اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با گذشت چندین روز از انتشار اخبار غیررسمی از بازداشت تعدادی از دانش‌آموزان در جریان حوادث اخیر و ورود کمیسیون آموزش مجلس، هنوز آمار و خبر رسمی در این باره از سوی دستگاه قضا اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، با ایجاد اعتراضات پیرامون حادثه مهسا امینی، گستره این ناآرامی‌ها به برخی مدارس رسید و بدنبال آن اخبار متناقضی پیرامون وضعیت دانش‌آموزان شرکت کننده در ناآرامی‌ها در فضای مجازی منتشر شد، از دستگیری و معرفی آنها به نیروهای امنیتی  تا …؛ با گذشت چندین روز از انتشار چنین اخباری و در حالی که انتظار می‌رفت مقامات آموزش و پرورش از روزهای ابتدایی این حادثه پاسخگوی جو روانی ایجاد شده در مدارس و از همه مهمتر ایجاد سایه حمایت و آرامش باشند، اما سکوت پیشه کردند تا بالاخره با اوج گرفتن اخبار غیررسمی، لب به سخن گشودند و از عدم اخراج و زندانی نشدن دانش‌آموزان سخن گفتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموز اخراجی و اخراج موقت نداشتیم

اولین واکنش وزارت آموزش و پرورش از سوی محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت. کاظمی در نشستی خبری که هفدهم مهرماه برگزار شد درباره وضعیت دانش آموزانی که در ناآرامی‌های روزهای گذشته شرکت کرده بودند گفت که «امنیت در هر کشوری جزو خط قرمزها و توجه به این موضوع مورد تاکید همه کشورهاست. ما باید زمینه آموزش را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم و اگر جایی تعداد اندکی در مقابل حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز ما بخواهند حرکتی انجام دهند، باید برای همان دانش‌آموزان نیز فرصت آموزش را فراهم کنیم.»

وی در عین حال که تاکید کرده بود «هیچ دانش‌آموزی در این راستا اخراج نشده است» گفته بود: اگر مشکلی برای یکی از این دانش‌آموزان پیش آید ما خود را موظف می‌دانیم برای آموزش او تلاش کنیم. دانش‌آموزی  در این راستا اخراج نشده؛ اگر هم تحت تاثیر قرار گرفته و حرکتی انجام داده باید به او آگاهی‌بخشی کنیم. در این راستا تا کنون دانش آموز اخراجی نداشته‌ایم.

کاظمی همچنین در پاسخ به این که آیا دانش آموزی به خاطر بی‌انضباطی و انجام فعالیت‌هایی پیرامون ناآرامی‌های اخیر با «اخراج موقت» مواجه شده است؟ اظهار کرده که «گفت‌وگو و اطلاع به اولیای دانش‌آموزان تنها به منظور آگاهی‌بخشی است و ما چیزی به عنوان اخراج موقت نداریم. حتی وزارت آموزش و پرورش خود را موظف می‌داند تلاش خود را برای دانش‌آموزانی که از قبل بازگشایی مدارس برایشان اتفاقاتی افتاده و مشکلاتی داشته‌اند، انجام دهد».

وی برخی خبر رسانی‌ها که بعضا در این ایام شکل گرفت را اخبار دروغ و بزرگ‌نمایی شده دانسته و گفته بود: «نوجوانان و جوانان ما پیرو مکتب امام حسین و انتظار بزرگ می‌شوند و این امر را در خیل حضور جوانان و نوجوانان در پیاده روی اربعین می‌بینیم. استکبار از طریق جنگ رسانه‌ای و از طریق رسانه، سعی در بزرگ‌نمایی و بعضا ساختارشکنی‌هایی دارد که تعدادی در کشور شروع به انجام دادن آن کردند.»

رئیس کمیسیون آموزش : دانش‌آموز بازداشتی نداریم

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز هفدهم مهرماه به ایسنا گفته بود: «اصلا دانش‌آموز بازداشتی نداریم. درباره اینکه معلمی بازداشت شده باشد هم خبر ندارم چون چنین چیزی نیست، اگر بازداشتی باشد به ما مراجعه می کنند. فیلم منتشر شده که به دلیل اعتراض دانش آموزان نیروهایی وارد مدرسه‌ای شدند، دروغ است و چنین چیزی وجود ندارد.»

وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموز بازداشتی و زندانی نداریم 

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که سه روز پس از این اخبار و در بیستم مهرماه منتشر شد، اعلام کرده بود «دانش‌آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند، برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی چند نفر است؟ بیان کرده بود: «تعدادشان زیاد نیست و این‌قدری نیستند. نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم. در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش‌آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می‌خواهیم آنها را اصلاح کنیم.»

بدنبال انتشار این خبر که واکنش‌هایی را نیز در پی داشت، نوری امروز (۲۴ مهرماه) درخصوص تعداد دانش‌آموزان دستگیر شده در اغتشاشات اخیر به فارس گفته است که دانش‌آموز بازداشتی و زندانی در این خصوص نداریم؛ در کانون اصلاح و تربیت قبل از این اغتشاشات، نوجوانانی حضور داشتند که ترک تحصیل کرده بودند و به دلیل بزهی که انجام داده بودند در آن مکان تحت آموزش و تربیت بودند. دانش‌آموزان اگر موردی داشته باشند در مراکز مشاوره مدرسه راهنمایی می‌شوند لذا تعبیری که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربیت منتقل می‌شوند، تعبیر مناسبی نبوده است.

ورود کمیسیون آموزش به موضوع دانش آموزان بازداشتی

حبیب الله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در همان روز (بیستم مهرماه) به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داد و گفته بود: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صورت وجود مطلبی درباره دانشجویان و دانش آموزان به آن ورود خواهد کرد. باید حساب اغتشاشگران و کسانی که سوءاستفاده می‌کنند را از دانشجو و دانش‌آموز جدا کرد. ما تلاش می‌کنیم در صورت وجود موردی، بررسی‌های لازم را انجام دهیم.»

در حالی که رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ۲۱ مهرماه در گفت‌وگو با یک رسانه، پیرامون بازداشت برخی دانش‌آموزان و تعداد آنها گفته بود: «متوجه شدیم که بازداشتی دانش‌آموزی آنچنانی نداشتیم. در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی به ندرت بازداشتی داریم و جز موارد خاص که ارتباط با برخی شبکه‌های معاند خارج از کشور داشتند، بازداشتی نداریم که آن هم با اسناد و مدارک، افراد را فراخوانده‌اند و در حال بازجویی هستند.»، بطحائی، وزیر اسبق آموزش و پرورش به این اظهارات و ادبیات به کار رفته در این سخنان واکنش نشان داد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش:

در جلسات بازجویی دانش‌آموزان بازداشتی روانشناس تربیتی حضور داشته باشد

 سیدمحمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در صفحه توییتری‌اش در واکنش به اظهارات سخنگوی آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نوشت: «سخنگوی کمیسیون آموزش گفتند فقط دانش آموزان مرتبط با شبکه‌های معاند خارج از کشور در بازداشت هستند. اینها کودکان و نوجوانانی کم سن و سال بیش نیستند، این چه ادبیاتی است برادر!»

وی در ادامه نوشته است: «به عنوان یک معلم درخواست می‌کنم در تمام جلسات بررسی و بازجویی دانش‌آموزان بازداشت شده، یک معلم کارکشته و یا روانشناس تربیتی حضور داشته باشد.»

همچنین هاشمی نکو، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‎‌ها نیز امروز( ۲۴ مهرماه) با بیان اینکه «حفاظت و صیانت از دانش آموزان اولویت اصلی است» تاکید کرد که: «لازم است روش گفت‌وگو و تبیین و اقناع را مد نظر داشته باشیم و در این مسیر با محبت و سعه صدر و صبوری رفتار کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست