اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :کمتر کسی دقیق یادش می آید که اولین بار در چه تاریخی مسئولین آموزشی کشور اعلام کردند که کنکور حذف می شود. این وعده سالهاست که تکرار می شود و نسل های زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست و درصد و رتبه و تراز نشسته اند و دانشگاهی شده اند.

معلوم نیست تا چه زمانی برای تضمین سود چند موسسه که در حاشیه بی توجهی مسئولین رشد کرده اند باید جوانان کشور استرس کنکور را تحمل کنند و سالهای جوانی شان را با صرف هزینه های هنگفت از جیب خانواده  در خوف و رجای ورود به دانشگاه بگذرانند.

بنا به اعلام تسنیم و بر اساس اعلام مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌غربی مافیای کنکور در این استان گردش مالی ۵۰ میلیارد ریالی قابل رصد و قدرت لابی غیرقابل کنترل دارند و همزمان مدیران آموزش‌وپرورش هم فقط نگاه فیزیکی و سخت‌افزاری به موضوع آموزش دارند.

شب گذشته هفتمین جلسه شورای آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی در حالی به ریاست استاندار برگزار شد که بررسی سخنان هر یک از مدیران مرتبط به موضوع نشان می‌دهد مسائل و مشکلات این حوزه منحصر در وجود بخاری‌های غیر استاندارد یا مدارس با ساختمان‌های فرسوده و یا فعالیت‌های مؤسسات غیرمجاز آموزشی نیست بلکه کلکسیونی از انواع مشکلات در این حوزه وجود دارد که حل هر کدام از آنها می‌تواند گره‌گشا باشد.

این مسائل و مشکلات در حالیست که بنا بر اعلام استاندار آذربایجان غربی امسال ۱۴ درصد از منابع کل استان به فصل آموزش‌وپرورش اختصاص داده شده است به این معنی که امسال بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش اختصاص یافته و بیش از ۴۰ درصد آن تخصیص نیز پیدا کرده است.

آغاز عملیات جمع‌آوری مدارس کانکسی آذربایجان غربی از سال ۹۸

بر اساس اعلام استاندار آذربایجان غربی در جلسه یاد شده در سفر رئیس‌جمهور به استان، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای برچیدن مدارس کانکسی اختصاص  یافته که در صورت جذب آن عملیات جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس جدید جایگزین در سال ۹۸ قابل انجام خواهد بود.

اما اوضاع وخیم مدارس آذربایجان غربی وقتی در کشور و  جهان به اثبات همگان رسید که فاجعه مدرسه شین آباد روی داد، اتفاقی که امروز هم می‌تواند در صدها مدرسه و هزاران کلاس این استان دوباره اتفاق بیافتد چون استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس  انجام نشده و همچنان صدها مدرسه با بخاری‌های غیر استاندارد جان دانش آموزان را گرم می‌کنند.

مدارس با سیستم گرمایش غیر استاندارد آبستن حوادث جدید

استاندار آذربایجان غربی دراین‌باره می‌گوید: متأسفانه حوادث ناگواری در سال‌های گذشته به علت استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی مدارس در نقاط مختلف استان رخ‌داده بنابراین موضوع استانداردسازی گرمایش مدارس استان به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دارد که ضرورت دارد برای رفع این مشکل از ظرفیت خیرین نیز استفاده شود.

محمدمهدی شهریاری می‌افزاید: به‌تازگی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان غربی موفق به اختراع کوچک‌ترین رادیاتور حرارتی دنیا با مصرف برق بسیار پایین و گرمادهی بالا شده که در صورت اخذ استاندارد، این محصول خریداری و در مدارس استان نصب می‌شود.

واگذار نشدن اختیارات به آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی

اما مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌غربی در همین جلسه از اتفاقات ناخوشایند دیگری در حوزه آموزش و پرورش خبر داد که برای افکار عمومی بسیار قابل توجه است.

عباس حسنخانی با تشریح چگونگی فعالیت مافیای کنکور و عناصر وابسته به آن در  آذربایجان غربی می‌گوید : متأسفانه امروز به دلیل نقض اختیارات و عدم واگذاری اختیارات به آموزش‌وپرورش از آموزش غافل بوده و رویکرد کیفی در مدارس را شاهد نیستیم و از همین روست که پدیده به نام مافیای کنکور یا آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد.

به گفته فرماندار سابق ارومیه مافیای کنکور تنها با فروش کتاب‌های آموزشی در سطح استان بیش از پنج میلیارد تومان چرخه مالی داشتند.

قدرت مافیای کنکور بر قدرت قانون غلبه کرد

وی با اعلام پروسه ناکامی فرمانداری ارومیه در برخورد با این پدیده تصریح می‌کند : در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان ارومیه  توان برخورد با مافیای کنکور در این شهرستان وجود نداشت چراکه آموزشگاه‌هایی به نام آموزش‌وپرورش، با لابی و نفوذ، آموزش‌های غیرمجاز گسترده‌ای برگزار می‌کنند و متأسفانه فرمانداری و آموزش‌وپرورش نیز عاجز از برخورد با این آموزشگاه‌های کنکور و تقویتی هستند که همایش‌های علمی غیرمجاز برگزار کرده و هر بار چند صد میلیون پول کسب می‌کنند.

حسنخانی معتقد است: نگرش وزارت آموزش‌وپرورش به شوراهای آموزش‌وپرورش مطلوب نیست و مدیران آن در این جلسات فقط پیگیر فضاهای آموزشی و مباحث روزمره آموزش‌وپرورش هستند.

اما مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی معتقد است: طبق قانون برگزاری همه کلاس‌های آموزشی تحت عنوان تقویتی و کنکور در حیطه آموزش‌وپرورش است و جز این نهاد هیچ دستگاهی نمی‌تواند به آنان مجوز بدهد.

همه همایش‌های آموزشی تابستان سال گذشته غیر قانونی برگزار شد

به گفته ابراهیم محمدی با وجود اعلام آموزش‌وپرورش این افراد با اخذ ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان از هر فرد آنان را در یک سالن جمع کرده و اقدام به برگزاری همایش می‌کنند.

وی با اذعان به تخلفات گسترده مراکز به ظاهر آموزشی می‌گوید: همه همایش‌های تابستان سال قبل با وجود اعلام آموزش‌وپرورش مبنی بر دریافت مجوز به صورت غیر قانونی برگزار شد.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم برخورد با برگزار کنندگان کلاس ها و همایش های آموزشی و کنکوری غیرمجاز و غیر استاندارد تاکید کرد و گفت: هر گونه برگزاری کلاس یا همایش آموزشی و کنکوری برای دانش آموزان باید با مجوز و نظارت اداره کل آموزش وپرورش استان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست