اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر سطح آب دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد مترمکعب رسیده است.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه بیش از یک متر افزایش داشته است افزود: بعد از گذشت دو دهه بحرانی دریاچه ارومیه روند احیا را به خوبی طی می‌کند و امروز سطح آب دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی سطح تراز دریاچه ارومیه را روز گذشته ۱۲۷۱.۸۳ سانتیمتر عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته که ۱۲۷۰.۷۸ سانتیمتر بود بیش از یک متر افزایش نشان می‌دهد.

سرخوش بارندگی‌های مناسب اخیر به همراه اجرای طرح‌های ستاد احیا را از مهمترین دلایل بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت تبخیر بالای آب در تابستان باز هم دریاچه ارومیه از وضعیت مناسبی برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش نزدیک سه میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه اضافه کرد: طی سال آبی امسال دو میلیارد و ۷۲ میلیون مترمکعب آب سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده و مراحل رهاسازی سدها همچنان ادامه دارد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه احیای آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه به آب انداخته شدن کشتی‌های قدیمی از جمله حمزه و آرتمیا را از نتایج مثبت بهبود دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: با ادامه روند احیا برخی مشکلات زیست محیطی در منطقه نیز حل می‌شود.

سرخوش با تاکید بر صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی و نیز مدیریت صحیح منابع آبی برای ادامه روند احیای دریاچه ارومیه افزود: اجرای طرح آبیاری تحت فشار در منطقه همچنان باید با سرعت هر چه بیشتر اجرایی شود.

وی وسعت فعلی دریاچه ارومیه را ۳۱۸۶.۳۶ کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۶۳ کیلومتر مربع و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری بیش از یک هزار و ۴۶۳ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است.

سرخوش با بیان اینکه کشتی حمزه و آرتمیا بعد از ۷ سال دوباره در سطح دریاچه ارومیه شناور شده اند گفت: کشتی حمزه در سال ۱۳۷۴ ساخته شده و با کاهش چشمگیر آب دریاچه ارومیه در چهار کیلومتری ساحل بندر شرفخانه زمین گیر شده بود که امروز بعد از ۷ سال دوباره بکارگیری شد.

وی ادامه داد: کشتی آرتمیا که از سال ۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمین گیر شده بود، با افزایش سطح تراز طی روزهای اخیر شناور شده و موجب خوشحالی گردشگران شده است.

به گزارش مهر , سرخوش با اشاره به افزایش سطح آب دریاچه ارومیه و انحلال نمک در آن به همراه بهبود وضعیت زندگی آرتمیا عنوان کرد: هم اکنون بعد از سال‌ها آرتمیا ارومیانا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در سطح آب دریاچه مشاهده شده که نشان دهنده بهبود و احیای دریاچه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست