اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / منصور اولی : در چند روز اخیر، افشاگری رییس کل بانک مرکزی در مورد سوء استفاده از کارت های بازرگانی و قرار گرفتن نام ۷۰ نفر از «کارتون خوابها» در میان «صادرکنندگان» واکنش هایی را در میان ناظران و اعضای اتاق و حالا هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران برانگیخته است که در نوع خود برای عبور دادن مدیریت اقتصادی کشور از وضعیت آشفته کنونی جای تامل دارد.

بعد از این افشاگری برخی از اعضای هیات رییسه اتاق های بازرگانی کشور و همچنین تاجران باسابقه و خوش سابقه کشور روی نکته ای دست گذاشتند که یکی از مصادیق آن را این رسانه در مورد انتخابات اتاق بازرگانی اخیر در کردستان به صورت ویژه دنبال کرد و همچنان منتظر اقدامات دستگاه های نظارتی و حصول نتیجه است. این مورد که از نظر بسیاری از تجار باسابقه و خوش سابقه کشور پاشنه آشیل بارزگانی و تجارت کشور است، «صدور فله ای کارتهای بازرگانی» یا تمدید بی حساب و کتاب کارت های بازرگانی در ایام انتخابات اتاق از سوی هیات رییسه های مستقر برای بقاء است.

صدور و تمدید این کارت ها در انتخابات اتاق این قدرت را به هیات رییسه های مستقر می دهد که همچنان در سمت خود ابقاء شوند. موضوعی که در انتخابات دو سال قبل به وضوح رخ داد و پس از آن انتخابات چندین اتاق در استان های کشور هم ابطال شد و چندین پرونده هم همچنان در حال رسیدگی است.

اما این فقط زمان انتخابات نیست که کارت های بازرگانی در اتاق های بازرگانی بی حساب و کتاب صادر یا تمدید می شود و هرازگاهی در بزنگاه های خاص مانند مورد اخیر گوشه ای از این آشفته بازار روشن می شود. آشفته بازاری که اگر ادامه یابد موجب هتک آبروی چندین دهه ای فعالان و بزرگانی می شود که عمر خود را در راستای اعتلای بازرگانی و تجارت این کشور صرف کردند.

اما نکته جالب تر واکنش (۵ آبان ماه) اتاق بازرگانی ایران و تهران به صحبت های آقای همتی است. اتاق ایران که در نامه ای به امضای غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران که خود از تاجران صاحب نام و خوش نام خطه خراسان است، بود. نامه ای که در آن از وجود چنین کارت هایی ابراز بی اطلاعی شده و از بانک مرکزی خواسته شده است که اسامی و کارت ها را به اتاق اعلام کند! واکنش معنی دارتر از سوی اتاق بازرگانی تهران رخ داده است که نوعی عصبانیت از این حرف ها را در آن می شود دید. آنها انگار می خواهند صورت مسئله پاک شود و با اشاره به فعالیت تجار صاحب نام بحث کردن در این مورد را به طور کل ممنوع کنند.

انگار نویسندگان نامه با تکنیک «مارپیچ سکوت» به خوبی آشنا هستند و حالا که کسی خلاف سکوت حاکم شده حرف زده است آنها عصبانی هستند. این در حالی است که انتظار می رفت اتاق های بازرگانی با استقبال از این حرف ها به کمک بیایند و به وزارت صمت کمک کنند که این رویه ناصحیح در صدرو کارت بازرگانی را اصلاح کند.

 ناگفته نماند موضوع پرحاشیه کارت های بازرگانی در آذربایجان غربی هم به معضل و چالش تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست