اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  بعد از سال ها وعده حذف مدرسه کانکسی در آذربایجان غربی، هنوز هم حدود ۴٠٠ مدرسه کانکسی در این استان وجود دارد و استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس هم تکمیل نشده است. با این حال استاندار آذربایجان غربی ، وعده پیگیری مطالبات کلان آموزش و پرورش استان در سطح ملی را داده است!به گزارش خبرنگار کردپرس، متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است اما در آذربایجان غربی، این شاخص پایین تر از این میزان است و در این بین شهرستان پیرانشهر در رتبه های آخر استان از لحاظ سرانه فضای آموزشی قرار دارد و سرانه آموزشی هر دانش آموز در این شهرستان حتی به یک متر هم نمی‌رسد!

در سال ٩٨، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از وجود ۴۷۷ کلاس درس به صورت کانکسی در استان خبر داد و گفت: «با توجه به ابلاغ اعتبار سفر اخیر رییس جمهوری به این استان پیش بینی می‌شود که در سال تحصیلی ٩٩-٩٨ تمامی مدارس کانکسی برچیده شود و برای این کار۵۰۰ میلیارد ریال به آذربایجان غربی اختصاص یافته است».

اما با گذشت ٣ سال و در ماه های پایانی سال ١۴٠٠ اعلام شد که آذربایجان غربی هنوز هم ٣٩٩ مدرسه کانکسی دارد، یعنی در طول ٣ سال تنها ٧٨ مدرسه کانکسی جمع آوری شده است!

هنوز هم نبود سیستم های استاندار گرمایشی در کلاس های درس مناطق محروم استان که به گاز شهری دسترسی ندارند، معضل دیگری در بخش آموزش و پرورش استان است و بنا بر آمار اعلام شده از خود این سازمان، تا بهمن ماه ١۴٠٠ همچنان ۱۳۰ باب مدرسه فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند.

 شاید این رقم به ظاهر کوچک باشد، اما فاجعه مدرسه “شین آباد” و مرگ و زنده سوزی کودکان پیرانشهری در آتش سوزی بخاری مدرسه هر لحظه می تواند در کمین همین ١٣٠ مدرسه هم باشد.

این درحالی است که پس از انتقادات وارده در خصوص عدم استاندارد سازی سیستم های گرمایشی تعدادی از مدارس آذربایجان غربی در خبرگزاری کردپرس، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اعلام کرده بود: «تا پایان سال ٩٩ همه کلاس های درس آذربایجان غربی از سیستم های گرمایشی استاندارد بهره مند خواهند شد». اما این وعده هم با گذشت یک سال حاصل نشد!

بارها گفته شده که بودجه‌های دولتی قطره‌چکانی است و نگهداری تأسیسات یک مدرسه و ارتقا امکانات آن از عهده ادارات آموزش و پرورش استان برنمی‌آید به همین دلیل توجه به بحث نوسازی و بازسازی توسط خیرین همیشه مطرح بوده است. اما سوال اینجاست آیا می توان کودکان را به همت خیرین مدرسه ساز و نوساز راهی مدارس غیر استاندارد و کانکسی کرد؟

وجود مدارس کانکسی در شأن مردم آذربایجان غربی نیست

در همین خصوص استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر حمایت از دانش آموزان بی بضاعت گفت: وجود مدارس کانکسی در شأن مردم آذربایجان غربی نبوده و ارتقای تجهیزات و امکانات مدارس به صورت جدی پیگیری شود

محمدصادق معتمدیان افزود: متاسفانه استان در بسیاری از شاخص های توسعه جایگاه مناسبی نداشته و برای جبران کاستی ها، نیازمند کار جهادی و انتقال مشکلات به وزارتخانه ها هستیم.

او جبران عقب افتادگی های حوزه آموزش و پرورش و بهبود شاخص سرانه آموزشی استان را ضروری دانسته و تاکید کرد: از فرصت سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی برای بهبود شاخص های حوزه آموزش و پرورش و گسترش ساخت مدارس در استان استفاده شده و مشکلات اساسی و نیازها جهت پیگیری از هیئت دولت و وزارتخانه مربوطه اولویت بندی شود.

آذربایجان غربی نیازمند ۹ هزار کلاس درس است

استاندار با اعلام اینکه استان نیازمند حدود ۹ هزار کلاس درس است، افزود: با استفاده از تمامی پتانسیل ها بخصوص ظرفیت های ملی برای ساخت مدرسه در سطح استان، شاهد بهبود شاخص های آموزش و پرورش آذربایجان غربی در دولت سیزدهم خواهیم بود.

او با اعلام اینکه باید نهضت ساخت مدرسه را در آذربایجان غربی ترویج کنیم، افزود: با استفاده از ظرفیت های ملی، استانی و خیرین برای ساخت مدرسه، باید در مسیر بهبود شاخص های حوزه آموزش و پرورش گام برداریم.

معتمدیان در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی کارشناسی شده جهت تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش، گفت: برای هر شاخص، یک تیم در آموزش و پرورش استان تشکیل و با برنامه ریزی هدفمند، مشکلات اساسی این حوزه احصاء شود.

پیگیری مطالبات کلان آموزش و پرورش استان در سطح ملی

او با اعلام اینکه خود پیگیر مطالبات کلان آموزش و پرورش استان در سطح ملی خواهد بود، تصریح کرد: آموزش و پرورش آذربایجان غربی باید مشکلات درون سازمانی و نیازهای اساسی خود را برای جبران کاستی ها شناسایی کند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر هماهنگی و هم افزایی دستگاههای مختلف جهت ارتقای شاخص ها و جبران عقب افتادگی های استان، افزود: بهبود شاخص ها در سایه مطالبه گری و برنامه محور بودن دستگاه ها تحقق یافته و تحول در حوزه آموزش و پرورش نیازمند یک ریل گذاری ویژه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست