اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: ۱۰۰ مکان و بنای تاریخی و تفرجگاهی این استان آماده بازدید مسافران و گردشگران نوروزی است.

مرتضی صفری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این بناها شامل تاریخی، تفرجگاهی، پایگاه‌های جهانی و موزه‌ها است، اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود ۸۵ بنا و محوطه تاریخی این استان جزو بناهای پربازدید در ایام نوروز باشد.

وی با اشاره به اینکه در اماکن تاریخی راهنمایان گردشگری برای راهنمایی مسافران و گردشگران نوروزی مستقر می‌شوند تا اطلاعات لازم را به آنها ارائه دهند، ادامه داد: تعداد پنج هزار و ۱۳۶ تخت هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی با ۲ هزار و ۱۸۳ اتاق هم برای اسکان و پذیرایی از مهمانان و مسافران پیش بینی شده است.

صفری اضافه کرد: همچنین ۲۷۴ واحد گردشگری اعم از دفاتر مسافرتی، مراکز تفریحی، مراکز سلامت و تندرستی، مجتمع‌های گردشگری، هتل و اقامتگاه بوم‌گردی در استان در خدمت گردشگران و مسافران نوروزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: امسال پیش بینی می‌شود ۸۵ بنا و محوطه تاریخی این استان جزو بناهای پربازدید در ایام نوروز باشد.

ایام نوروز ۱۶ بازارچه صنایع دستی در آذربایجان غربی دایر می‌شود

صفری تاکید کرد: در ایام نوروز، بازارچه‌های عرضه صنایع دستی در ورودی‌های ۱۶ شهر استان با هدف نمایش و فروش صنایع محلی و سنتی منطقه دایر خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود موزه، حدود ۱۰ درصد داشته‌های خود را در معرض بازدید علاقمندان قرار می‌دهیم و اکثر داشته‌هایمان در گنجینه‌ها نگهداری می‌شود، افزود: ایجاد موزه‌های موضوعی در دستور کار اداره کل قرار گرفته چنانکه ایجاد موزه ارتش، والیبال، موزه پلیس، و موزه آموزش و پرورش و بانک در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: در حوزه عمرانی ۸۳ پروژه مصوب وجود دارد که اعتبارات آن ۶۹ میلیارد تومان است که تاکنون از این اعتبار ۲۷ میلیارد تومان تخصیص داشته‌ایم.

وی گفت: همچنین از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری نیز ۶ میلیارد تومان تخصیص داشتیم که این عدد برابری می‌کند با میزان تخصیص ما در سال گذشته که نشانگر نگاه و توجه مسؤولان به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

صفری با اشاره به ورود مسافران خارجی به استان یادآور شد: پارسال مسافر ورودی خارجی به استان ۳۰ درصد افزایش داشته که این امر نشان دهنده این مهم است که باید زیرساخت‌های لازم در مبادی ورودی توسعه یابد تا از این مزیت نسبی بیشتر بهره مند شویم.

بازدید ۳ برابری از موزه‌های آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: بازدید از موزه‌ها امسال سه برابر شده و تاکنون ۴۴۲ هزار و ۵۷۰ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

صفری با بیان اینکه حوزه کاری ما در دو بخش میراثی و زیرساختی و سرمایه گذاری است، گفت: حوزه میراث بیشتر در حیطه مرمت آثار تاریخی فعالیت می‌کند و حوزه زیرساختی و سرمایه گذاری هم در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ابنیه تاریخی و پایگاه‌های ملی کار می‌کند.

به گفته وی، ۵۴ پروژه میراثی در استان در دست اقدام است و ۲۹ پروژه زیرساختی، که در حوزه سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل مشاغل خانگی و صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

وی افزود: امسال تاکنون حدود ۱۴۱ میلیارد تومان از محل منابع مختلف تسهیلات به حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری در استان پرداخت شده و برای ۷۵۲ نفر اشتغال ایجاد شد همچنین ۷۶ مورد فرصت سرمایه گذاری شناسایی و در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان ثبت شد.

۲۰۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی آماده ثبت ملی است

صفری تاکید کرد: اخیراً ۲۰۰ اثر جدید اعم از محوطه و بنای تاریخی در استان شناسایی شدند که برای ثبت ملی شدن در حال طی مراحل قانونی هستند همچنین احیای مسجد جامع ارومیه از اولویت‌ها است که ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین مجوز و موافقت اصولی احداث ۵۲ پروژه صادر شده که حجم سرمایه گذاری آن چهار هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان است و برای یک هزار و ۱۲۶ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون ۳۴ واحد بوم گردی در شهرهای استان فعال هستند که با برنامه ریزی صورت گرفته و با همکاری بنیاد مسکن در سال آینده ۶۶و احدجدیدنیزاحداث خواهد شد.

وی همچنین از افزایش ۳۰ درصدی اقامت گردشگران خارجی در استان نسبت به سال قبل هم خبرداد و افزود: در سال جاری ۳۲ هزار اقامت از سوی گردشگران خارجی در مجموعه اقامتگاه‌های استان صورت گرفته است.

۷۲هتل و اقامتگاه بوم گردی آماده استقبال از مسافران نوروزی شد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: در ایام نوروز امسال ۷۲ هتل و اقامتگاه بوم گردی آماده استقبال از مسافران نوروزی شد.

رضا حیدری با بیان اینکه ۴۰ هتل و ۳۲ اقامتگاه بوم‌گردی در استان آماده پذیرایی و اسکان مسافران و میهمانان نوروزی است، افزود: همچنین تعدادی مدرسه با بیش از ۵۰۰ تخت برای اسکان مهمانان فرهنگی در شهرهای مختلف استان نیز آماده سازی شده است.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۲۰۰ تخت در اماکن اقامتی همچون هتل‌ها، هتل آپارتمان، مهمانپذیرها، اقامتگاه بوم‌گردی و مجتمع‌های گردشگری برای ایمان مسافران نوروزی پیش بینی شده است.

حیدری با بیان اینکه نظارت بر اماکن اقامتی، پذیرایی و گردشگری را در آستانه نوروز گسترش داده‌ایم، ادامه داد: تلاش می‌کنیم با نظارت مستمری که داریم تمام مراکز اقامتی و پذیرایی برای حضور مسافران نوروزی آماده باشند.

به گفته وی، همچنین آژانس‌های مسافرتی نیز در خدمت علاقمندان و مسافران و مهمانان ورودی به استان هستند و تلاش داریم به بهترین نحو میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی باشیم.

معاون گردشگری به راه اندازی اتوبوس گردشگری در سطح استان در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: امسال اتوبوس‌های گردشگری برای بازدید مسافران از جاذبه‌های تاریخی درون برخی شهرها از جمله ارومیه فعالیت می‌کنند.

حیدری اضافه کرد: در ارومیه اتوبوس گردشگری با همکاری شهرداری، جهت بازدید مسافران از میدان انقلاب (ایالت)، موزه مردم شناسی، موزه باستان شناسی، مجموعه موزه سنگ سه گنبد و بازارچه صنایع دستی در نظر گرفته شده و علاقمندان می‌توانند در ۲ نوبت صبح و عصر با استفاده از این اتوبوس‌ها از جاذبه‌های تاریخی این شهر بازدید کنند.

وی گفت: امسال علاوه بر نقشه‌های کاغدی، اپلیکشن گردشگری به همراه یک سایت معرفی که همراه آدرس در موتورهای جستجو بارگذاری شده است در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست