اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : صنعت کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم آذربایجان غربی است، که حمایت از آن رونق و شکوفایی اقتصاد را هم به دنبال دارد. از دیرباز تاکنون جمعیت زیادی در ایران به ویژه آذربایجان غربی به کشاورزی اشتغال‌ داشته‌اند و از این محل ارتزاق کرده‌اند و اکنون نیز منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها در استان ما کشاورزی، باغبانی و مشاغل وابسته است.

لزوم تلاش برای توسعه کمی و کیفی کشاورزی در آذربایجان غربی

ک – اشرف خانی یک کشاورز در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه با اعضای خانواده و چند نفر از دوستانم در روستا به کشاورزی مشغول هستیم، اظهار کرد: با مسائل و مشکلات متعددی در این شغل روبه‌رو هستیم، به طوری که فعالیت کمرنگ صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مسائل ما است در صورت وجود صنایع تبدیلی می‌توانیم برای رونق بیشتر فعالیت‌مان گام برداریم.

وی در ادامه سخنان خود، انجام اقدام اساسی برای توسعه صنایع تبدیلی را خواستار شد، گفت: من فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی هستم، بنابراین با عشق در این زمینه فعالیت می‌کنم و امیدوار هستم به هدفم که حضور موثر در بازار داخلی است دست پیدا کنم و بعد هم برای صادرات به سایر نقاط دنیا برنامه‌ریزی کنم.

اشرف‌خانی اضافه کرد: کم و بیش واحدهای صنایع تبدیلی در استان فعال هستند ولی پاسخگوی نیاز زیاد کشاورزان و باغداران نیست، بنابراین با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت در این عرصه نیازمند تامین منابع مالی است، برای دریافت تسهیلات بانکی تقاضا دادیم و امیدوار هستیم با آن موافقت شود.

حمایت‌ها از صنعت کشاورزی جدی‌تر و بیشتر شود

هومن عبدی‌اصل، استاد دانشگاه رشته مهندسی کشاورزی با اظهار اینکه آذربایجان غربی به عنوان قطب کشاورزی در کشور شناخته شده است، گفت: ولی قطب بودن را نباید در بالا بردن ظرفیت تولید خلاصه کنیم.

وی با اشاره به اینکه، لازم است در همه عرصه ها از جمله بسته‌بندی، بازاریابی و حمایت از کشاورزان به ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی خوب عمل کنیم، اضافه کرد: در این صورت خواهیم توانست در مسیر رونق اقتصادی گام برداریم و به اشتغال‌زایی کمک شایان‌توجهی کنیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، بخش کشاورزی همواره در کانون توجه است، چرا که در تولید، اشتغال و امنیت غذایی تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی گفت: اغلب کشورهایی که اهمیت صنعت کشاورزی را دریافته‌اند، به روش های گوناگون اعم از پرداخت، یارانه، تسهیلات و … این بخش را حمایت می کنند، که خوشبختانه در کشور ما به این حوزه نگرش مثبتی وجود دارد، ولی می‌طلبد حمایت‌ها بیشتر شود.

۶۸۱ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در آذربایجان غربی وجود دارد

اکبر کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد ۶۸۱ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای مجوز از سازمان صمت و جهاد کشاورزی در سطح استان وجود دارد.

وی اشتغال مستقیم این واحدها را ۲۰ هزار و ۹۵۱ نفر و اشتغال غیرمستقیم آنها را ۴۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: هدف مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی بر این است که ظرفیت‌های صنایع تبدیلی و غذایی استان متناسب با میزان تولید محصولات کشاورزی باشد و تا کنون صنایع تبدیلی و غذایی استان ظرفیت کافی برای جذب محصولات کشاورزی را داشته اند.

کرامتی اضافه کرد: در صورتی که محصولات کشاورزی مازاد بر ظرفیت صنایع تبدیلی باشد، توصیه ما این خواهد بود که به دنبال بازارهای سایر استان‌ها بروند و در مرحله دوم با بهره گیری از روش‌های مناسب نسبت به ذخیره سازی محصولات مازاد و عرضه محصولات در فرصت مناسب به بازار اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی در زمینه فرآوری محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی، توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی دانش بنیان و سیار را برنامه های این سازمان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا؛ نگاهی به دستاوردها و ظرفیت های متعدد و متنوع بخش کشاورزی نشان می دهد، که در صورت بها دادن به این عرصه و رونق بخشیدن به آن به تنهایی می‌توان مشکلات عمده اقتصادی کشور از جمله بیکاری را برطرف کرد البته این مهم زمانی جامه عمل به خود می‌پوشد، که دست‌اندرکاران و مدیران به آن بها دهند و برای توسعه این عرصه به صورت جدی تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست