اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : پنجمین برنامه سفر یک روزه عتباتی به جنوب استان درعصر روز یکشنبه بازدید مفصل از قسمتی از مسیر،حریم و بستر رودخانه گدار چای نقده که مورد اختلاف اهالی روستاها و سازمان آب منطقه ای هست بود که مجیدی دادستان مرکز استان و جمعی از مدیران استانی مرتبط و تعدادی از اهالی روستا ها و وکیل آنها ، هم وی را همراهی می کردند.

اهمیت موضوع انتقال آب به دریاچه ارومیه موجب شد تا عتباتی به عنوان رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان دستور تشکیل جلسه شورا را در محل سد حسنلو صادر کند و مدیران استانی دعوت شده به لحاظ اهمیت موضوع گرد هم آیند تا تصمیم کاربردی و عملیاتی را در خصوص اختلاف موجود اتخاذ نمایند.

عتباتی در این جلسه گفت: پروژه ملی و عظیم انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و تونل و کانالی که بدین منظور احداث شده و تقریباً کامل شده به دلیل مشکلاتی که بین اهالی روستاهای پایین دست و زمین‌های کشاورزی مجاور رودخانه گدار در بحث رعایت حریم رودخانه ایجاد شده باعث طرح دعاوی متعدد قضایی در حوزه های قضایی محمدیار و نقده شده است و این تداخلات و تعارضات ایجاد شده در چهار و نیم کیلومتر باقی مانده از مسیر انتقال آب از طریق رودخانه گدار باعث شده که به نوعی این پروژه متوقف گردد.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه موقعیت خاص دریاچه ارومیه زیست بوم چند استان همجوار را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند مشکلاتی را درآینده برای این استانها بوجود آورد گفت تاثیر احیای دریاچه ارومیه در زیست بوم چند استان بسیارحائز اهمیت است لذا باید همت ملی برای نجات دریاچه ارومیه بکار گرفت و از هیچ کمکی مضایقه نکرد.

عتباتی ادامه داد: در راستای حل این مشکل با حضور مدیرانی که در این موضوع دخیل می باشند از محل پروژه و محل های اختلافی انجام شد و از نزدیک وضعیت را مشاهده و نقطه نظرات کارشناسان، مدیران و اظهارات اهالی را استماع و اسناد آنها مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه این جلسه به منظور رفع این مشکلات با حضور مدیران و نمایندگان اهالی و وکیل ایشان تشکیل شد.

وی تاکید کرد: باید با نگاه واقع بینانه تصمیمات و مصوباتی در این جلسه اتخاذ گردد که قابل اجرا باشند و بعد از اینکه در تمامی موضوعات تفاهم صورت گرفت، حقوق مکتسبه اهالی و حقوق عامه در جهت صیانت از حقوق عامه و بیت المال برای همه لازم الاجرا باشد چرا که این پروژه اقدامی در راستای صیانت از حقوق عامه و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی هم برای ما و هم برای نسل‌های آینده است.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجموعه های مرتبط با این پروژه و نمایندگان و وکیل اهالی روستاها به بیان مطالب و مشکلات خود پرداختند و در پایان مصوباتی به تصویب رسید و مقرر گردید به منظور رعایت حقوق مکتسبه و قانونی اهالی و پرداخت خسارت به اهالی بر اساس مقررات قانونی و اسناد مالکیت، یک تیم کارشناسی متشکل از مجموعه جهاد کشاورزی، ثبت اسناد و املاک، مجموعه بازرسی استان با نظارت دادستان مرکز استان و نمایندگانی از سوی شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل اطلاعات یک کار کارشناسی دقیق و منسجمی برای بررسی اسناد مالکیت انجام دهند و با بررسی مدارک ظرف ۲۰ روز، هیأت کارشناسی سه نفره که یک نفر از کارشناسان آن توسط اهالی روستاها و یک کارشناس از سوی سازمان آب منطقه‌ای و کارشناسان دیگر که توسط دستگاه قضایی معرفی می گردد نسبت به قیمت گذاری اراضی و اعیانی هایی که احداث شده اقدام و بر اساس این نظر کارشناسی پرداخت خسارت به نرخ روز انجام پذیرد.

رئیس شورای قضایی استان در پایان ابراز امیدواری کرد: همه این اقدامات به سمت و سویی منتهی شود که ضمن جبران خسارت و رعایت حقوق عامه اهالی این چند روستا پروژه دچار مشکل نشود و در زمان بهره‌برداری، ۱۰۰درصد اراضی پایین دست انتقال آب مواجه با معارضین و خطراتی مانند سیل و آب گرفتگی که می تواند برای اهالی این چند روستا ایجاد نماید نگردد و گامی بلند در راستای نجات دریاچه ارومیه برداشته شود.

ضرورت تسریع تکمیل تقاطع غیر هم‌سطح سه راهی نقده
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی پیش از بازدید از این طرح از پروژه تقاطع غیر همسطح ورودی شهر نقده در سه راهی محمدیار بازدید کرد.

در این بازدید که مجیدی دادستان مرکز استان و زنجانی نماینده مردم نقده، اشنویه و محمدیار رئیس کل دادگستری  و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی وی را همراهی می کردند عتباتی ضمن استماع گزارش مجری پروژه از نزدیک در جریان میزان پیشرفت آن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تکمیل این پل نقش بسیار تأثیرگذاری در کاهش تصادفات ناگوار در این نقطه خواهد داشت به تکمیل آن در سریعترین زمان ممکن تاکید و اظهار داشت : دستگاه قضایی حمایت های قانونی را در این راستا خواهد نمود.

عتباتی در نشستی که پس از بازدید با مسولین مربوطه استانی و شهرستانی و پیمانکار پروژه داشت به بررسی مشکلات پیش روی اجرای طرح پرداختند و به تکمیل این تقاطع غیر هم‌سطح که نقش بسزایی در تبادلات اقتصادی و سفرهای استان در مسیر غرب کشور دارد تاکید نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست