اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اولین سند راهبردی زیست بومی کشور در این استان و برای دریاچه ارومیه تهیه شده است و بزرگترین مطالبات مردم هم احیای دریاچه می باشد و رسانه ها نقش مهمی در آن دارند

مهران نظری گفت : بدلیل بحرانهای زیست محیطی ، حجم وظایف سازمان حفاظت محیط زیست افزایش یافته است.

وی گفت: چهار محور اصلی برنامه ششم توسعه شامل کاهش آلاینده ها ، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و احیای آنها ، حفاظت و احیای تنوع زیستی استان ، و حکمرانی مطلوب محیط زیستی بوده از درجه و اهمیت بالایی برخوردار می باشد

وی افزود : استان آذربایجان غربی استانی بی نظیر و دارای اکوسیستم های متنوع تالابی ، بیابانی ، جنگلی و کوهستانی است و تنها استان غیر ساحلی است که دارای بیش از ۳۰ تالاب اعم از دائمی و فصلی است ، در این میان تالاب پارک ملی دریاچه ارومیه و پنج تالاب دیگر استان بعنوان تالاب بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی طی نشست رسانه ای به مناسبت هفته محیط زیست سخن می گفت افزود: اولین سند راهبردی زیست بومی کشور در این استان و برای دریاچه ارومیه تهیه شده است و بزرگترین مطالبات مردم هم احیای دریاچه می باشد و رسانه ها نقش در آن دارند .

مدیر کل حفاظت محیط زیست اذربایجان غربی ضمن ارائه گزارش از وضعیت دریاچه ارومیه و افزایش نوید بخش سطح تراز آن به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ گفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تسریع احیای دریاچه ارومیه ، نگین آبی آذربایجان با حمایت مردمی ، همکاری تشکلهای مردم نهاد زیست محیطی و در کنار اقدامات ستاد احیاء دریاچه ارومیه نوید بخش سالهای خوبی برای دریاچه ، مردم و استان خواهد بود.

مهران نظری گفت : بارش چشمگیر نزولات الهی و اقدامات مناسب ستاد احیاء دریاچه ارومیه و ورود سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی در هدایت مستقیم آب از طریق رودخانه های لایروبی شده به سوی عرصه ابی دریاچه ارومیه و کنترل نظام مند نوع کشت و آبیاری در بخش کشاورزی ، فرایند احیای دریاچه ارومیه را تسریع کرد.

وی افزود ، در زمان خشکسالی جزایر به هم متصل شده بود و تردد با پای پیاده و استفاده از وسیله نقلیه از جمله خودرو امکان پذیر بود ولی به دلیل بارندگی های خوب صورت گرفته و هم چنین اقدامات مربوط به احیاء هم اکنون تردد با قایق های موتوری انجام می شود.

نظری گفت: تلاش برای گرفتن حقابه دریاچه و رهاسازی به موقع آب سدها در فصول مناسب بدون هدر رفت و تبخیر و انحراف مسیر آب و جلوگیری از کشت های آب بر مثل چغندر قند ، ذرت و … با مساعدت و هماهنگی دستگاههای اجرایی مرتبط عضو ستاد احیاء جهت جلوگیری از هدر رفت آب از اهداف کلی اداره کل حفاظت محیط زیست و ستاد احیا دریاچه ارومیه می باشد و در این راستا تلاش های تشکلهای مردم نهاد زیست محیطی نقش مفیدی در حفاظت محیط زیست داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود : روند قبلی خشکسالی دریاچه ارومیه ، و اتصال جزایر، بر جمعیت و زیست حیات وحش جزایر تاثیر بالایی داشته است که از زمره آنها به راه یافتن شغال به جزیره اشک می توان اشاره کرد که تهدیدی برای پستانداران جزیره بویژه برای گونه گوزن زرد ایرانی است و لذا در حال حاضر حفاظت از جمعیت گوزن زرد ایرانی و کنترل جمعیت شغال از برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست است.

نظری افزود: آخرین سطح تراز دریاچه ارومیه را تا ۱۷ خرداد ماه جاری ۹۱/۱۲۷۱ متر بالاتر از آبهای آزاد اعلام کرد که نسبت به ابتدای سال آبی ۱ متر و ۸۴ سانتیمتر و نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱ متر و ۲۵ سانتی متر افزایش دارد و این میزان افزایش طی ۸ سال گذشته بالاترین تراز ثبت شده برای دریاچه است. بر اساس همین آمار نیز حجم فعلی آب دریاچه ۳/۵ میلیارد متر مکعب است .

وی تاکید کرد اصلی ترین عامل احیاه دریاچه ارومیه مطالبه گری و همراهی مردم در این راستا می باشد و اظهار امیداری نمود مردم در تمامی مباحث محیط زیستی اعم از بحث آلودگی ، تعرض به حریم جنگل و نظایر آن ورود کرده و مطالبه گر باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اسلحه های غیرمجاز شکاری و جنگی در دست مردم حیات وحش استان را تهدید می کند.

مهران نظری اظهارداشت: وجود اسلحه‌های غیرمجاز شکاری و جنگی در دست مردم تهدید جدی برای حیات وحش استان به خصوص در منطقه حفاظت شده مراکان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تلاش رسانه‌ها و مطالبه گری مردمی باعث تقویت روند احیای دریاچه ارومیه شد که امیدواریم در خصوص سایر تهدیدات زیست محیطی نیز مردم و تشکل‌های زیست محیطی با مطالبه گری ورود پیدا کنند.

نظری با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۷ سانتیمتر است که یک متر و ۶۴ سانتیمتر نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش وسعت و آب دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به سه هزار و ۲۴۶ کیلومتر مربع و حجم آب نیز به بالای ۵.۳ میلیارد مترمکعب رسیده است که نوید بخش مناسب شدن حال این تالاب ارزشمند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص پسماندهای شهری و روستایی در استان نیز اظهارداشت: سازمانها و شهرداری‌ها برای اجرایی کردن مصوبات کارگروه پسماند و ساماندهی پسماندها در کنار جاده‌ها با محیط زیست استان مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.

نظری با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله شهری ۷۱۰ تا ۷۳۰ گرم در روز است افزود: سرانه تولید زباله روستایی نیز به ۴۳۰ گرم در روز رسیده که افزایش قابل توجهی دارد و باید مردم روستایی به این امر توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از ساماندهی سایت های دفن زباله در شهرهای سلماس، ماکو، شاهین دژ، مهاباد، ارومیه، میاندوآب و تازه شهر سلماس خبر داد و افزود: پایش مستمر زباله های بیمارستانی، صدور مجوز ورود و خروج پسماندهای خارجی و اخذ برنامه پایش پسماندهای استانی نیز از اولویت های این اداره کل در سالجاری است.

نظری در خصوص مشاهده یک قلاده پلنگ در جزایر دریاچه ارومیه نیز گفت: در حال حاضر این پلنگ در جزیره کبودان دریاچه ارومیه مشاهده شده و بررسی ها برای نحوه ورود و نگهداری آن در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست