اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در دومین ماه از سال جدید، هنوز هم ٢٠ هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی جا خوش کرده و منتظر صادر شدن هستند، اما با توجه به گرم شدن هوا و میزان ماندگاری کیفیت محصول، آخرین مهلت برای صادرات آنها تا پایان اردیبهشت ماه خواهد بود.

امسال ٨٠٠ هزار تن سیب در آذربایجان غربی جهت صادرات به سردخانه های استان انتقال یافت. در روزهای پایانی بهمن ١۴٠٠ بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان مشخص شد؛ ٢٨٠ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های باقی مانده که از این میزان تنها ١۵٠ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ١٣٠هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

امروز پنجم اردیبهشت ماه، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی در خصوص آخرین آمار و وضعیت موجودی سیب در سردخانه‌های استان به کردپرس گفت: در شب عید ١۵٠ هزار تن سیب در سردخانه ها موجود بود و در راستای روند صادرات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۰ هزار تن سیب از سردخانه های استان صادر شده است.

مراد آقابالازاده با اشاره به اینکه عمده محصولات به کشور روسیه ارسال شده است، افزود: هم اکنون حدود ٢۰ هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی وجود دارد و روند صادرات همچنان ادامه دارد.

او با بیان اینکه سیب های باقی مانده تا پایان اردیبهشت ماه قابلیت صادرات را دارند، ادامه داد: با توجه به وفور سیب در بازار استان و عدم کشش بازار، سیب‌های باقی مانده در سردخانه مصرف داخلی ندارند و عمدتاً به منظور صادرات در سردخانه نگهداری می‌شوند.

آقابالازاده اظهار کرد: سیب‌های کوهپایه‌ای از لحاظ بافت داخلی سفت هستند و ماندگاری بالا تری به نسبت سیب‌های دشت دارند و مدت زمان بیشتری در سردخانه می توانند کیفیت خود را حفظ کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران استان گفت: عمده سیب های موجود در سردخانه ها نیز در حال حاضر کوهپایه هستند که تا این ماه توانسته اند کیفیت خود را حفظ کنند.

او بیان کرد: امسال حدود ۷۸۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان ذخیره شد، خرید تضمینی هم برای سیب صنعتی انجام گرفت و خوشبختانه امسال همانند سال های گذشته سیبی روی دست باغداران نماند و در حال حاضر این ٢٠ هزار تن سیب در سردخانه باقی مانده و روند صادرات همچنان ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، اواخر دی ماه امسال اعلام شد؛ سازمان تعاون روستایی کشور با خرید و صادرات سیب درجه یک استان آذربایجان غربی از طریق سیستم حمل و نقل هوایی به کشورهای مختلف، اقدام می کند.

اما وعده‌های مسئولان برای تسریع در روند صادرات سیب تاکنون محقق نشده و متأسفانه اظهارات بسیاری از مسئولان شعاری و بدون کار کارشناسی بود. بسیاری معتقدند وقتی زیرساخت‌های صادرات هوایی محصولات کشاورزی به خصوص سیب در استان فراهم نیست نباید این وعده از سوی مسئولان بیان می‌شد!

الان آذربایجان غربی تا پایان اردیبهشت ماه وقت دارد تا ٢٠ هزار تن سیب باقی مانده را صادر کند، در غیر این صورت باقی مانده محصولات روانه کارخانه های کنسانتره می شود.

تولید انبوه و نبود برنامه ریزی دقیق صادراتی برای قطب سیب ایران هر ساله مشکل آفرین می شود و مسئولان در روزهای پایانی مهلت صادرات باتوجه به فساد پذیری محصول، به تقلا افتاده و کشورهای هدف را از راه های زمینی، هوایی و دریایی برای فروش سیب آزمون می کنند و هر بار با خالی شدن سردخانه ها از محصولات به هر روش ممکن، به کارنامه درخشان خود در این زمینه اشاره می کنند بدون آنکه بدانند این قبیل روش ها در هیچ کجای علم صادرات نمی گنجد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست