آوای مرز : یک روانشناس با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: رفتار والدین باید به گونهای باشد که کودکان خود را نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی حساس کنند، اگر حساسیت لازم در این زمینه ایجاد شود طبیعتا کودکان واکنش بهتری خواهند داشت و بیشتر رعایت خواهند کرد.
نیما گنجی در گفت و گو با ایسنا، در آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: برای آموزش بهتر رعایت پروتکل های بهداشتی به دانش آموزان نخست خود والدین در این زمینه باید الگوی خوبی باشند، چرا که کودکان خیلی از رفتارهای خود را از طریق تقلید یاد می گیرند.
این روانشناس ادامه داد: اگر برنامه رادیویی و یا تلویزیونی در این زمینه پخش می شود بهتر از فرزندان خود را دعوت کنیم تا همراه با یکدیگر این برنامه ها را به تماشا بنشینیم و بعد از اتمام برنامه با فرزند خود در این زمینه بحث و گفتگو کنیم.
وی مطرح کردن تجارب والدین در زمینه مواجهه دوست یا همکار با بیماری کرونا بدلیل عدم رعایت برخی پروتکل ها را راهکاری در جهت نهادینه کردن رعایت پروتکلهای بهداشتی در دانش آموزان دانست.
گنجی افزود: در مجموع رفتار والدین باید به گونهای باشد که کودکان خود را، نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی حساس کنند، اگر حساسیت لازم در این زمینه ایجاد شود طبیعتا کودکان واکنش بهتری خواهند داشت و بیشتر رعایت خواهند کرد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که چگونه دانش آموزان را به رعایت نظم آموزشی آنلاین مکلف کنیم؟ اظهار کرد: برای اینکه کودکان در آموزش آنلاین نظم و انضباط بهتری پیدا کنند معلمان وظیفه دارند آموزش خود را به گونهای برنامه ریزی کنند که مطالب برای دانش آموزان قابل درک و جذاب باشد و با ایجاد سوال دانش آموزان را وادار به تفکر و حل مساله کنند.
وی افزود: لازم است معلمان در بیشتر مواقع به صورت آنلاین در دسترس باشند و پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشند.
گنجی معتقد است، خانواده ها نیز وظیفه دارند که در انجام تکالیف درسی مشارکت کنند و به گونه ای برنامه ریزی کنند تا علاوه بر اینکه فرزندان آنها خسته و دلزده از آموزش نشوند با مسائل درسی خود نیز درگیر شوند.
وی افزود: همچنین می توان برای جلوگیری از بازیگوشی بچه ها در ازای انجام تکالیف درسی به آنها اجازه داد تا برنامه مورد علاقه خود را در زمان خاصی دنبال کنند.
به گفتهی این روانشناس، برای اینکه دانش آموزان در آموزش آنلاین جدیت بیشتری به خرج دهند و دچار افت تحصیلی نشوند لازم است که والدین بر فرایند پیشرفت فرزندان خود نظارت داشته باشند و با بررسی میزان درگیری آنها نکات لازم را به آنها گوشزد کنند.
وی با بیان اینکه والدین می توانند به طرق مختلفی مانند ارائه پاداش و تشویق دانش آموزان خود را برای تلاش بیشتر ترغیب کنند، ادامه داد: تشویق هر فرد ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد که این امر به شناخت محرک های تشویقی توسط والدین مربوط میشود، در واقع خود والدین باید تشخیص بدهند که چه مشوق هایی می تواند انگیزه لازم را برای یادگیری در فرزندان آنها ایجاد کند.
گنجی گفت: برای اطمینان از اینکه فرزندان اوقات خود را در محیط یادگیری و در برنامه شاد می گذرانند والدین باید تا حدودی اطلاعات فنی و یا تکنولوژیکی خود را افزایش دهند چرا که برای انجام این کار نیاز به نصب برنامه ها یا اپلیکیشن هایی است که به دانش آموز اجازه وب گردی و یا جستجوهای بی مورد را نمی دهد.
به گفتهی این روانشناس، برای توجیه بچه ها می توان به آنها ارزش زمان را یادآوری کرد که فرصت های خود را بیهوده از دست ندهند و در راستای برنامه هایی که معلم پیش بینی کرده پیش بروند.
وی ادامه داد: می توان به نقش تلاش کنونی آنها بر پیشامدهای آینده اشاره کرد. همچنین در مواردی هم اشاره به اینکه شما بر کار آنها نظارت خواهید داشت و پیشرفت آنها را به طور شخصی بررسی خواهید کرد، موثر خواهد بود.
این روانشناس در پاسخ به این که بهترین واکنش والدین به جستجوهای ناامن کودکان در فضای اینترنت چیست؟ اظهار کرد: واکنش والدین نباید توام با دستپاچگی یا اضطراب، تنش یا پرخاش باشد و باید متناسب با مطلب جستجو شده و سن فرزند خود مطالب یا توضیحات لازم را به او ارائه دهند و این موضوع را برای فرزند خود روشن کنن که اینترنتی که در دسترس آنها قرار گرفته است صرفا برای استفاده از مطالب آموزشی است و در صورت تکرار تنبیهی متناسب با عملِ منفی آنها در انتظارشان خواهد بود.
وی در انتها خاطر نشان کرد: با توجه به حس کنجکاوی دانش آموزان که اقتضای سنی آنان محسوب می شود، در صورتی که مادران مجبورند گوشی خود را در اختیار کودکان بگذارند توصیه می شود که حتما حافظه گوشی خود را از پیامک ها، تصاویر و یا ویدیوهایی که متناسب با سن بچه ها نیست پاک کنند و یا حتی الامکان موارد این چنینی را در پوشه ای جداگانه قرار دهند و آن را رمزگذاری کنند تا بچهها نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.