اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : اواخر دی ماه بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از طرح راه اندازی شهرک های صنعتی مشترک استان با کشورهای همسایه و در مرحله اول با کشور ترکیه و سپس عراق خبر داده بود.

بهنام شهدی، حتی از توافق‌های نهایی و تعیین مختصات ایجاد این شهرک های مشترک آذربایجان غربی و ترکیه هم اطلاع رسانی و اظهار کرد: در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گفته این معاون استاندار؛ سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای تمایل زیادی به ارتقای روابط تجاری با ایران دارند و هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مراودات تجاری ایران و ترکیه مطابق پروتکل‌های بین ۲ کشور نقشه راه در این ارتباط به شمار می‌رود.

مسئولان آذربایجان غربی قصد داشتند با اجرای این طرح، ارزش افزوده و قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد و این رهگذر بتوانند محصولات خود را با قیمت کمتر و حقوق ورود و خروج کمتر صادر کنند اما اختلاف ایران و ترکیه در خصوص ارزش گذاری کالاها از سال ۸۸ تا کنون اختلافاتی را شکل داده است.

امروز نیز مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استاندار آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با تسنیم ، موضوع ایجاد شهرک های صنعتی مشترک با ترکیه را کلا منتفی دانست.

حسین سیوانی با اشاره به مصوبه سال ۸۸ ایجاد شهرک صنعتی مرزی مشترک بین ایران و ترکیه اظهار کرد: این مصوبه دارای ماده ۱۳ بوده که تا کنون بر سر این موضوع اختلافاتی وجود دارد. در واقع در آن زمان طرف ایرانی عنوان می‌کرد که کالا با قیمت جهانی در آنجا عرضه شده و طرف ترک نیز تاکید می‌کرد که کالا باید به قیمت داخلی اعلام شود بنابراین این موضوع به این حالت باقی ماند و سپس منتفی شد.

او افزود: در زمان وزارت نعمت‌زاده در صنعت، معدن و تجارت، موضوع شهرک مشترک مرزی در آذربایجان‌شرقی و سپس در آذربایجان‌غربی مطرح شد و حتی شهرک صنعتی فاز سه ارومیه به سرمایه‌گذاران ترک سپرده شد تا در این شهرک فعالیت کنند که در این حد باقی مانده و اقدامی اساسی انجام نشده است.

سیوانی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر موضوع ایجاد شهرک صنعتی مرزی مشترک بین ایران و ترکیه منتفی بوده و این موضوع مطرح هم نیست.

این درحالی است که دو مسئول در استانداری آذربایجان غربی به فاصله ایی کمتر از دو هفته یک موضوع مشترک را تایید و تکذیب کرده اند.

به گزارش کردپرس ؛ آیا زمانی که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از توافق‌های نهایی و تعیین مختصات ایجاد این شهرک های مشترک آذربایجان غربی و ترکیه و آغاز عملیات اجرایی صحبت می کرد، از مصوبه سال ۸۸ ایجاد شهرک صنعتی مرزی مشترک بین ایران و ترکیه خبر نداشت؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست