اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

 آوای مرز : امسال سونامی توزیع انواع مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز در شمال غرب کشور باعث مرگ ۸ نفر و مسمومیت بیش از ۴۷ نفر در شهرهای مختلف شده است.

مشروبات الکلی دست‌ساز وتقلبی که بیشتر در آشپرخانه‌های زیرزمینی و مکان های غیر بهداشتی تولید می‌شود بلای مدرنی‌ است که به جان مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی افتاده‌ است و طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی از مسمومیت و مرگ مصرف‌کنندگان این نوع مشروبات الکلی به گوش رسیده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد عدم دقت در فرآیند تولید این فرآورده ها موجب می شود تا محصول نهایی محصولی باشد که برای سلامت مصرف کنندگان بسیار مضر و ناسالم است.

یکی از مشکلات تهدیدکننده سلامت که ناشی از الکل است و در کشور ما چند سالی است شایع است، مصرف مشروبات الکلی تقلبی، دست‌ساز و حاوی متانول است که می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های شدید، مرگ و یا کوری دایمی در فرد شود.  متانول در بدن به موادی تجزیه می‌شود که این مواد شدیدا سمی است، مسمومیت با متانول اغلب از طریق خوردن این ماده گزارش شده ولی مسمومیت از طریق تنفس و تماس پوستی هم دیده شده است.

در مسمومیت خفیف تا متوسط، بیمار به صورت ناگهانی علایم مسمومیت مانند عدم تعادل، از بین رفتن خویشتن‌داری، درد شکمی، تهوع و استفراغ، سردرد و اشکال در بینایی را بروز می دهد.

همچنین استفاده از مشروبات الکلی دست ساز می‌تواند شامل مواردی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، مشکلات کبدی، بیماری‌های گوارشی، آسیب به سلول‌های عصبی، مشکلات جنسی، کم خونی، ایجاد اختلالات دائمی در عملکرد مغز، سو تغذیه و سرطان شود.

مشروبات دست سازی حاوی متانول اگر موجب مرگ نشود، ممکن است تا آخر عمر فرد را نابینا یا دیالیزی کند

مشروبات الکلی به صورت قاچاق و دست‌ساز تهیه می‌شوند و همین عامل باعث می‌شود درصد الکل فرآورده دست‌ساز مشخص نباشد، در عین حال تولید دستی مشروبات الکلی، با مواد سمی آلوده یا تقلبی است و این عوامل سبب تشدید مسمومیت و مرگ خواهد شد.

هرچند که در سال های اخیر گاه و بیگاه اخباری در مورد مسمومیت استفاده از مشروبات الکلی در رسانه ها دیده می شد ولی افزایش بی سابقه آن در طول یکماه اخیر که موجب کشته شدن شمار زیادی از شهروندان و مصدومیت و بویژه کوری شمار دیگری شد موجب نگرانی های زیادی در بین مردم شده است.

رییس گروه مطالعات اعتیاد و سو مصرف مواد و الکل سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در ۲ هفته گذشته شاهد توزیع مشروبات الکلی مسموم در شمال غرب کشور بودیم که این امر منجر به مرگ هشت نفرشد.

محمدرضا قدیرزاده با بیان اینکه به دنبال این مسمومیت ۲ نفر در اهر، سه نفر در مشکین شهر و سه نفر نیز در شهرستان بوکان فوت کردند افزود: این همه گیری در یک منطقه جغرافیایی نشان می دهد که یک محموله از مشروبات الکلی حاوی متانول در آنجا توزیع شده است.

وی گفت: شهریور و مهر امسال نیز شاهد فوت نزدیک به ۱۰۰ نفر از مصرف کنندگان مشروبات الکلی تقلبی در کشور بودیم که عامل فوت اغلب آنها مسمومیت با متانول بود.

قدیرزاده با اشاره به اینکه مصرف نصف لیوان الکل متانول ۲۰ درصد کشنده است، گفت: افرادی که در میهمانی ها، پارتی ها و عروسی ها مشروبات الکلی مصرف می کنند، بدانند که مشروبات حاوی متانول اگر موجب مرگ آنها نشود ممکن است تا آخر عمر آنها را نابینا یا دیالیزی کند.

مشروبات الکلی دست ساز ۲۶ را در بوکان و ۱۷ نفر را در بانه راهی بیمارستان کرد

رییس بیمارستان شهید دکتر قلی پور بوکان گفت: بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی دست ساز و تقلبی طی یک هفته اخیر در این شهرستان، ۲۴ نفر به بیمارستان مراجعه کردند.

صلاح الدین قادرزاده اضافه کرد: ۲۴ نفر از مراجعه کنندگان پس از انجام اقدامات و مداوای اولیه جهت ادامه درمان به بیمارستان طالقانی ارومیه اعزام شدند و یک نفر نیز در بیمارستان بوکان برای دریافت مراقبت های درمانی لازم تحت نظر و مداوا قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکنون سه نفر از بیماران اعزامی فوت کرده و سه نفر دیگر نیز در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و هشت نفر در بخش مسمومیت های بیمارستان طالقانی ارومیه بستری هستند و از مجموع افراد اعزام شده به بیمارستان طالقانی ارومیه هم هفت نفر از آنها با گذراندن دوران نقاهت و درمان از بیمارستان ترخیص شدند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بانه گفت: آمار مسمومیت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در بانه به ۱۷ نفر رسید که تاکنون پنج نفر از بیمارستان ترخیص شده اند.

آرش رشیدی با اشاره به افزایش آمار مسمومیت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی افزود: در ۲ روز گذشته ۱۷ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در بیمارستان این شهرستان بستری شدند. تاکنون ۱۲ نفر دیالیز شدند و پنج نفر نیز با توجه به اینکه خطر ناشی از مسمومیت آنها رفع شده از بیمارستان ترخیص شده اند و با توجه به نامشخص بودن منبع توزیع این مشروبات الکلی آمار مسمومیت ها رو به افزایش است.

۷ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در آذربایجان غربی جان باختند

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: طی هفته گذشته ۳۵ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی دست ساز در استان مسموم و روانه بیمارستان شدند که از این مجموع ۶ تن جان باختند.

علی شرق افزود: از مجموع افراد مسموم شده تاکنون ۱۴ نفر مداوا و از بیمارستان مرخص شده اند. چهار نفر از این بیماران نیز در بخش ICU تحت مراقبت های ویژه هستند و حال آنها وخیم است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: از کل ۳۵ نفر فرد مسمومی که در بیمارستان طالقانی پذیرش شده اند، ۲۲ نفر از بوکان، ۱۱ نفر از ارومیه و ۲ نفر از پیرانشهر بودند.

شرق افزود: مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز بیشترین آسیب را به کبد، کلیه و چشم افراد مسموم وارد کرده است .

مسمومان مشروبات الکی در کشور رو به افزایش است!

با وجود دستگیری عاملان تولید و توزیع در شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی و عامل توزیع در شهرستان بانه در استان کردستان تعداد مسمومان به مشروبات الکی در این شهرستان ها ودیگر شهرستان های شمال غرب کشور در حال افزایش است.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، ‌ آمار دقیقی از تعداد مصرف‌کنندگان الکل و نوع الکل مصرفی توسط آنها وجود ندارد، اما متاسفانه سالانه حدود ۱۰۰ فوت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور ما رخ می‌دهد که اغلب این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، نقش الکل در وقوع جرایم و حوادث رانندگی بسیار مهم است و موارد مرگ، نه به دلیل مسمومیت با الکل، بلکه در اثر حوادثی مانند نزاع و تصادفات رانندگی نیز رخ می‌دهد که این اتفاقات یکی از تبعات مصرف الکل است.

به گزارش کردپرس ؛ به دلیل عوارض غیرقابل بازگشت مسمومیت با متانول و مشروبات الکلی دست‌ساز و به دلیل فرصت کوتاهی که فرد مسموم برای نجات از مرگ یا کوری دائمی دارد، توصیه می‌شود ضمن ممانعت از سوء مصرف این دسته از مواد، فرد مسموم هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی اعزام شود تا اقدامات درمانی و تجویز داروهای لازم سریعا انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست