اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  ۵ سال بعد از تجربه تلخ مسمومیت مردم روستای دریاس مهاباد به علت نشت فاضلاب در منبع آب شرب این روستا و نفوذ پساب شهرک صنعتی مهاباد به منبع آب شرب چندین روستای این شهرستان در سال ٩٩، عاقبت کلنگ احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد به زمین زده شد. به گزارش کردپرس، شهرک صنعتی مهاباد با ٧۴ واحد فعال با مشکل تصفیه پساب واحدهای صنعتی روبه رو است و ظرفیت تصفیه‌خانه ۳۰۰ متر مکعبی کنونی پاسخگوی حجم پساب تولید شده این شهرک نیست.  در حال حاضر میزان پساب تعدادی از واحدهای صنعتی بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه کنونی فاضلاب شهرک است، به نحوی که یکی از واحدها به تنهایی حدود ۴۰۰ مترمکعب پساب تولید می‌کند و این میزان بیش از ظرفیت کل تصفیه خانه است!

در این وضعیت گاه و بی گاه شاهد نفوذ پساب شهرک صنعتی به منابع آبی روستاهای اطراف آن و اراضی کشاورزی بخش مرکزی مهاباد هستیم. وجود بوی نامطبوع، مسموئیت صدها نفر از مردم روستای «دریاس» مهاباد به دلیل نشت فاضلاب در منبع آب شرب این روستا، تایید وجود مشکل شیمیایی در آب شرب روستای «ترشکان»، آلودگی چاه ها و سفره های آب زیرزمینی، ناپایداری چند ماهه آب شرب روستایی به دلیل ناسالم بودن و … همه و همه عوارض عدم مدیریت صحیح در حوزه شهرک صنعتی مهاباد بوده و در سالیان اخیر با وجود همه این عوارض مخرب تنها راهکار مسئولان متاسفانه در حد اخطار و وعده های بی سرانجام بوده است.

بوی نامطبوع و غیر قابل تحمل ناشی از پساب شهرک صنعتی که در شهر گوک تپه و روستاهای مجاور آن می پیچد، سال ها است مردم را کلافه کرده و علاوه بر بوی بد، ضرر و زیان فراوانی هم با نفوذ پساب در اراضی کشاورزی روستاییان داشته است.

شهرک صنعتی مهاباد برای حل این معضل به راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نیاز دارد، اما در همه این سال ها مشکل همچنان باقی است و کمبود اعتبار سخن همیشگی مسئولین است. این مسئله نگرانی ها از ورود دوباره پساب به منابع آبی و زیر زمینی را تقویت کرد.

این در حالی است که سال ٩٩، بر اساس وعده های علی رسولیان، معاون وزیر صمت، در اسفند سال ٩٩، هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی ، برای رفع مشکل تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد مصوب شده بود، اما راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه در این شهرک اجرا نشد.

همچنین قرار بود شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی ۵۰ درصد اعتبار پروژه را تامین کند و در سال ١۴٠٠ نیز آن را به پایان رسید اما خبری از مدول دوم و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی نشد.

اخیرا از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به مهاباد ۴٠٠ میلیارد ریال برای احداث مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی این شهرستان اختصاص یافته است.

امروز ١۶ خرداد با حضور جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس، معاون امور مجلس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مدیرکل شهرک های استان، فرماندار و جمعی از مسئولین و صنعتگران و تولیدکنندگان شهرستان، کلنگ شروع عملیات  پروژه احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب  شهرک صنعتی مهاباد با ۱۶ ماه مدت زمان عملیات اجرایی احداث بر زمین زده شد.

باید دید با وجود تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری اینبار مدول دوم تصفیه خانه به سرانجام می رسد یا خیر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست