اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سپیده غلامی، کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشت می نویسد: بر اساس اطلاعات تفکیک جنسی گزارش شده از ۴۱ کشور، اگرچه تعداد موارد قطعی ابتلا به کووید در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما مردان بیش از زنان از این عفونت فوت کرده، و نسبت کشندگی در مردان ۲٫۴ برابر بیش از زنان است.

در تمامی گروه های سنی، مردان، میزان مرگ و میر بالاتری داشته اند بطوریکه ۷۰ درصد موارد مرگ در مردان دیده شده بود. علت این تفاوت را باید در مجموعه ای از تفاوت های بیولوژیک، رفتاری و روانی اجتماعی دانست.

در کنار تفاوتهای بیولوژیک، تفاوتهای رفتاری و روانی اجتماعی نیز بر ابتلا به کووید تاثیر دارد. مطالعات انجام شده برروی موج اول همه گیری در امریکا و تفاوت های دو جنس نشان داد که شدت خطر ادارک شده پاندمی کووید دربین مردان کمتر از زنان بوده و لذا اقدام به رفتارهای حفاظت نشده نظیر حضور در اجتماع و پرهیز نکردن از تماس فیزیکی در بین مردان بیشتر است.

علاوه بر آن در اغلب کشورها رفتارهایی نظیر مصرف الکل و دخانیات در آقایان شایعتر است. همینطور رفتارهایی نظیر دست شستن، فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، مراجعه برای دریافت خدمات در بین آقایان نسبت به خانم ها کمتر می باشد. بسیاری از مردان برای اینکه ترس خود نسبت به بیماری را نشان ندهند، از پوشیدن ماسک و سایر رفتارهای حفاظت کننده پرهیزمیکنند.

بنا بر توضیحات بالا به نظر می رسد مسئولیت مردان در حفاظت از سلامت خانواده در همه گیری کرونا بسیار مهم و قابل توجه است لذا به نظر می رسد ترویج و آموزش مفاهیم خود مراقبتی در مردان برای حفظ سلامت خانواده بسیار قابل توجه است.

خود مراقبتی رفتاری است اکتسابی، آگاهانه و هدف دار که فرد از دانش، مهارت، و توان خود به عنوان یک منبع استفاده میکند تا به طور مستقل از سلامت خود، فرزندان و خانواده مراقبت کند. ولی گاهی به دوستان، همسایگان، هم محله ایها و همشهریان نیز گسترش می یابد. خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای حفظ سلامت و برآورده کردن نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود انجام داده و بوسیله آن از بیماری ها یا حوادث پیشگیری و از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، حفاظت می کنند.

خودمراقبتی کم هزینه ترین و پرسود ترین اقدام برای ارتقاء سلامت است .بحث خود مراقبتی در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس جهش یافته ی جدید ( نوع انگلیسی)که دارای میزان سرایت بیشتر( ۳۰  درصد بیش از نوع قبلی است ) و کشندگی بیشتر دارای اهمیت بسیار است . تازمانی که خطر انتقال کاهش نیابد مراقبت از خود به عنوان اصلی ترین روش برای مقابله با بیماری است.

اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم، مردان باید سلامتی خود و خانواده خود را ارتقا بخشیده تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت خانواده و دیگران ادامه دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست