اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس راه و شهرسازی مهاباد گفت: شهرداری مهاباد عدم خلافی تعاونی مسکن مهر سیدآباد را در خرداد ماه سالجاری صادر کرده و حال مایه تعجب است که شهردار در حادثه اخیر مسئولیتی را متوجه خود نمی داند.به گزارش کردپرس، شامگاه روز گذشته ۲۰ بهمن ماه، دیوار حایل مسکن مهر «سیدآباد» مهاباد بر روی یک دستگاه خودرو ریزش کرد و در این حادثه دو زوج جوان به نام های “م.ع” و “ب.ب” جان باختند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مهاباد با اشاره به اینکه علت این حادثه در دست بررسی است، نشست این دیوار یا رانش کوه در اثر بارندگی های شدید شب گذشته را از دلایل بروز حادثه دانست.

تشکیل ستاد بحران بعد از وقوع بحران

بلافاصله بعد از ریزش دیوار مسکن مهر محلی در مهاباد، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد ضمن تسلیت حادثه سید آباد از تشکیل ستاد بحران متشکل از فرمانداری، شهرداری، شورای شهر، آتش‌نشانی، راه‌ و شهرسازی و… جهت پیگیری و اقدام مقتضی در این خصوص خبر داد.

شجاعی تاکید کرد: قطعا با مقصران این حادثه برخورد قانونی صورت می‌گیرد و در صورتی که شخص یا نهادی کوتاهی و بی مبالاتی نموده مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که برخی از اعضای تعاونی ۱۸ مسکن مهر سید آباد مهاباد با ارسال تصاویر و ویدیوهایی به پایگاه های خبری این شهرستان، اعلام کرده بودند که از مردادماه ۹۷ نسبت بە احتمال ریزش دیوار کج و ترک برداشته، هشدار دادە‌اند ولی کسی هشدارشان را جدی نگرفته است.

حتی ۶ ماه قبل هیات مدیره تعاونی مسکن مهر شماره ۱۷ نیز در نامه ایی به  رییس اداره راه‌ و شهرسازی جهت ورود به موضوع و اقدام برای ایمن سازی محوطه تذکر داده بود.

شهردار مهاباد: در حادثه ریزش دیوار مسکن مهر، شهرداری مسئول نیست

کامران علیزاده آذر شب گذشته در گفت و گو با روابط عمومی شهرداری مهاباد ضمن تسلیت در خصوص حادثە دلخراش مسکن مهر مهاباد گفت: بنا به وظیفه ذاتی شهرداری بە محض اطلاع، بلافاصله نیروهای آتش نشانی و خدمات شهری را با ابزار و ماشین آلات لازم، به محل اعزام و با همکاری مردم نسبت به آوار برداری و بیرون آوردن سواری پراید و سرنشینان آن اقدام کرده است.

وی ادامه داد: برابر قوانین موجود کلیه عملیات آماده سازی زیر بنایی و رو بنایی و محوطه سازی این مجتمع های مسکونی بر عهده مالک یا واگذار کننده است و مسئولیتی متوجه شهرداری نیست.

علیزاده آذر گفت: متاسفانه در این مورد سهل انگاری و کوتاهی منجر به چنین حادثە ى تلخى شد و شهرداری نیز در حد وظیفه ی قانونی خود پیگیر علل و عوامل ایجاد حادثه خواهد بود.

راه و شهرسازی مهاباد: شهرداری مسئول است چون عدم خلافی صادر کرده است

رییس راه و شهر سازی مهاباد یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص حادثه ریزش دیوار حائل مسکن مهر سیدآباد اظهار داشت: ۳۱ خرداد ۹۷ شهرداری مهاباد عدم خلافی را در این خصوص صادر کرده است و زمانی که عدم خلافی صادر می شود به این معنی است که ایمنی، بهداشت، استاندارد های مقررات ملی و شهرسازی کاملاً منطبق بر قوانین بوده است. در واقع عدم خلافی پیش مقدمه ای برای پایان کار است.

کریمی ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف شهرداری مهاباد می توانست از طریق پلیس ساختمان نظارت خود را بر اجرای صحیح ساخت و ساز اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد، گفت: صراحتاً در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها آمده است که؛ کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها، دیوارهای شکسته، پوشاندن چاه ها و چاله های واقع در معابر عمومی و رفع مزاحمت هایی از این قبیل بر عهده شهرداری هاست و مایه تعجب است که شهرداری مهاباد اعلام کرده است که این مسئله ارتباطی به آنها ندارد.

قانونا این مسئله به راه و شهرسازی ارتباطی ندارد/ وظیفه راه و شهرسازی نظارت عالیه است

کریمی گفت: وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نظارت عالیه است و موارد را به شهرداری ها متذکر می شود تا شهرداری کنترل لازم در خصوص موارد را رعایت نماید. از سویی دیگر نظام مهندسی در این زمینه هزینه کرده و در تمامی مراحل ناظر در پروژه وجود داشته و باید کنترل کامل را در تمامی مراحل اعمال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه قانونا این مسئله به راه و شهرسازی ارتباطی ندارد تاکید کرد: در غیر اینصورت بنده مسئولیت تمامی این موضوع را قبول می کردم. اما با عنایت به ماده ۳۰ قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان و بند الف ماده ۶۰ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری ها مسئول کنترل اجرای ساختمان و ناظر بر آن شناخته شده اند.

کریمی گفت: مطابق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن راه و شهرسازی واگذار کننده زمین است و پرداخت وام ها را نیز برعهده دارد اما در اولین مرحله پیمانکار و مجری ساختمان مسئولیت این قبیل مسائل را عهده‌دار هستند.

ماجرای نامه تذکر  تعاونی ۱۷مسکن مهر به راه و شهرسازی مهاباد چه بود؟

رییس  راه و شهرسازی مهاباد  در خصوص نامه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر هشدار تعاونی مسکن مهر شماره ۱۷ در مرداد ماه سال جاری به راه و شهرسازی مهاباد جهت ورود به موضوع و اقدام برای ایمن سازی محوطه این دیوار به کردپرس گفت: این نامه توسط خود کسانی که به اداره مراجعه کرده اند شماره شده و اصل نامه را همراه خود برده اند.

کریمی افزود: در حال حاضر اصل این نامه حتی در بایگانی راه و شهرسازی مهاباد موجود نیست و احتمالا نامه نزد کسانی است که شب گذشته این نامه را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند در غیر این صورت کسی اجازه ندارد نامه های اداری را بدون اجازه منتشر کند در واقع این افراد هدفشان خدمت نبوده است.

وی ادامه داد: در هر صورت نامه ایی نوشته شده و پیگیری صورت نگرفته است اما چرا این افراد دوباره برای تذکر دادن اقدام نکرده‌اند و یا درخواست خود را از طریق فرمانداری، شهرداری و یا نظام مهندسی پیگیر نبوده‌اند در مدت ۶ ماه ای که از ارسال اولین نامه می گذرد چرا این اشخاص به مقامات ذی صلاح مراجعه نکرده‌اند.

کریمی با اشاره به اینکه اداره راه و شهرسازی تا دیروز از ترک خوردگی این دیوار اطلاعی نداشت، تصریح کرد: نظارت مستقیم بر عهده راه و شهرسازی نیست بلکه وظیفه خود شهرداری است و در این زمینه مردم نیز کوتاهی کرده‌اند و در صورتیکه می‌دانستند این مسئله می‌تواند خطرساز باشد باید بارها نسبت به این موضوع به مسئولین مربوطه هشدار می‌دادند و تا رفع کامل موضوع، آن را پیگیری می‌کردند./ گزارش از تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست