هفت سال گذشته در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های غلط اجرا و اعتبارات هنگفت زیادی به هدر رفت، باید سازمان بازرسی با ورود به این موضوع مشخص کنند آقایان کلانتری و تجریشی این اعتبارات را کجا و چه میزان هزینه کرده‌اند؟!

او ادامه داد: تمام مطالعات طرح‌های ستاد احیای و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود. افرادی در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله کلانتری و تجریشی روی کار آمدند که هیچ شناختی از منطقه و دریاچه ارومیه نداشتند.

دولت قبلی تذکرات در راستای دریاچه ارومیه را جدی نگرفت

عیسی زاده با بیان اینکه در این زمینه بارها به روحانی و جهانگیری در دوره‌های نهم و یازدهم فعالیت مجلس شورای تذکر دادم گفت: متأسفانه هیچکدام از این تذکرات جدی گرفته نشد و با صرف میلیاردها اعتبار شاهد اجرای غلط طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و در نتیجه وضعیت امروز هستیم.

آب زرینه رود چرا به تبریز انتقال داده می شود؟

نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با گلایه از انتقال آب آذربایجان غربی از زرینه رود به تبریز گفت: در نتیجه سیاست‌های غلط از سه دهه قبل به دلیل عدم دفاع نمایندگان وقت شهرستان میاندوآب آب زرینه رود به عنوان حق آبه به تبریز منتقل می‌شود این در حالی است که کشاورزان منطقه نیاز شدید به آب دارند.

عیسی زاده با بیان اینکه در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح «نکاشت» در اراضی کشاورزی در شهرستان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه از جمله میاندوآب مطرح شد، گفت: با تلاش نمایندگان توانستیم این طرح غلط را به طرح «به کاشت» تغییر دهیم، امروز ۶۵ هزار هکتار اراضی شهرستان میاندوآب و نیز اراضی کشاورزی شهرستان‌های نقده، بناب، ملکان، مهاباد و سلماس در زمینه تأمین آب بخش کشاورزی با مشکل مواجه هستند.

عدم اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و خسران بخش کشاورزی

او ادامه داد: کاهش بارش‌ها، خشکسالی و اجرای طرح‌های غلط ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز عدم اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای موجب خسارات در بخش کشاورزی و کاهش میزان آب مورد نیاز در این بخش شده است، میزان مصرف آب از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و کشاورزان میاندوآب به جای ۴ دوره آبیاری تنها دو دوره آبیاری می‌توانند انجام دهند.

عیسی زاده با تاکید بر اینکه آقایان کلانتری و تجریشی به دلیل خیانتی که در حق مردم این منطقه کرده‌اند باید در دادگاه محاکمه شوند، افزود: پنجشنبه هفته جاری دیداری با رئیس جمهور خواهیم داشت تمام نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مجلس شورای اسلامی در این دیدار بر مدیریت منابع آبی این استان‌ها و توجه ویژه به وضعیت دریاچه ارومیه تاکید خواهند کرد.

وقت پاسخگویی ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیده است

به گزارش کردپرس، در حال حاضر و در پی سیاست های نادرست ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها دریاچه ایی احیا نشد، بلکه با کاهش آب دریاچه ارومیه زندگی “گوزن زرد ایرانی” و سایر وحوش جزایر “اشک” و “کبودان” هم به مخاطره افتاده و بهم چسبیدن جزایر بر اثر کاهش آب می تواند به عاملی برای خروج گونه های منحصر به فرد از این مناطق و نیز ورود گونه های جانوری وحشی شود.

اخیرا معاون اول رئیس جمهور، وزارت نیرو را مکلف کرده تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه ظرف دو هفته آینده ضمن آسیب شناسی وضعیت فعلی دریاچه و روند اجرای طرح های احیا، گزارش جامعی مشتمل بر راهکارهای عملی برای تصمیم گیری ارائه کنند.

این در حالی است که ستاد احیای دریاچه ارومیه اکنون فعال نیست و مقرر شده تا مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه از این پس پیگیر اهداف ستاد احیای دریاچه ارومیه و پایش پروژه های احیای دریاچه، هماهنگی دستگاه های اجرایی در احیای دریاچه  و انجام مطالعات پیش بینی آینده دریاچه و برنامه ریزی جهت راهبری آن باشد.

دریاچه ارومیه در حالی به خاطره ها می پیوندد که دیگر خبری از ستاد احیای دریاچه ارومیه نیست اما مردم و مسئولان استانی خواهان پاسخگویی و محاکمه مسئولان این ستاد هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست