اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در کمتر از چهل روز گذشته به پنج استان کشور سفر کرده که بدون شک رکوردی تاریخی است. رئیس‌جمهور در اولین سفر استانی به خوزستان، سپس به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد مسافرت کرده است.

تلاش رئیس‌جمهور برای ارتباط مستقیم با مردم{بویژه اقشار محروم و مستضعف جامعه} و شنیدن مشکلات آنها اقدامی در تراز انقلاب اسلامی و مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ششم شهریورماه در دیدار رئیس جمهور و اعضای کابینه در اولین توصیه بر مردمی بودن و بی تکلف بودن دولت تاکید داشته اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره می فرمایند:«  در مورد مردمی بودن؛ خب مردمی بودن مقوله‌ی گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است».در بیانات رهبر انقلاب اسلامی همجنین بر «بی‌تکلّف بودن در مشیٰ و منش، دوری کردن از منشهای اشرافیگری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن» تاکید شده است.

این نحوه ارتباط دولت رئیسی با مردم بیانگر شیوه حکمرانی مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که انتظار می‌رود همه مسئولان به آن پایبند و متعهد باشند. اگرچه در دولت قبلی از چنین رویکردی فاصله گرفته شد و رئیس جمهور سابق به چنین رفتارهایی اعتقاد نداشت و بعضا نیز که صحبت از مردم می‌شد بر نظرسنجی ماشینی و پی بردن به نظرات و دیدگاه‌های آنها از پشت شیشه‌های خودرو سخن گفته می‌شد.

البته ارتباط و نحوه صحیح ارتباط و تعامل با مردم بخشی از شیوه حکومت‌داری است و این انتظار وجود دارد که در کنار این مسئله حل مشکلات واقعی مردم نیز رخ دهد. به عبارتی دقیق‌تر اگرچه ارتباط مستقیم شناخت دقیقی از وضعیت و احوال مردم بوجود می‌آورد که قطعاً برای مسئولان و مقامات ارزنده است اما اگر در کنار این موضوع، برنامه‌ای دقیق برای حل مشکلات جامعه وجود نداشته باشد بعد از مدتی ارزش ارتباط با مردم نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. بنابراین اگر شنیدن مستقیم مشکلات مردم منجر به اجرا شدن برنامه دقیقی برای حل مشکلات آنها شود به سرمایه اجتماعی دولت مستقر و مجموعه سیستم سیاسی منجر می‌شود.

اگر از منظر عملگرایانه نیز به سفرهای استانی و ارتباط مستقیم دولت با مردم نگاه شود نیز باید اذعان داشت چنین موضوعی موجب می‌شود رضایت حداقلی و کوتاه‌مدت در جامعه شکل گیرد و مردم فرصت بیشتری به دولت جهت حل مشکلات شان بدهند.

از این رو ضرورت دارد در سفرهای استانی رئیس جمهور بعد از شنیدن مشکلات مردم برنامه‌ای دقیق با توجه به قابلیت‌ها و منابع کشور، اولویت‌ها و … تهیه و تدوین شود. در این بین اشاره به یک موضوع مهم نیز بر اساس تجربه حائز اهمیت است. در دولت نهم و دهم نیز اگرچه توجه ویژه‌ای به سفرهای استانی وجود داشت اما یکی از نقاط ضعف  آن مقطع بعد از هر سفر استانی تصویب مصوبات بسیار زیاد و وعده اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی متعدد بود. فراموش نشود در دولت نهم برخلاف شرایط امروز این امکان وجود داشت که بدلیل قیمت نفت بودجه بیشتری به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شود. اگرچه همان موقع نیز انتقادات فراوانی از این رویکرد صورت گرفت و عملاً کشور با پروژه‌های نیمه کاره فراوانی روبه رو شد که بعضاً کار کارشناسی صحیحی نیز درباره آنها صورت نگرفته بود.

بنابراین در آسیب شناسی سفرهای استانی می باید به تصویب طرح‌های متعدد حساسیت وجود داشته باشد. در این باره باید به سفر نهم مهرماه اعضای دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویر احمد اشاره داشت که معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری از ۲۱۷ مصوبه دولت برای تسریع در آبادانی و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت.

به گزارش الف ؛ با این توضیحات باید اذعان داشت اگرچه سفرهای استانی رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور شایسته تقدیر است و به رضایتمندی مردم کمک می‌کند اما در بلندمدت می‌باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی پروژه‌ها، اقدام مهم‌ترسریع‌تر انجام شود. همچنین دولت باید به محدودیت منابع و امکانات نیز توجه ویژه داشته باشد. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد حتماً مردم نیز خرسندی بیشتری خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست