اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: متاسفانه گسترش قارچ گونه قلیان‌سراها به گونه‌ای است که در کنار صدور یک مجوز بهداشتی و درمانی، ۶۰۰ مجوز احداث قلیان‌سرا صادر می‌شود.به گزارش کردپرس ,قلیان وسیله ایی است که هر ساعت استعمال آن در سفره خانه ها از حضور در سالن‌های ورزشی ارزان تر شده است.

سن استعمال قلیان اکنون به ۱۴ و ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است و گرایش نوجوانان و جوانان به این مورد در حال افزایش است. در حالی که گفته می شود سازمان صنعت، معدن تجارت هیچ مجوزی برای قلیان سراها صادر نمی کند اما این قلیان سراها آزادانه در کافه ها تبلیغ می شوند و و قلیان سراهای فعال با تغییر کاربری از صنف چایخانه و قهوه خانه سنتی اقدام به ارائه قلیان هم می‌کنند.

بر اساس اعلام سازمان صمت مهاباد؛ طبق آخرین سرشماری ۶۰ قلیان سرا در این شهرستان شناسایی و رصد شده است که احتمال دارد آمار واقعی آنها بیشتر از این هم باشد.

ساماندهی و نظارت بر قلیان سراها توسط کمیته مبارزه با مواد مخدر متشکل از شبکه بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، فرماندهی انتظامی، اعضای کمیسیون بهداشت، صدا و سیما و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با دخانیات انجام می گیرد، با این حال قلیان سرا ها همچنان به فعالیت ادامه می دهند و عده ایی از مسئولان معتقدند برخورد چکشی با این اماکن ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

در سال ۱۳۹۴ دولت مصوبه عملیات جمع آوری کامل قلیان سراها را صادر کرد و از طریق اطلاع رسانی عمومی و درخواست از داوطلبان عدم عرضه، از ادامه فعالیت این صنف جلوگیری شد اما با شرط نظارت خاص به جای تعطیلی آنها، فعالیت قلیان سراها از نو گرفته شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر ضرورت کاهش و محدود کردن تجارت دخانیات، می گوید: متاسفانه گسترش قارچ گونه قلیان‌سراها به گونه‌ای است که در کنار صدور یک مجوز بهداشتی و درمانی، ۶۰۰ مجوز احداث قلیان‌سرا صادر می‌شود.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت ادامه می دهد: لغو ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها مغایر با اصل ۷۳ قانون اساسی و قانون‌گذاری جدید است،  این موضوع را می‌شد در قالب بخشنامه و تعامل بین وزارت‌خانه‌ها تعیین تکلیف کرد نه اینکه مجلس به قانون‌گذاری جدید روی بیاورد در این رابطه از اقدام وزارت بهداشت و شورای نگهبان در مخالفت با مصوبه مذکور استقبال می کنیم و حمایت لازم را از وزارت بهداشت و همچنین کاهش و محدود کردن تجارت دخانیات خواهیم داشت.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم به هیچ وجه نباید اجازه دهد عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها آزاد شود، اضافه می کند: آزاد‌ شدن عرضه قلیان به هیچ وجه اقدام منطقی و درستی نیست؛ ما به دنبال ایجاد مشکل در مسیر کسب و کار مردم نیستیم  اما بهتر است به دنبال شغل دیگری باشند زیرا قلیان‌سراها جز افزایش و ایجاد بیماری‌ها نه تنها هیچ کارکردی ندارند بلکه دروازه ورود به مواد مخدر و اعتیاد هستند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم بیان می کند: مصرف دخانیات در کشور سیر صعودی دارد و متاسفانه آمار مصرف سیگار و قلیان در میان زنان نیز بسیار افزایش یافته و به طور قطع با این شیوه‌ای که داریم پیش می‌رویم به هیچ وجه پیام‌های خوبی برای جامعه به همراه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست